دکتر سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:شرق کشور برای توسعه به اقدامات زیرساختی زیادی نیاز دارد

تربت حیدریه- ایرنا- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: میزان توسعه یافتگی کمی و کیفی شرق کشور، با غرب ایران به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و باید اقدامات زیربنایی و زیرساختی زیادی برای جبران این عقب ماندگی در شرق صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، سعید باستانی پنجشنبه شب در جمع دهیاران بخش مرکزی شهرستان تربت حیدریه افزود: اقدامات زیربنایی نظیر آب، برق، گاز و مخابرات و نیز انجام امور زیرساختی همچون حمل و نقل جاده ای، ریلی و فرودگاهی از جمله مبانی اولیه برای ایجاد توسعه و تحول کمی و کیفی صنعتی در خطه شرق کشور است.
نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس گفت: اکنون اگر سرمایه گذاری بخواهد در شهرک صنعتی شماره ۲ تربت حیدریه سرمایه گذاری کند، به دلیل فقدان برخی از این زیرساختها، با مشکل مواجه خواهد شد. 
باستانی افزود: در شرایط کنونی راه اندازی تنها یک کارخانه فولاد از مجموع سه کارخانه فولاد مطرح در تربت حیدریه نیاز به ۳۲۰ مگاوات برق دارد که فقدان آن در این منطقه از موانع اصلی کار است.
وی با بیان اینکه شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات چاره ای جز صنعتی شدن ندارند، گفت: برای تحقق انقلاب صنعتی نیازمند یک گفتمان واحد از سوی تمامی مسئولان این خطه هستیم و این صدای واحد باید روی ۲ موضوع اساسی و مورد نیاز منطقه یعنی 'آب' و 'حرکت به سوی صنعتی شدن' متمرکز شود.
باستانی اظهار داشت: با در نظر داشتن وضعیت کنونی منابع آب این خطه، اگر نتوانیم صنعتی شویم باید ظرف ۲۰ سال آینده مردم شهر تربت حیدریه را خالی کنند. 
وی گفت: البته با توجه به بنیه بسیار خوب و بالای کشاورزی، اجرای طرح های جدید آبیاری نه تنها نباید فراموش شود، بلکه باید گسترش یابد، اما فقدان صنایع تبدیلی و فراوری در منطقه تربت حیدریه، فاصله زیادی بین ظرفیت های اقتصادی این منطقه با شهرهای دیگر استان ایجاد کرده است.
شهرستان تربت حیدریه دارای چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ، چهار شهر، هشت دهستان و ۱۳۶ آبادی است که از این تعداد ۱۲۱ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.
حدود ۷۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.
۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را در خراسان رضوی دارد.
یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است که کشت آن در سطح هشت هزار هکتار با تولید سالانه ۳۴ تن محصول صورت می گیرد. 
شهرستان تربت حیدریه دارای سه شهرک صنعتی است که ۲ شهرک در تربت حیدریه و یک شهرک در بخش جلگه رخ واقع است.
از مجموع ۶۸ کارگاه و واحد صنعتی فعال منطقه تربت حیدریه، ۲۶ واحد صنعتی در سه شهرک صنعتی استقرار دارند. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
۶۱۲۱/۵۱۳۲

بازدیدها: 110

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *