رادیو ایران چگونه کار خود را آغاز کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش مربوط به آغاز به کار رادیو ایران در پنجم اردیبهشت ۱۳۱۹، در ویژه‌نامه سی‌وششمین سالگرد تأسیس رادیو ایران در روزنامه اطلاعات مورخ چهارم اردیبهشت ۱۳۵۵ منتشر شد که از نظرتان می‌گذرد: 
ساعت ۷ بعدازظهر روز چهارشنبه آئین گشایش رادیو ایران در حضور ولیعهد وقت انجام گردید. 
عمارت مرکز فرستنده بی‌سیم با پرچم زیبای سه رنگ ملی و چراغ‌های رنگارنگ‌ تزئین شده و سردر عمارت در پرتو فروغ نورافکن‌‌ها و چراغ‌های الکتریکی مانند روز روشن شده بود. چند رشته چراغ برنگ پرچم ایران در اطراف دکل‌های بی‌سیم نورافشانی می‌کرد. 
مقارن شش بعدازظهر هیئت دولت، وزیر دربار، رئیس مجلس شورای ملی، آقای شکوه، آقای دکتر مؤدب نفیسی، آقای قوام، سران لشگر، هیئت رئیسه مجلس شورای ملی، معاونین وزارتخانه‌‌‌ها، رئیس و دادستان دیوان کشور، رئیس بانک ملی ایران، رئیس اداره کل شهربانی،‌فرماندار تهران، کفیل شهرداری، مدیران جراید، رؤسای کمیسیون‌های پرورش افکار و رؤسای شعب کمیسیون رادیو با لباس‌های رسمی در مرکز فرستنده بی‌سیم حضور یافتند.

گزارش وزیر پست و تلگراف 
در این روز فرخنده که از اعیاد بزرگ ایران شمرده شده و سربلندی همگان را فراهم ساخته دستگاه پخش صدای ایران گشایش حاصل می‌نماید.
تأسیساتی که از نظر مبارک می‌گذرد بر حسب امری که در بهمن ماه ۱۳۱۶ شرفصدور یافته انجام پذیرفته. 
دستگاه‌هائی که آماده به کار شده شامل یک فرستنده امواج متوسط به نیروی دو کیلووات، یک فرستنده امواج کوتاه به نیروی ۱۴ کیلووات، یک مولد برق و ادوات انتقال صوت است. 
فرستنده امواج متوسط مخصوص شهر تهران و حومه آن است و با هر موجی بین ۲۵۰ و ۳۵۰ متر قابل تنظیم و با موج ۲ر۳۳۵ متر یا ۸۹۵ کیلو سیکل کار می‌کند. 
فرستنده امواج کوتاه برای پخش صدا در کشورهای دور بوده و با هر موجی بین ۱۴ و ۸۰ متر قابل تنظیم و با امواج ۱۶ر۱۶ متر یا هجده هزار و پانصد و شصت کیلو سیکل و ۸۷ر۱۹ متر یا پانزده هزار و صد کیلو سیکل و ۷۵ر۲۷ متر یازده هزار و هشتصد و ده کیلو سیکل و۹۹ر۳۰ متر یا نه هزار و ششصد و هشتاد کیلو سیکل و ۹۹ر۳۶ متر یا هشت هزار و صدو ده کیلو سیکل و ۷۴ر۴۸ متر با شش هزار و صدو پنجاه و پنج کیلو سیکل کار می‌نماید. 
از فرستنده امواج کوتاه برای تلگراف و تلفن بی‌سیم نیز استفاده خواهد شد و نیروی آن در کار تلگرافی ۳۲ کیلو وات است. 
مولد برق به نیروی سیصد و بیست و پنج اسب و دارای نیروی کافی برای راه انداختن دو فرستنده امواج متوسط و امواج کوتاه می‌باشد. 
لوازم انتقال صوت شامل دو مجموعه میکروفون و تقویت‌کننده بوده و به وسیله آنها می‌توان دو برنامه مختلف به وسیله دو فرستنده پخش نمود. 
این دستگاه‌ها که از نظر خصائص با آخرین ترقیات فن بی‌سیم مطابقت می‌نماید در اواخر سال ۱۳۱۶ به کارخانه سفارش داده شد و در آذر ماه ۱۳۱۸ تحویل گردید و نصب آن در فروردین ۱۳۱۹ باتمام رسید. بناهائی که جهت برقرار نمودن دستگاه‌ها ساخته شده به وسعت دوهزار و دویست و چهل متر مربع و در ظرف هفت ماه انجام و با وسائل تهویه و گرم‌ کردن و خنک‌کردن مرکزی تمام شده. در این ابنیه توسعه بعدی منظور گردیده است.
پنجاه و هشت کیلومتر کابل مخصوص دستگاه فرستنده را به نقاط لازمه شهر و مرکز گیرنده بی‌سیم نجف‌آباد متصل می‌نماید و بدین وسیله انتقال سخنرانی‌ها از آن نقاط امکان‌پذیر می‌باشد، پس از تحویل شدن دو دستگاه فرستنده امواج کوتاه دیگر که در آتیه نزدیکی نصب خواهند شد و دوازده دستگاه فرستنده امواج متوسط محلی که در شهرستان‌ها برقرار خواهند گردید سازمان پخش صدا در کشور شاهنشاهی توسعه خواهد یافت.

بیانات آقای نخست‌وزیر
در این ساعت و روز فرخنده رادیوی ایران گشایش یافت.
از این پس فاصله‌ئی که کشور ما را از جهان و پایتخت را از اکناف کشور دور می‌کرد نخواهد بود. اخبار داخلی و وقایع عالم پیوسته بی‌درنگ منتشر و شنیده خواهد شد. 
از امروز دستگاه آموزشی که برای پرورش افکار در رشته‌های مختلف دانش ایجاد شده تعلیمات خود را بی‌واسطه و تاخیر به گوش شنوندگان خواهد رسانید و همگی یکسان و دریک زمان از این نعمت بهره‌مند خواهند گردید. 
به شکرانه این موهبت هم‌میهنان باید همواره در افزودن دانش خویش و بکار بستن آن در راه تعالی کشور بکوشند. 
تعلیمات گوناگونی که به وسیله رادیو به منظور بسط دانش و آسان کردن راه زندگی بزبانی ساده داده خواهد شد برای همگان قابل استفاده خواهد بود. 
برای کشاورزان آموزکار نیکو و بازرگانان را راهنمای بی‌غرض و برای اهل ذوق و دانش مصاحب دانشمند است.نغمات موسیقی ساعات فراغت شنودگان را قرین شادی و سرور نموده روح را به افکار بلند و خصائل پسندیده رهنمون گشته و برای کار و کوشش بیشتری آماده خواهد ساخت.
در آینده نزدیکی وسیله شنیدن رادیو در دسترس همگی گذاشته شده تمام اهل کشور در هر جا که باشند آسان و بلکه برایگان از آن برخوردار خواهند گشت. 
***
شام و شیرینی 
خبر گشایش دستگاه پخش صدای تهران به زبان فارسی بوسیله رادیو داده شد سپس خبرگشایش به زبان‌های: عربی، ترکی، فرانسه، روسی، انگلیسی و آلمانی نیز داده شد. در خلال این احوال مدعوین در تالار پذیرائی حضور بهمرسانیده به صرف چای و شیرینی مشغول شدند و از طرف روساء و کارمندان وزارت پست و تلگراف و بنگاه بی‌سیم از مدعوین پذیرائی گرم و محبت‌‌آمیزی به عمل آمد. 
این ضیافت تا ساعت یازده به طول انجامید و از طرف وزارت پست شام مجللی نیز داده شد که هیئت دولت و عده‌ای از مدعوین در آن حضور داشتند. 
مقارن ساعت ۱۱ آئین‌ گشایش دستگاه‌ پخش صدای تهران پایان یافت.

منظره میدان سپه 
آئین گشایش دستگاه پخش صدای تهران در میدان سپه (جلوی عمارت وزارت پست و تلگراف) یک دستگاه بلندگو نصب شده بود و خبرهای رادیوی تهران به خوبی در تمام نقاط میدان شنیده می‌شد.
مردم تهران که از چند روز پیش خبر گشایش پخش صدای تهران را در روزنامه‌ها خوانده بودند از ساعت شش و نیم بعدازظهر دسته دسته به میدان سپه هجوم آورده به طوری‌که اطراف میدان سپه را جمعیت زیادی احاطه کرده بود. 
در ساعت هفت بعدازظهر که گشایش دستگاه پخش صدای تهران اعلام گردید بلافاصله سرود نواخته شد و در این موقع غریو شادمانی مردمی که اطراف میدان سپه را احاطه کرده بودند بلند شد و جمعیت با کف‌زدن‌های ممتد ابراز احساسات نمودند. 
با اینکه مقارن ساعت ۷ و نیم بعدازظهر هوای تهران طوفانی بود و رگبار شدیدی بارید با این حال جمعیتی که در میدان سپه بودند متفرق نشده و تا انجام برنامه رادیوی تهران به شنیدن خبر گشایش و قسمت‌های دیگر برنامه مشغول بودند.

code

بازدیدها: 50

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *