آغاز هفته فرهنگی زعفران؛ برپایی جشنواره غذاهای زعفرانی در تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا – هفته فرهنگی زعفران ایران، عصر جمعه با برپایی جشنواره غذا و دسرهای زعفرانی با حضور ۴۰ تن از کدبانوهای تربتی در موسسه قرآنی زلال نور این شهر آغاز شد.

رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: در این رقابت زعفرانی بانوان تربتی با پخت بیش از ۸۰ نوع پیش غذا، غذا، دسر و نوشیدنی که ماده اولیه آنها زعفران است، به رقابت برخاسته اند.
احمد احمدیان افزود: داوری این رقابت را بنده به اتفاق جمشید اقبالی راد و معصومه احمدی، از کارشناسان مجرب تغذیه، بر عهده داریم.
وی با بیان اینکه این جشنواره از مجموعه برنامه های هفته فرهنگی زعفران ایران است، گفت: در حاشیه این جشنواره کارگاه مشاوره ای در خصوص خواص دارویی زعفران و نحوه استفاده از آن برای بانوان علاقه مند برپا شده است.
هفته فرهنگی زعفران ایران تا ۲۱ ماه جاری به میزبانی تربت حیدریه و زاوه برگزار می شود که برخی از برنامه های این رویداد فرهنگی نیز در شهرهای مشهد و تهران اجرا خواهد شد.
برگزاری جشنواره زعفران و فرآورده های زعفرانی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی طرق در مشهد از جمله برنامه های این هفته است و از برترین های عرصه زعفران در حوزه های تولید، صادرات، فناوری و نیز حامیان مالی زعفران در بخش های مختلف تجلیل شده و نمایشگاهی تخصصی در این زمینه برپا می شود. 
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۶۱۲۱/۵۱۳۲

بازدیدها: 61

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *