استعدادهای زیادی را به‌خاطر جمود فکری از دست دادیم

آیت‌ا… هاشمی‌، اندیشه آزاد و آزادی اندیشه را یک اصل اساسی در اسلام و از مصرّحات آیات در قرآن و روایات خواند و گفت: یکی از ضرورت‌های تربیت‌ دینی نسل حاضر و ترسیم آینده‌ای روشن، اثبات آزاداندیشی دینی و وجود آن در جوامع اسلامی است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نقادی تفکرات مخالف آزادی اندیشه و وجود آن در سطوح مختلف جامعه را برای اصلاح روش‌های کنونی، ضروری توصیف و خاطرنشان کرد: اینکه باید حرف‌های دیگران را شنید و بهترین‌ها را انتخاب کرد، صراحت قرآنی و تبیین نظر اسلام است. هاشمی، تلاش برای تحقق عدالت بین‌نسلی را وظیفه هر نسلی دانست و استفاده درست نسل امروزی از منابع موجود را به‌عنوان یکی از مسائل جدّی مورد تأکید قرار داد و با انتقاد از سیاست‌هایی که طی سالیان طولانی برداشت ناصحیح از منابعی که به همه نسل‌ها تعلق دارد، اظهار کرد: حفاظت از منابع زیرزمینی برای نسل‌های آینده و حتی جلوگیری از سیر شتابان تخریب محیط‌زیست و آلودگی آن، از وظایف انسانی، اسلامی، ملی و حاکمیتی ماست

وی با انتقاد از وجود بعضی افراطیون در محیط‌های دانشگاهی و حوزوی و تهدید دانشمندان، دانشگاهیان و علما و مراجع از طرف تندرو‌ها، گفت: در اسلامی که علما و دانشمندان به صراحت قرآن دارای مقام و جایگاه رفیع هستند «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات‏»، نباید برای بیان اندیشه‌های علمی خویش محدودیت داشته باشند. هاشمی رفسنجانی با تبیین اهداف طرح «کرسی‌های آزاداندیشی»، خاطرنشان کرد: وقتی دیدم اهداف ایشان در حد شعارهای سطحی و چند سمینار تبلیغاتی بر زمین مانده، دست به قلم بردم و کتاب آزاداندیشی دینی را به‌عنوان مقدمه کار نوشتم که البته باید با استفاده از منابع و مآخذ غنی‌تر شود.

استعدادهای زیادی را به‌خاطر جمود فکری از دست دادیم

آرمان: نشست علمی اعضای حلقه دانش و فناوری شورای آزاداندیشی دینی روز گذشته با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد و آیت‌ا… هاشمی با توجه به اشراف عمیقی که در این حوزه دارد توصیه‌هایی را به حاضران داشت و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ایران و مکتب اهل بیت(ع) می‌توانند رهبر فکری جهان اسلام باشند، تاکید کرد: ظرفیت این کار را داریم اما این مهم، شرایطی دارد که باید برآورده شود و موانعی وجود دارد که فعلاً کسی جرأت نمی‌کند با مانع‌تراشان برخورد کند. آیت‌ا… هاشمی‌، اندیشه آزاد و آزادی اندیشه را یک اصل اساسی در اسلام و از مصرّحات آیات در قرآن و روایات خواند و گفت: یکی از ضرورت‌های تربیت‌ دینی نسل حاضر و ترسیم آینده‌ای روشن، اثبات آزاداندیشی دینی و وجود آن در جوامع اسلامی است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نقادی تفکرات مخالف آزادی اندیشه و وجود آن در سطوح مختلف جامعه را برای اصلاح روش‌های کنونی، ضروری توصیف و خاطرنشان کرد: اینکه باید حرف‌های دیگران را شنید و بهترین‌ها را انتخاب کرد، صراحت قرآنی و تبیین نظر اسلام است. هاشمی، تلاش برای تحقق عدالت بین‌نسلی را وظیفه هر نسلی دانست و استفاده درست نسل امروزی از منابع موجود را به‌عنوان یکی از مسائل جدّی مورد تأکید قرار داد و با انتقاد از سیاست‌هایی که طی سالیان طولانی برداشت ناصحیح از منابعی که به همه نسل‌ها تعلق دارد، اظهار کرد: حفاظت از منابع زیرزمینی برای نسل‌های آینده و حتی جلوگیری از سیر شتابان تخریب محیط‌زیست و آلودگی آن، از وظایف انسانی، اسلامی، ملی و حاکمیتی ماست. وی در پاسخ به سیاه‌نمایی‌های افراطی بعضی‌ها گفت: باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که هزینه‌های زیربناهای ماندگار که امروز در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد متعلق به نسل آینده است که قدرتی برای ایران در سال‌های بعد می‌شوند و مخصوص نسل موجود نیست. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به تناسب گزارش‌های مطرح شده در این جلسه درمورد موضوع قوانین فیزیک و هستی خود کنترل، با یادآوری شبهات یهود که دست خدا را برای ادامه تحول در سیر آفرینش بسته می‌دانند گفت: از مجموعه آیات قرآن چنین استنباط می‌شود که نشان قدرت لایزال خداوندی در همه مراحل آفرینش وجود دارد و در مقابل کسانی که معتقد به خوداتکایی دنیا و تداوم آفرینش براساس سنن هستند، باید بپذیریم که اراده خداوندی فوق همه اینهاست. هاشمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ایران و مکتب اهل بیت(ع) می‌توانند رهبر فکری جهان اسلام باشند، تاکید کرد: ظرفیت این کار را داریم اما این مهم، شرایطی دارد که باید برآورده شود و موانعی که فعلاً کسی جرأت نمی‌کند با مانع تراشان برخورد کند.

انتقاد از بعضی افراطیون محیط‌های علمی

وی با انتقاد از وجود بعضی افراطیون در محیط‌های دانشگاهی و حوزوی و تهدید دانشمندان، دانشگاهیان و علما و مراجع از طرف تندرو‌ها، گفت: در اسلامی که علما و دانشمندان به صراحت قرآن دارای مقام و جایگاه رفیع هستند «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات‏»، نباید برای بیان اندیشه‌های علمی خویش محدودیت داشته باشند. هاشمی رفسنجانی با تبیین اهداف طرح «کرسی‌های آزاداندیشی»، خاطرنشان کرد: وقتی دیدم اهداف ایشان در حد شعارهای سطحی و چند سمینار تبلیغاتی بر زمین مانده، دست به قلم بردم و کتاب آزاداندیشی دینی را به‌عنوان مقدمه کار نوشتم که البته باید با استفاده از منابع و مآخذ غنی‌تر شود. رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با ابراز خرسندی از حضور دانشمندان ایران در مراکز حساس علمی و تحقیقاتی دنیا و همچنین ابراز تأسف به خاطر عدم حضور این دانشمندان در ایران، تصریح کرد: باید فضایی ایجاد کنیم تا بزرگان علمی ایران که افتخارات جهانی کسب کرده‌اند، کشورشان را مأوای خود بدانند، آن‌گونه که دانشگاه جندی‌شاپور در ایران قبل از اسلام و حتی در قرون اولیه اسلامی، محل تجمع علمی دانشمندان بود به‌گونه‌ای که مومن و کافر با هم می‌نشستند و بحث می‌کردند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه تفکرات جامد، مانع پیشرفت دانشگاه‌ها و حوز‌ه‌ها می‌شود، افزود: استعدادهای زیادی را به خاطر جمود فکری در برخورد با نوآوری‌های علمی و دانشمندان و محققان از دست دادیم که بسیار قیمتی‌تر از نفت و منابع دیگر بودند. هاشمی اضافه کرد: در زمانه‌ای که علم تا بی‌نهایت به سوی تجزیه می‌رود و رشته‌های فراوانی خلق می‌شود، چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک نفر در همه‌ رشته‌ها مرجعیت علمی داشته باشد. وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای نهادینه کردن تحقیق و پژوهش در کشور خاطرنشان کرد: تازگی به این نتیجه رسیدیم که باید در کنار دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگاه آزاد اسلامی سراسری نیز داشته باشیم تا فرزندان ایران در اقصی‌نقاط کشور فرصت پژوهش و مطالعه و بروز استعدادهای خود را داشته باشند.

بازدیدها: 29

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *