افزایش ۴۰ درصدی بازدید از آثار تاریخی بجستان


گناباد- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجستان از افزایش ۴۰ درصدی بازدید کنندگان آثار تاریخی این شهرستان در تعطیلات نوروزی نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

رضا یوسفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت حدود ۱۴ هزار گردشگر و مسافر نوروزی از آثار مختلف تاریخی و گردشگری بجستان دیدن کردند.
وی اظهار کرد: اسکان مسافران در مکانهای اقامتی شهرستان بجستان نیز از ابتدای تعطیلات نوروزی امسال با ۳۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به ۲۳۵۳ نفر رسید.
وی گفت: با توجه به قرار گرفتن شهرستان بجستان در مسیر استانهای خراسان جنوبی و یزد همه ساله از جمله در تعطیلات نوروزی تعداد بسیاری زائر و مسافر از این مسیر برای تردد به مشهد و سایر نقاط کشور بهره می گیرند یا از این منطقه برای اسکان در شب استفاده می کنند.
یوسفی ایجاد اقامتگاههای بوم گردی را یکی از بسترها و ظرفیتهای جذب مسافران و گردشگران در بجستان ذکر کرد و گفت: روستاهای جزین و مزار به عنوان روستاهای هدف گردشگری و ایجاد اقامتگاههای بوم گردی از جاذبه های خوبی برخوردارند که در صورت جذب سرمایه گذار زمینه توسعه کمی و کیفی این بخش فراهم می شود.
وی افزود: تاکنون ۷۰ درصد مرمت آثار تاریخی روستاهای هدف گردشگری و اسکان بوم گردی جزین و مزار بجستان و ثبت رباط تاریخی آنها به اتمام رسیده است.
وی اظهار کرد: نخستین مجموعه رفاهی دائمی اسکان زائران و مسافران در بجستان در آستانه تعطیلات نوروزی امسال راه اندازی شد که خدمات خوبی به متقاضیان ارئه می دهد.
وی افتتاح دو جایگاه عرضه بنزین در جاده یونسی و مجموعه المهدی در کمربندی بجستان را از جمله اقدامها برای رفاه حال مسافران نوروزی ذکر کرد.
به گفته وی ۴۱ اثر تاریخی شهرستان بجستان در فهرست آثار ملی و میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
از جمله آثار تاریخی شاخص بجستان می توان به پل یونسی، رباط های زین آباد و فخر آباد و مسجدهای جامع، مرندیز و کاروانسراهای مزار آهنگ و خارفیروزی و باغ منزلهای رحیمی اشاره کرد.
مهمترین آثار ثبت شده این شهرستان در فهرست میراث معنوی کشور نیز جشن باستانی سده روستای جزین، فنون تهیه شیره انگور و هنر سبد و ترکه بافی روستای مزار و آیین نخل بندان و نخل گردانی شهر بجستان است.
از میان سوغات سفر بجستان می توان از انار بجستان نام برد که به بسیاری از کشور های شرق دور صادر می شود. 
از دیگر سوغات مشهور شهر بجستان کلوچه و حلوای این شهر است که در بازار شهرهای اطراف جایگاه ویژه ای دارد. 
زعفران، زیره، حنا، پسته و محصولات خشکبار دیگر سوغات بجستان هستند که می تواند بخش مهمی از سبد خرید مسافران را پر نماید.
شهرستان بجستان در ۲۷۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
۲۰۹۵/ ۶۰۵۳

 

 

انتهای پیام /*

 

بازدیدها: 42

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *