کویر لوت را وثیقه ‌گذاشتند، وام ‌میلیاردی‌ گرفتند!

عدم شفافیت و اداره نکردن اقتصاد به شیوه علمی یکی از ریشه‌های به‌وجود آمدن فساد در اقتصاد است. مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، با تشریح ریشه‌های به‌وجودآمدن فساد در اقتصاد گفت: «در بررسی ریشه‌های فساد می‌توان گفت در جامعه‌ای که سلامت اقتصادی حکمفرما باشد، این سلامت مانع از به‌وجودآمدن هرگونه فساد و معضل اقتصادی خواهد شد. اگر اقتصاد کشور براساس اصول علمی و کارشناسی اداره شود، قطعا می‌توان فساد را کنترل کرد». او با بیان اینکه اگرچه در کشورهای توسعه‌یافته فساد صفر نیست، اظهار کرد: « در کشورهای توسعه‌یافته به دلیل اداره علمی اقتصاد، فساد به‌شدت کنترل شده است، بنابراین یکی از دلایل به‌وجودآمدن فساد در اقتصاد عدم شفافیت در اقتصاد است». 

پازوکی گفت: «با وجود این حجم از فساد اقتصادی که در دولت قبل رخ داده، متاسفانه هنوز زمزمه بازگشت آقای احمدی‌نژاد به عرصه سیاست وجود دارد. این اقتصاددان علت عدم شفافیت را به وجود آمدن انحصار ذکر کرد و گفت: «هرگونه رانتی که در اقتصاد ایجاد فساد کند، مانع شفافیت است.البته نباید فراموش کرد هرچه اقتصاد دولتی گسترده تر باشد، ممکن است فساد بیشتر ‌شود، چون اقتصاد دولتی می‌تواند منشاء رانت باشد.» او افزود: «این رانت می‌تواند طبقه جدید ایجاد کند؛ بابک زنجانی یک نمونه از اقتصاد رانتی است. من طرفدار بخش خصوصی هستم اما بخش خصوصی سالم نه رانتی. مثلا بخش خصوصی وجود دارد که زمین‌های کویر لوت را وثیقه گذاشته، وام میلیاردی گرفته و این وام را برنگردانده است. تردیدی نیست که رانت بخش خصوصی را هم فاسد می‌کند». این کارشناس اقتصادی گفت:«بخشی از رانت به‌دلیل درآمد نفت است؛ این نوع فساد اقتصادی باید به صورت ریشه‌ای درمان شود».

کویر لوت را وثیقه ‌گذاشتند، وام ‌میلیاردی‌ گرفتند!

آرمان: عدم شفافیت و اداره نکردن اقتصاد به شیوه علمی یکی از ریشه‌های به‌وجود آمدن فساد در اقتصاد است. مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، با تشریح ریشه‌های به‌وجودآمدن فساد در اقتصاد گفت: «در بررسی ریشه‌های فساد می‌توان گفت در جامعه‌ای که سلامت اقتصادی حکمفرما باشد، این سلامت مانع از به‌وجودآمدن هرگونه فساد و معضل اقتصادی خواهد شد. اگر اقتصاد کشور براساس اصول علمی و کارشناسی اداره شود، قطعا می‌توان فساد را کنترل کرد». او با بیان اینکه اگرچه در کشورهای توسعه‌یافته فساد صفر نیست، اظهار کرد: « در کشورهای توسعه‌یافته به دلیل اداره علمی اقتصاد، فساد به‌شدت کنترل شده است، بنابراین یکی از دلایل به‌وجودآمدن فساد در اقتصاد عدم شفافیت در اقتصاد است». 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود دیدگاه سنتی درباره آزادی، خاطرنشان کرد: «یعنی تا صحبت از آزادی می‌شود، برخی‌ها آن را با بی بند و باری مترادف می‌دانند حال آنکه این مفهوم دراقتصاد بسیار مهم است. مثلا وقتی یک اقتصاددان می‌گوید آزادی مبادلات اقتصادی، این آزادی باید در تمام سطوح باشد. این آزادی شامل حق شهروندی نیز می‌شود. لذا اگر در جامعه رسانه‌ها بتوانند تخلفات مالی و فساد اقتصادی را منتشر کنند به افزایش شفافیت اقتصادی کمک خواهد کرد». خبرآنلاین نوشت پازوکی تاکید کرد: «اگر این آزادی باشد می‌توان بر تاریکخانه افراد رانت‌خوار نور تاباند و  افراد سوءاستفاده‌گر را رسوا کرد. به نظرمن آقای احمدی‌نژاد شعار دفاع از مستضعفان و دفاع از عدالت سر داد، اما راهکار و مکانیزم دقیق و جامعی برای این شعار نداشت». وی اضافه کرد: «ایشان می‌خواست شعارهایش را عملی کند اما در نهایت چه اتفاقی در اقتصاد افتاد؟ بنده به عنوان کارشناس اقتصادی می‌توانم با اطمینان بگویم که این دولت در حوزه اقتصادی رویکرد بسیار نامطلوبی داشت و با بی‌برنامه‌گی در این حوزه از اهداف اصلی دور شدیم.

احمدی‌نژاد برنامه نداشت

این اقتصاددان با بیان اینکه دولت گذشته حتی نسبت به صندوق قرض‌الحسنه شهید رجایی نهاد ریاست‌جمهوری هم رویکرد نامطلوبی داشت، عنوان کرد: «کارکرد این صندوق پرداخت وام  به کارکنان ریاست‌جمهوری است، درحالی که دولت قبل از محل منابع خود به این صندوق پول درجهت تسویه وام‌های وزرا پرداخت کرده است». وی اضافه کرد: همین داستان بابک زنجانی رادر نظر بگیرید؛ چگونه است که آقای بابک زنجانی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار فساد اقتصادی می‌کند؟ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عدد کوچکی نیست.» پازوکی با بررسی ریشه‌های این اتفاق‌ها عنوان کرد: «چرا این اتفاق افتاد؟ چون دولت آقای احمدی‌نژاد برنامه نداشت. متاسفانه امروز افرادی که بابک زنجانی را تائید کردند باید پاسخگو باشند». وی اضافه کرد: «بابک زنجانی محصول یک اقتصاد ناسالم، غیرشفاف و مبتنی بر روابط است؛ دولت آقای احمدی‌نژاد به لحاظ اقتصادی ربع قرن اقتصاد ایران را به عقب برد. دلیل عمده آن هم فساد بود، درحالی که ایشان آمده بود با فساد اقتصادی مبارزه کند، اما در عمل نتیجه چیز دیگری شد».

بابك زنجانی نمونه‌ای از اقتصاد رانتی

این اقتصاددان با بیان اینکه این فرد به تنهایی مسئول این فساد بزرگ اقتصادی نیست، گفت: «مسلم است که افرادی ایشان را حمایت می‌کرده‌اند. در واقع هر کسی که رانت داده و یا از افراد رانتی حمایت کرده‌اند، باید نزد افکار عمومی محاکمه شوند». وی تصریح کرد: «عدم شفافیت اقتصادی یکی از ریشه‌های فساد است؛ برای مقابله با فساد قطعا نیاز داریم که رویکردهای دقیق به اصل موضوع داشته باشیم». پازوکی گفت: «با وجود این حجم از فساد اقتصادی که در دولت قبل رخ داده، متاسفانه هنوز زمزمه بازگشت آقای احمدی‌نژاد به عرصه سیاست وجود دارد. این اقتصاددان علت عدم شفافیت را به وجود آمدن انحصار ذکر کرد و گفت: «هرگونه رانتی که در اقتصاد ایجاد فساد کند، مانع شفافیت است.البته نباید فراموش کرد هرچه اقتصاد دولتی گسترده تر باشد، ممکن است فساد بیشتر ‌شود، چون اقتصاد دولتی می‌تواند منشاء رانت باشد.» او افزود: «این رانت می‌تواند طبقه جدید ایجاد کند؛ بابک زنجانی یک نمونه از اقتصاد رانتی است. من طرفدار بخش خصوصی هستم اما بخش خصوصی سالم نه رانتی. مثلا بخش خصوصی وجود دارد که زمین‌های کویر لوت را وثیقه گذاشته، وام میلیاردی گرفته و این وام را برنگردانده است. تردیدی نیست که رانت بخش خصوصی را هم فاسد می‌کند». این کارشناس اقتصادی گفت:«بخشی از رانت به‌دلیل درآمد نفت است؛ این نوع فساد اقتصادی باید به صورت ریشه‌ای درمان شود».

بازدیدها: 28

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *