وزیر ارشاد لب به شکایت گشود!کمانچه جرم دارد؟

آرمان – کورش چهاردوری: «علی جنتی» وزیر آرامی است. چندان اهل شکوه و شکایت نیست. لبخند او گاهی ما را به یاد لبخند رئیس سابق فدراسیون فوتبال، علی کفاشیان می‌اندازد؛ اما گویی دیگر صبرش سرآمده که ازآنچه در سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید بر او و وزارتخانه‌اش گذشته بود، را بازگوکند. ماجرای لغو کنسرت‌ها، کارت‌های زرد مجلس نهم و تک‌خوانی زنان و موضوعاتی ازاین‌دست، حرف‌های ناگفته‌ای بود که جنتی، در آغاز سال چهارم دولت یازدهم، آن‌ها را رسانه‌ای کرد. همین حرف‌های ناگفته و دل پر بود که جنتی را ناگزیر کرد از روند لغو پی‌درپی کنسرت‌ها شکایت کند و لب به سخن گشاید. آنچه این روزها نقل هر محفل هنری بوده و هست، خبر لغو کنسرت‌هایی است که وزارت ارشاد برای آن‌ها مجوز اجرا صادر کرده است. دستور لغو یک کنسرت گویی برای وزیر ارشاد چنان تلخ بوده که تعارفات و آن لبخند همیشگی را کنار گذاشته و صراحتا انتقاد کرده است.

کمانچه کلهر و شعر ناظری!

وزیر ارشاد در همین راستا گفت: در برخی استان‌ها متأسفانه بعضی دخالت می‌کنند و جلوی برگزاری کنسرت را می‌گیرند. نمونه‌اش استان خراسان رضوی است. البته درآنجا دادستان شهر مشهد عملا اجازه برگزاری کنسرت نمی‌دهد. حتی کنسرت‌هایی که موسیقی سنتی دارد و با اشعار حافظ و مولانا خوانده می‌شود. مثلا جلوی کنسرت آقای قربانی را گرفتند. یا آقای شهرام ناظری یا کیهان کلهر که افراد شناخته‌شده‌ای هستند. مگر شهرام ناظری جز اشعار مولانا می‌خواند؟ یا آقای کیهان کلهر که برنامه‌ای در نیشابور داشته است. ایشان فقط و فقط کمانچه می‌نوازد و فرد دیگری هم تار. کمانچه جرم دارد؟ حتی خواننده هم نداشته‌اند. برخی بی‌جهت جلوی کار را گرفته‌اند. علی جنتی افزود: من قبلا هم اعلام کردم که ازنظر قانونی حتی یک دادیار هم می‌تواند جلوی یک کنسرت را بگیرد، احضار کند، لاک و مهر کند و ببندد؛ اما همه این‌ها باید در چارچوب قانونی انجام شود. بر اساس قانون صدور مجوز را فقط بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانیم و بعضی دوستان اگر نکاتی دارند باید به ما منتقل کنند تا موارد را رعایت کنیم. ممکن است جاهایی تخلفاتی رخ دهد که دیده هم شده است. تخلفاتی از بعضی گردانندگان کنسرت‌ها. تماشاچیان بالباس و وضعیت نامناسب حضور پیداکرده‌اند. این موارد را باید مراقبت کنیم و جلوی آن را بگیریم؛ اما اجازه دهند خود ما این کار را بکنیم.

بدهی‌های وزارت ارشاد

علی جنتی در بخش دیگری ازسخنانش به میراثی که از دولت دهم به او ارث رسیده بود اشاره کرد و گفت: وقتی به وزارتخانه آمدیم به همه معاونان گفتیم تا میزان بدهی و تعهدات معاونتشان را بررسی کنند. وقتی کل بدهی‌ها را جمع زدیم بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان وزارتخانه بدهی داشت. به عبارتی کاری انجام‌شده بود و باید پولش را می‌دادند یا تعهداتی برایش ایجاد کرده بودند. البته ما زیر بار بسیاری از تعهدات نرفتیم. درگذشته تعهدی داده‌اند و دلیلی ندارد که ما حتما عمل کنیم. وزیر ارشاد تصریح کرد: البته خیلی از تعهدات هم اصلا در توان ما نبود که بخواهیم به آن عمل کنیم. آن‌هایی که بدهی بوده و واقعا کاری در برابر آن انجام‌شده به‌تدریج توانستیم بدهی‌اش را بدهیم، اکنون بخشی از آن بدهی مانده اما به هر صورت تا جایی که توانستیم همه مطالبات را پرداخت کردیم.

مخالفت با موسیقی!

علی جنتی در ادامه به ماجرای تک‌خوانی زنان که برای مدت‌ها توسط دلواپسان مطرح می‌شد نیز اشاره کرد. او بابیان اینکه تک‌خوانی صورت نگرفته بود، گفت: باوجوداینکه این‌قدر در مجلس شورای اسلامی دوره گذشته جوسازی کردند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه تک‌خوانی به خانم‌ها داده، اما چنین اتفاقی نیفتاد. بله تک‌خوانی موارد خاصی مثلا در ایام ۲۲ بهمن در فرهنگسرای نیاوران بوده آن‌هم فقط برای خانم‌ها با شرایط خاص؛ یعنی اجازه داده نمی‌شود که موبایلی ببرند یا فیلمی در داخل سالن بگیرند یا حتی صدایی ضبط کنند. وزیر ارشاد اضافه کرد: هرچقدر توضیح دادیم که چنین اتفاقی نیفتاده، برخی نمایندگان زیر بار نرفتند. وی تصریح کرد: نظرات مقام معظم رهبری در رابطه با موسیقی کاملا روشن و شفاف است و ما هم همان نظرات را عمل می‌کنیم. منتها آقایان اجتهاد خود را ملاک قرار می‌دهند و گویی به‌طورکلی با موسیقی مخالفند. ما که نمی‌توانیم زیر بار این حرف برویم.

کارت‌های زرد ناعادلانه

خاطرات تلخ از مجلس نهم، بخش دیگری از صحبت‌های وزیر ارشاد را تشکیل می‌داد. جنتی با ناعادلانه خواندن کارت‌های زردی که از مجلس نهم گرفت، گفت: این دوکارت زردی که دادند هیچ‌کدامش عادلانه نبود. یکی در موردبحث تک‌خوانی خانم‌ها بود. بااینکه ما بیان کردیم هیچ مجوزی داده نشده، اما با فضاسازی‌هایی که در داخل مجلس کردند توانستند نظر اکثریت نمایندگان را جلب کنند؛ و یکی دیگر هم اصلا هیچ ارتباطی باسیاست‌های ما نداشت. جنتی گفت: بحث کرسنت بود که شورای عالی امنیت ملی از پرداختن مطبوعات به این موضوع جلوگیری کرده بود به خاطر حساسیت‌هایی که دارد و پرونده‌اش در دادگاه بین‌المللی لاهه مطرح است. برخی نمایندگان مجلس می‌خواستند جوسازی‌هایی علیه این پرونده کنند و مسلما نمی‌توانستند چون این مساله بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام شد. آقایان آمده‌اند از ما سؤال می‌کنند که چرا اجازه نمی‌دهید، جوابشان هم این بود که شورای امنیت ملی مصوباتش برای همه الزام‌آور است. نه نماینده مجلس می‌تواند از آن تریبون استفاده کند و نه مطبوعات می‌توانند موارد را بیان کنند. اگر وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌پرسیدند خیلی خوب بود؛ اما آنچه الان انجام‌شده بر اساس دیدگاه‌ها و سیاست‌های دولت و آقای رئیس‌جمهور و دیدگاه‌ها و اعتقادات خود من بوده و اعتقاداتم که مربوط به امروز و دیروز نیست و در طول زمان شکل‌گرفته و هر زمان دیگری هم باشد و در هرجایی و در هر مسئولیت دیگری هم باشد اعتقادات من بر جای خود باقی است.

ارسال دیدگاه شما

بازدیدها: 55

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *