شناسایی آثار پنج هزارساله در شهرستان درمیان خراسان جنوبی

 

براساس مطالعات گاهنگاری مقدماتی بر روی آثار تاریخی بخش مرکزی شهرستان درمیان تاریخ هزاره سوم پیش از میلاد تا اواخر دوره قاجاریه را می‌توان برای این آثار شناسایی کرد.

به گزارش ایلنا، محسن دانا سرپرست پروژه بررسی و شناسایی آثار باستانی بخش مرکزی شهرستان درمیان گفت :پروژه باستان شناسی بررسی و شناسایی آثار باستانی بخش مرکزی شهرستان درمیان در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد .

 وی گفت: این پروژه به صورت  بررسی و شناسایی آثار تاریخی روستا به روستا انجام گرفت و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی منطقه، در موارد اندک و ضروری از بررسی پیمایشی استفاده شده است.

به گفته این باستان شناس ،در جریان این بررسی آثار تاریخی که از قبل شناسایی شده بودند مجدداً مورد بازبینی قرار گرفته و در کنار آن، آثار تاریخی که تاکنون در منطقه معرفی نشده بود، شناسایی و اطلاعات آنها ثبت شد.

 دانا افزود: با انجام این بررسی بالغ بر ۸۰ اثر تاریخی در این بخش از شهرستان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت که  با توجه به مطالعات گاهنگاری مقدماتی صورت گرفته روی این آثار، تاریخ هزارۀ سوم پیش از  میلاد تا اواخر دورۀ قاجاریه را می توان برای آثار شناسایی شده در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه بیشتر آثار تاریخی موجود در این بخش از شهرستان را قلاع تاریخی، بنا های مسکونی، آسیاب های آبی، مزار ها و محوطه های باستانی تشکیل می دهد گفت : برخی از آنها مثل آسیاب های آبی منطقه تاکنون مورد شناسایی قرار نگرفته بودند.

 دانا تصریح کرد: در مجموع با احتساب آثار تاریخی شناسایی شده از سایر بخش های این شهرستان می توان گفت که در این شهرستان حدود ۲۰۰ اثر تاریخی و باستانی وجود دارد که برخی از این آثار از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند

بازدیدها: 39

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *