۵۵۰ میلیارد ریال برای رونق تولید در تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه گفت: دولت از محل طرح رونق تولید، امسال ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای این شهرستان منظور کرده است.

به گزارش ایرنا حسن فتحی نیا دوشنبه در نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی متقاضی دریافت این تسهیلات، گفت: این مبلغ از سهم هفت هزار میلیارد ریالی استان خراسان رضوی که از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات این بخش در کشور لحاظ شده، تامین می شود.
وی با بیان اینکه ۷۰ میلیارد ریال نیز برای بخش کشاورزی تربت حیدریه در نظر گرفته شده، افزود: البته تخصیص سهم به این بدان معنا نیست که اگر واحدهای صنعتی ما به بیش از این رقم نیاز داشتند، با محدودیت مواجه شوند.
وی نرخ سود تسهیلات اعطایی را ۱۸ درصد دانست و گفت: دولت قول داده در شرایط بهبود اقتصادی ۶ درصد به این تسهیلات یارانه اختصاص دهد، منتهی در شرایط کنونی واحدهای صنعتی باید روی نرخ سود ۱۸ درصد حساب باز کنند.
فتحی نیا در برابر اظهارات مدیران ۹ واحد صنعتی حاضر در نشست که از رویه برخی بانک ها انتقاد داشتند، گفت: این ناشی از ضعف مدیریت و خطرناپذیری برخی مدیران بانک ها است و در شرایطی که قانون برای همه بانکها یکسان است، چگونه می شود که مدیر بانکی رضایت واحدهای صنعتی را جلب می کند و در مقابل بانکی دیگر اسباب نارضایی آنها را فراهم می سازد.
وی گفت: انتظار نداریم بانکها بدون در نظر گرفتن قوانین تسهیلات بدهند، اما در شرایطی که مدیران ارشد نظام بر مسامحه و مدارا با واحدهای صنعتی تاکید دارند، سنگ اندازی برخی بانک ها از دایره انصاف به دور است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه نیز گفت: در قالب این طرح ملی ۵۱ واحد صنعتی شهرستان را فهرست کردیم که از این تعداد ۲۸ واحد، اطلاعات خود را کامل نکرده و یا نتوانستند مدارک مورد نیاز بانک ها را ارائه کنند.
محمد سلطان پور افزود: از مجموع ۲۳ واحد مورد تایید در کارگروه، ۱۲ واحد در مرحله بررسی در شعب هستند، چهار واحد در مرحله عقد قرارداد و پنج واحد نیز در مرحله پرداخت تسهیلات هستند.
وی ارزش ریالی تسهیلات مورد تقاضای ۹ واحد یاد شده را ۲۶۳ میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: از این مبلغ تاکنون تنها ۲۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.
سلطان پور گفت: پیش تر به واحدهای صنعتی که به علت داشتن چک برگشتی در لیست سیاه قرار داشتند تسهیلات تعلق نمی گرفت، اما اکنون دولت تاکید دارد که حتی به این واحدها هم تسهیلات پرداخت شود و با توجه به اینکه نام هیچ یک از ۹ واحد معرفی شده شهرستان در لیست سیاه نیست، شایسته نیست برخی بانک ها همچنان کارشکنی کنند.
مدیرعامل کارخانه تولید خوراک دام خراسان در این نشست گفت: برخی مدیران واحدهای صنعتی برداشتشان از نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی، اخراج کارگر یا تعدیل نیرو است، در حالی که چنین نیست و اگر این واحد تولیدی درست برنامه ریزی نمی کرد چه بسا اکنون جزو واحدهای تعطیل شده تربت بود.
ملک حسین دلاور با بیان اینکه این کارخانه برای ۳۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است، افزود: ظرفیت اسمی واحد ما تولید ۳۰ هزار تن خوراک دام در سال است، اما اکنون میزان تولید روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ تن است و با توجه به اینکه تقاضا برای نیمه دوم سال بیشتر می شود، چنانچه بتوانیم تسهیلات دریافت کنیم، ظرفیت اسمی تولید قابل تحقق خواهد بود. 
مدیر یک واحد تولید قند تربت حیدریه نیز گفت: این واحد ۲ سال پیش با ۱۶ میلیارد ریال سرمایه شخصی و هفت میلیارد ریال تسهیلات بانکی در ۲ نوبت کاری فعالیت خود را آغاز کرد.
شهناز مهرآمیز افزود: اکنون این واحد برای ۳۵ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده، اما با توسعه فعالیت، ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم تا ۱۰۰ نفر را نیز دارد.
وی با بیان اینکه در این واحد تولیدی روزانه ۳۵ تن قند تولید می شود، گفت: عمده ترین مشکل ما تهیه شکر با کیفیت است که اگر تسهیلات جدید تزریق شود، دوباره قادر خواهیم بود مانند روزهای نخست ظرفیت تولید را به ۷۰ تن برسانیم.
وی گفت: با وجودی که به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده بود که سند ملکی کارخانه به عنوان وثیقه قابل قبول است، اما بانکها به انحای مختلف از پذیرش این سند طفره می روند.
رئیس اتاق صنعت، معدت، تجارت و کشاورزی تربت حیدریه نیز در اعتراض به سخن معاون بانک رفاه کارگران این شهرستان، که اعطای تسهیلات را منوط به ارائه فاکتور خرید خوانده بود، گفت: این درخواست شما یک انتظار غیرعملی است زیرا واحدی که پول ندارد چطور می تواند خرید کرده و برای شما فاکتور بیاورد؟
فضل الله شریف ثانوی افزود: اکنون بسیاری از بانک ها و از جمله بانک ملی، تنها بر اساس اعتماد و با فاکتورهای صوری به متقاضیان معرفی شده تسهیلات پرداخت می کنند.
از مجموع ۱۰۲ واحد تولیدی مستقر در تربت حیدریه، ۶۰ واحد فعال، ۱۳ واحد نیمه فعال و ۲۹ واحد تعطیل هستند. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 
۵۱۳۲/۶۱۲۱

بازدیدها: 44

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *