واكنش جهانگيري به تريبون‌هاي مدافع دولت قبلي و منتقد دولت كنوني:بابت فسادي كه نهادينه كرديد، شرمنده باشيد

گروه سياسي| شكايت احمدي‌نژاد هم كارساز نبوده. گويا چيزي نمي‌تواند جلوي اسحاق جهانگيري را بگيرد تا او ديگر در سخنراني‌هاي خود سراغ فسادهاي دولت قبل نرود. سخناني كه مدت‌هاست مرز گلايه‌ها را پشت سر گذاشته‌اند و رنگ و بوي ديگري گرفته‌اند. براي معاون اول رييس‌جمهوري فرقي نمي‌كند در چه جمعي سخن مي‌گويد. هر كجا كه باشد حرف‌هايي از فسادهاي دوره‌هاي قبل براي زدن دارد. حتي اگر مانند ديروز تريبون سخنراني در همايش ملي معرفي واحد‌هاي صنعتي و خدماتي سبز براي او مهيا شده باشد. جايي كه او آمده بود تا پاسخ منتقدان اقتصادي دولتش را بدهد. كساني همچون الياس نادران كه همين هفته قبل در نشست خبري خود گفته بودند اگر دولت نرخ رشد اقتصادي را اعلام كند، «شرمنده» خواهد شد. جهانگيري اما پاسخ داده اين شرمندگي براي كسان ديگري است. كساني كه از نظر او «فساد را نهادينه» و «بابك زنجاني» را درست كردند. با وجود همه مواضع منتقدان، اسحاق جهانگيري به عنوان نفر دوم دولت يازدهم مي‌خواهد سرش را بالا نگه دارد. چرا كه معتقد است اين دولت نه دكل نفتي گم كرده و نه كشور را به مرز ويراني رسانده است. درگيري دولت و اصولگرايان منتقدش بر سر فسادهاي دوره‌هاي قبل در كشور از همان روزهاي اول تشكيل كابينه حسن روحاني چيز پنهاني نبود. اين روزها اما گويا داغي تنور انتخابات مجلس يازدهم از خيلي قبل‌تر به بازار اختلافات دولت و منتقدانش هم كشيده شده است. منتقداني كه بي‌پرواتر از قبل براي زير سوال بردن كارنامه حسن روحاني و يارانش روي به آمارها و ارقام اقتصادي آورده‌اند و از خريد هواپيما گرفته تا مشخص نشدن آثار برجام تنها چند هفته بعد از اجراي آن، از چيزي نمي‌گذرند. دولت هم در آن سوي گود نه موضع دفاع در برابر اين انتقادات را سست كرده و نه موضع حمله به وضعيت كشور در دولت سابق را از ياد برده است. موضعي كه بيشتر از همه خود رييس‌جمهوري و معاون اول او سعي در حفظ آن دارند.
نظر جهانگيري درباره كساني كه بايد شرمنده باشند
معاون اول رييس‌جمهوري يكي از نخستين مصوبات دولت تدبير و اميد را لغو مصوبه فروش ١٦٧٠ هزار متر مربع از پارك پرديسان دانست و گفت: آنهايي بايد شرمنده باشند كه جسورانه مصوب كردند تا اين پارك فروخته شود، ده‌ها فساد را نهادينه و بابك زنجاني درست كردند. به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، اسحاق جهانگيري صبح دوشنبه در هفدهمين همايش ملي معرفي واحدهاي صنعتي و خدماتي سبز كه در سالن همايش‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست برگزار شد، اين مطلب را بيان كرد. معاون اول رييس‌جمهوري با ابراز تاسف از اينكه برخي گفته‌اند دولت در انعكاس يكي از شاخص‌هاي اقتصادي در سه ماهه گذشته تعلل داشته و بايد از اين بابت شرمنده باشد، گفت: البته تذكر لازم است و ما به دنبال شفافيت هستيم تا آمار مورد نياز مردم را در اختيارشان قرار دهيم اما كساني كه اين تعابير را به كار مي‌برند، خودشان بايد شرمنده اقداماتي باشند كه كشور را به دست ويراني مي‌سپرد. اشاره اسحاق جهانگيري به سخنان اخير يكي از نمايندگان تهران است كه گفته بود: اينكه دولت اكنون نرخ رشد را اعلام نمي‌كند نمي‌خواهد پيش مردم شرمنده شود. اين نماينده همچنين دولت را در «ارايه اطلاعات» به مردم «بخيل» توصيف كرده و گفته كه دولت در عقد قراردادهاي خود «شفاف» نيست. به نظر مي‌رسد اين سخنان بيش از آنچه تصور مي‌شد به كام دولتي‌ها و اسحاق جهانگيري تلخ آمده تا او يك بار ديگر وضعيت كشور در هشت سال قبل از شروع به كار دولت يازدهم را پيش چشم منتقدانش بياورد و در لفافه به سكوت آنها در آن دوران اشاره كند. هر چند كه اين اشاره مستقيم كسي را هدف نگرفته باشد. جهانگيري ديروز در سخنانش با همين دست يادآوري‌ها ادامه داد: در سال جاري كه نفت از ١٠٠ دلار به ٢٥ دلار كاهش يافت، كشورهاي منطقه با پولي كه در سال‌هاي گذشته از نفت ١٠٠ دلاري ذخيره كرده بودند، كشورشان را اداره كردند، اما باز هم با شوك‌هاي اقتصادي روبه رو شدند و قيمت ارزشان تا ٧٠ درصد جابه‌جا شد. وي افزود: اما آقايان در كشور ما كل پول نفت را بردند، خرج كردند و بدهي‌هاي سنگين به بار آوردند و يك دولت بدهكار به جا گذاشتند كه در برخي آمارها گفته مي‌شود ٣٨٠ هزار ميليارد تومان بدهي دارد. معاون اول رييس‌جمهوري گفت: كساني بايد شرمنده باشند كه ٢٢ ميليارد دلار پول مملكت را به بهانه تعادل قيمت ارز در دبي و استانبول با قيمت پايين به خارجي‌ها فروختند. جهانگيري افزود: كساني بايد شرمنده باشند كه ١٧ هزار ميليارد تومان را ظرف يك ماه و نيم بدون مجوز از منابع بانك مركزي برداشت كرده‌اند. معاون اول رييس‌جمهوري با بيان اينكه كساني بايد شرمنده باشند كه فساد را در كشور نهادينه كردند، افزود: كساني بايد شرمنده باشند كه بابك زنجاني درست كردند و دكل نفتي را گم كردند.
محيط زيست موضوعي زينتي و فانتزي نيست
جهانگيري در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع محيط زيست اشاره كرد و گفت: امروز مساله محيط زيست موضوعي درون كشوري، زينتي و فانتزي نيست بلكه مسائل زيست محيطي، امروز به يك مساله مهم ملي، منطقه‌اي و جهاني تبديل شده است. وي با اشاره به اينكه هيچ طرح بزرگ و متوسطي اجرا نمي‌شود مگر اينكه به تاييد مجاري ذيربط و محيط زيست برسد، گفت: بدون ملاحظات زيست محيطي هيچ طرحي در كشور اجرا نمي‌شود. معاون اول رييس‌جمهوري ادامه داد كه رشد اقتصادي وقتي مستمر و پايدار است كه مسائل زيست محيطي را به صورت كامل رعايت كند. جهانگيري تصريح كرد: جدي‌ترين چالش بشر در قرن بيستم مساله محيط زيست است و شايد در آينده مساله محيط زيست در كشورها با اقدامات تنبيهي و تشويقي شديدتري دنبال شود. وي شرايط اقليمي كشور را شرايطي ويژه خواند و گفت: در سال‌هاي اخير با كمبود آب و خشكسالي‌هاي مستمر، از بين رفتن تالاب‌ها، درياچه‌ها، باتلاق‌ها، بركه‌ها و نيز نشست دشت‌ها روبه‌رو بوده‌ايم كه صدمات فراواني وارد كرده است. معاون اول رييس‌جمهوري موضوع آلودگي هوا در كلانشهرها را هم از ديگر چالش‌هاي زيست محيطي كشور نام برد و گفت: خوشبختانه اراده جدي براي حل مشكلات زيست محيطي شكل گرفته است كه اصلي‌ترين آن سياست‌هاي كلي زيست محيطي كشور توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده و براي همه دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي و قواي سه گانه الزام آور است. جهانگيري با تاكيد بر اينكه سازمان محيط زيست پيگير اجراي اين سياست‌ها به عنوان سياست‌هاي بالا دستي است، گفت: تفاوت اين دولت با دولت‌هاي گذشته در پيگيري سياست‌هاي كلي اين است كه به محض ابلاغ سياست‌هاي كلي، موارد مربوط به دستگاه‌هاي ذي ربط ابلاغ و به‌طور جدي مورد پيگيري قرار مي‌گيرد. وي با اشاره به اينكه دولت قدم‌هاي بسياري بزرگي در حوزه محيط زيست برداشته و برمي‌دارد، تصريح كرد: از مهم‌ترين دغدغه‌هاي بخش صنعت، نيروگاه‌هاي بزرگ اطراف شهرهاست كه در زمينه تامين سوخت گازي آنها اقدام كرديم و در اين رابطه سال ٩٣ نسبت به سال ٩٢، سي و هشت درصد رشد داشته است. جهانگيري با بيان اينكه ايران جزو كشورهايي است كه مسير توسعه را بايد به‌طورجدي دنبال كند، افزود: اصلي‌ترين چالش‌هاي پيش روي ما بيكاري، رفاه مردم، اقتدار اقتصاد ايران و جايگاه كشور از بعد توانمندي‌هاي اقتصادي، امنيتي و سياسي در منطقه و بين‌الملل است كه بايد فضايي براي افزايش اشتغال، رفاه مردم و اقتدار كشور ايجاد شود.

 

بازدیدها: 79

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *