هدیه سال جدید به شهروندان تربت حیدریه: سینما اندیشه تربت حیدریه به دنبال اختلافات انجمن سینمای جوان و اداره ارشاد تعطیل شد از نوید تربت


هدیه سال جدید به شهروندان تربت حیدریه: سینما اندیشه تربت حیدریه به دنبال اختلافات انجمن سینمای جوان و اداره ارشاد تعطیل شد

 

حسن نیکنام

تربت حیدریه که مدتها بخاطر تعطیلی ۱۵ ساله سینما ۲۲ بهمن از داشتن سینما محروم بود، در اسفند ماه ۹۳ دوباره سینمادار شد بطوریکه این بار مسؤلین تصمیم گرفتند با کمک انجمن سینمای جوان کشور تالار اندیشه را برای راه اندازی سینما تجهیز کنند و همینگونه هم شد. سینما اندیشه از اسفند ۹۳ با تغییر نیمه کاربری شروع بکار کرد.

 

اختلافات بر سر اداره سینما

از همان ابتدا اختلافات اداره ارشاد شهرستان و انجمن سینمای جوان بر سر اداره سینما وجود داشت و این  مشکلات به قوت خود باقی بود،تا آنجایی که در اواسط سال ۹۴ منجر به تعطیلی چند روزه سینما شد ولی نه تنها مشکل حل نشد بلکه آتش این اختلافات دامن سینمای تربت حیدریه را گرفت و بلاخره  در۲۴ فروردین ماه سال جاری دوباره سینمای تربت حیدریه تعطیل شد.

 

مدیر انجمن سینمای جوان  تربت حیدریه:

برخی نمی خواهند سینما در اختیار انجمن  باشد

  جواد جعفری مدیر انجمن سینمای جوان  تربت حیدریه  که مدیریت سینما اندیشه را بر عهده دارد درباره دلایل تعطیلی سینمای تربت حیدریه به خبر نگار نوید خراسان گفت: در راه اندازی سینما تربت حیدریه، بر اساس توافقات انجمن سینمای جوان و اداره ارشاد اسلامی یک پروسه اداری کاملا قانونی اتفاق افتاده است  که بر اساس تفاهم نامه فی مابین دو طرف، سینمای جوان متعهد شده است تجهیزات پخش فیلم را بیاورند و مسئولین شهرستان هم تالار اندیشه را ( سردرب ، بوفه و…) را آماده کنند که این قسمت دوم توسط شهرستان تهیه نشد.

 وی افزود : از آنجائیکه شهر تربت حیدریه ۱۵ سال بدون سینما بود و آمدن تجهیزات سینما هم فرصت خوبی برای شهرستان بود، خودمان دست به کار شدیم و تالار اندیشه را برای سینما آماده کردیم که حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه در بر داشت و این طبیعی است که با این مخارج در سال اول سینما سود آور نباشد، از طرفی سینما در کجای ایران سود آور است که در تربت حیدریه اینگونه نیست؟ همچنین کارکرد فرهنگی دولت در این بین چه میشود، آیا در اختیار قرار دادن سالن برای نمایش فیلم حداقل کاری نیست که میتواند دولت در این حوزه انجام بدهد.

  جعفریبا طرح این سؤال که در مدت یکسالی که سینما دایر شده است کدام اجرای برنامه هنری معطل سینما مانده است گفت: در واقع هیچ برنامه ای تعطیل نشده است. شاید دوستان نمیخواهند که سینما در اختیار انجمن سینمای  جوان باشد.

  رئیس انجمن سینما جوان تربت حیدریه ادامه داد: سالن اندیشه از سال ۷۷ بهره برداری شده است و یکبار هم در این سالها بازسازی شده ، این سالن نوساز نبوده است که حالا راه اندازی سینما باعث تخریبش شده باشد،ضمن اینکه بر اساس مصوبه، بهسازی سالن بایستی با اعتبارات دولتی باشد هر چند ما در این یکسال که سالن را در اختیار داشتیم به وضعیت این سالن بهبود هم بخشیدیم.

 

نگاه اداره ارشاد نبایدصرفا اقتصادی باشد

وی در ارتباط با اینکه قرارداد تالار اندیشه سه ماهه است افزود : تفاهم نامه بین انجمن سینمای جوان و ارشاد ۵ ساله بوده است نه سه ماهه، کجای دنیا سرمایه گذار سه ماهه قرار داد میبندد.

 مدیریت سینما اندیشه ادامه داد: از اواخراسفند سال ۹۳ که سینما شروع به کار کرده است با وجود اینکه حدود ۴۵ روز به دلایل برگزاری جشنواره ها و سایر برنامه ها تعطیل بوده و هر وقت که سینما میخواسته جان بگیرد تعطیل شده است، با این وجود در مدت کمتر از یکسال بیش از ۱۲ هزار نفر به سینما آمده اند. بطور مثال از یک فروردین تا ۲۲ فروردین ،۹۵ بیش از ۱۳۰۰ نفر سینما اندیشه مخاطب داشته است پس این یعنی اینکه سینما مخاطب دارد و به نوعی مطالبه مردم است. ضمن اینکه نگاه اداره ارشاد نبایدصرفا اقتصادی باشد، کارکرد فرهنگی این اداره پس کجاست؟ همه ارکان فرهنگی وهنری مانند تأتر، موسیقی، سینما و…بایستی در کنار هم باشند.

 

در مدیریت فرهنگی به دنبال زیر ساخت نبوده اند

جعفری گفت: متاسفانه در مدیریت فرهنگی به دنبال زیر ساخت نبوده اند. خانه هنرمندان و مرکز آموزشهای فرهنگی وهنری تعطیل شده است و حالا هم که سینما را میبندد.

وی گفت: سینما یک هفته است تعطیل شده است، هیچ یک از مسئولین نیامدند بپرسند چرا بسته شده است. گرچه مردم به ما زنگ می زدند و دلیل بسته شدن درب سینما را جویا میشوند.

 وی ادامه داد : اگر بنا بود سینما را تعطیل کنند بایستی طبق قانون این کار را میکردند چرا که ما در قبال شرکت پخش فیلم تعهد داریم. بایستی بر اساس بند ۸ ،تفاهم نامه هیئت پنج نفره تشکیل جلسه میداد و پس از تشخیص، انحلال آن را اعلام میکرد. به این شکل که ارشاد درب سینما را قفل زده اند و نامه ای به ارشاد استان نوشته اند مبنی بر اینکه با کسب اجازه از مسئولین محلی سینما را تعطیل نموده ایم  قانونی نیست .

وی در پایان گفت: ما موضوع را با انجمن سینمای جوان کشور و ارشاد استان در میان گذاشتیم و قرار است مدیر کل ارشاد استان در این خصوص تصمیم گیری نمایند و امیدوارم سینما دوباره راه اندازی شود.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه:

انجمن سینمای جوان به تعهدات خود عمل نکرده

 رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص تعطیلی سینما اندیشه به علل و عوامل آن اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز شهرستان به راه اندازی سینما، ستاد جشنواره شهرستان با حضور نماینده مجلس تشکیل جلسه داد و مصوب شد تا تالار اندیشه جهت اکران فیلم های سینمایی به مدت سه ماه در اختیار مدیریت سینمای جوان واگذار شود و لذا تالار اندیشه جهت اکران فیلم های سینمایی از اسفند ماه ۹۳ در اختیار این انجمن قرار گیرد و مقرر شد که طبق شروط منعقد شده به تعهدات خود عمل  کنند که متاسفانه پس از گذشت مدت یاد شده، به تعهدات خود عمل نکرد.

وی گفت: برابر تعهدات قرار بوده است که اقدام به نصب المان های  نوری ، سیستم صوتی دالبی ، دستشویی مجزا برای آقایان و خانم ها ، نصب دیتا پروژکتور در محل مناسب ، ارائه گزارش فروش روزانه و ماهانه به ارشاد اقدام نمایند که به هیچ تعهد خود در طی این یکسال عمل نکرده است.

 

انجمن سینمای جوان خسارات فراوانی به تالار اندیشه وارد آورده

 نجفی افزود: اینکه انجمن سینمای جوان مدعی شده است که برای راه اندازی سینما از جمله بوفه و سردرب وگیشه بلیت فروشی ۱۰ میلیون تومان هزینه کرده است گزارشی خلاف واقع می باشد چون برابر برآورد کارشناسان رسمی کمتر از ۴ میلیون تومان هزینه آن شده که موضوع در اداره تعزیرات مطرح می باشد. نجفی خاطر نشان کرد: انجمن سینمای جوان در ۶ ماهه اول سال ۹۴ باز هم به تعهدات خود عمل نکرد به طوریکه ناچار به تعطیلی سینما شدیم و با دخالت کمیسیون فرهنگی شورای شهر و تشکیل جلسه مجددا سینما در اختیار انجمن سینمای جوان قرار گرفت تا ضمن راه اندازی سینما به قراردادهای مالی و اخلاقی خود عمل نماید که متاسفانه باز هم این اتفاق نیفتاد تا اینکه در اوایل اسفند ماه سال ۹۴ از مدیریت سینمای جوان خواسته شد تا جهت ارئه تراز مالی و تسویه حساب به ارشاد مراجعه نمایند که مدارک ارئه شده از سوی انجمن به ذی حسابی اداره ارشاد ارجاع و پس از بررسی مشخص شد تراز مالی منفی بیست میلیون تومان است که با مکاتبه با اداره کل ارشاد مقرر شد انجمن سینمای جوان پاسخگوی تعهدات خود باشد.

 وی اضافه کرد: در فروردین ماه سال جاری با توجه به تخلفات متعدد انجمن سینمای جوان و خسارات فراوانی که به تالار اندیشه از جمله بنا، صوت ، تخریب صندلی ها، سیستم روشنایی و عدم شفافیت در اسناد ارائه شده و نیز نارضایتی هنرمندان ۱۲ انجمن دیگر که معترض به واگذاری تالار به انجمن سینمای جوان شده بودند و عملا فعالیت آنها تعطیل شده بود با هماهنگی و کسب تکلیف از استان و مسئولین شهرستان اقدام به تعطیلی سینما نمودیم .

 

مسئولین استانی و شهرستانی باید فکری اساسی برای راه اندازی سینما بردارند

وی در پایان افزود: مسئولین استانی و شهرستانی باید فکری اساسی برای راه اندازی سینما که نیاز جدی فرهنگی شهرستان می باشد داشته باشند و ما به عنوان متولی فرهنگی، این نیاز را اعلام کرده ایم. ضمنا یادآوری می کنیم که انجمن سینمای جوان باید نسبت به شفاف سازی مالی و سایر تعهدات خود عمل کند. ضمن اینکه پیشنهادی از ناحیه بخش خصوصی به ارشاد ارائه شده است که قادر به راه اندازی سینما با سود دهی مناسب و حتی پرداخت مبلغ ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان به انجمن سینمای جوان بابت تجهیزات آنان هستند. وی اضافه کرد: چرا مسئولین سینمای جوان که برابر بررسی های به عمل آمده تراز مالی آن منفی بوده و در واقع سینما زیان ده است حاضر به واگذاری آن به بخش خصوصی نیستند تا از این راه مبلغی هم دریافت کنند.

بازدیدها: 137

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *