گردشگران آلمانی از مزار قطب الدین حیدر در تربت حیدریه دیدن کردند

تربت حیدریه- ایرنا- گروه گردشگران آلمانی روز دوشنبه از مزار قطب الدین حیدر و موزه مردمشناسی تربت حیدریه دیدن کردند.

به گزارش ایرنا، این گروه شامل هشت گردشگر زن و مرد به سرپرستی 'هارتمون نیمان'، ایران شناس آلمانی، استان های خراسان رضوی و جنوبی را برای این سفر خود برگزیده است.
سفر گردشگران آلمانی به این شهرستان با هماهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه صورت گرفته و آنان امشب در ادامه سفر خود راهی شهرستان فردوس از توابع خراسان جنوبی خواهند شد.
از مجموع ۷۰ بنای تاریخی شناسایی شده در تربت حیدریه، ۴۶ اثر، شامل ۳۵ بنا و ۱۱ تپه و محوطه تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که مزار قطب الدین حیدر، مطرح ترین این آثار است.
قطب‌الدین حیدر، از مشاهیر عارفان اواخر قرن ششم و اوائل قرن هفتم (درگذشتهٔ به ۶۱۸ ه‍.ق)، سرسلسلهٔ طریقت حیدریه بود که از ترکستان به زاوه مهاجرت کرد و در همانجا درگذشته و مدفون شد و شهر به حرمت او به تدریج تربت قطب‌الدین حیدر و بعدها تربت حیدری و سرانجام تربت حیدریه نام گرفت.
مقبره این عارف نامی مشتمل بر ایوانی مرتفع، ورودی و محوطه زیر گنبد است که در اصل از بناهای دوره تیموری است و با گنبدی ۲ جداره بر تاق نماهای شانزده گانه مستقر شده است. 
این بنا در دوره شاه عباس صفوی به سال ۱۰۲۳ هجری به همت خواجه سلطان محمود تربتی حاکم تربت با مصالح سنگ و گچ و بسیار مستحکم مرمت و بازسازی شده است. 
پوشش زیرین سقف در فضای داخلی مزین نقوش هندسی بسیار ممتاز دارد و به خط کوفی عبارات لا اله الا الله و محمد رسول الله و اسامی تعدادی از عرفا بر آن حک شده است. 
ضریح چوبی شیخ نیز در میان محوطه زیر گنبد قرار گرفته و دارای تاریخ ۹۸۷ هجری قمری است.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 
۶۱۲۱/۵۱۳۲

بازدیدها: 53

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *