بزرگداشت حکیم فردوسی در تربت جام

تربت جام ـ خبرنگار اطلاعات: آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در مجموعه تاریخی رباط تربت جام برگزار شد.

 

در این مراسم که فرماندار، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، جمعی از فرهیختگان، استادان دانشگاه‌ها، شاعران، هنرمندان و علاقمندان به فرهنگ و ادب حضور داشتند، دکتر حسن‌زاده، یکی از استادان دانشگاه تهران و پژوهشگر شاهنامه به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی فردوسی و تاثیر شاهنامه در فرهنگ و ادب پارسی پرداخت و در ادامه دکتر علیرضا قیامتی از استادان دانشگاه نیز با اشاره به تأثیر شاهنامه در زنده کردن زبان فارسی در زمانی که اکثر دانشمندان آن زمان به زبان عربی روی آورده بودند و آموزه‌های فرهنگی مطابق با دین و سنن ایرانیان و رواج راستی و درستی و رفتارهای نیکو گفت: فردوسی زبان فارسی جان بخشید و زنده کرد.

وی افزود: افسوس که در زمان پیری، فقر و نداری بر زندگی حکیم بزرگ سایه انداخت و در زمانی که شاعران درباری سیم و زر فراوان داشتند، حکیم فردوسی در فقر زندگی را بدرود گفت.

دکتر غلامرضا بهرامپور از دیگر استادان در رشته ادبیات به تشریح شاهنامه و جایگاه آن در ادبیات فارسی اشاره کرد و آموزش و خوانش شاهنامه را برای همگان توصیه کرد.

در این مراسم، هنرمندان محلی با اجرای نمایش‌های حماسی، بخش‌هایی از شاهنامه بویژه بخش نبرد رستم و سهراب را به نمایش گذاشتند. همچنین عبدالله عبدی از دانشجویان ارشد رشته هنر دانشگاه تهران موسیقی محلی جام را با محتوای حماسی و اشعار شاهنامه اجرا کرد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.در این مراسم نقالی، اجرای بازی‌های آئین تربت جام، موسیقی و شاهنامه‌خوانی از بخش‌های قابل توجه این مراسم بود.

بازدیدها: 63

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *