چرا عده‌اي حاشيه امنيتي دارند چگونه می‌شود که یک تخلف عظیم و بزرگ حدود ۳ میلیارد دلار در کشور ایران در دولت قبل اتفاق بیفتد؟ این همه دستگاه‌های نظارتی بودند، اما کدام یک نظارتشان قوی نبوده است. یا قوانین ما اشکال دارد یا افرادی که مسئولایت نظارت دارند مشکل دارند.

 

 

آرمان: دیروز رئیس‌جمهور بیش از سایر سخنرانی‌ها سخن گفت. لحن او آرامش همیشگی را نداشت و مشخص بود که از موضوعاتی دلگیر است. زمانی که به نامه یک کارگردان به خود در مورد گورخواب‌ها اشاره شد تا حدودی مشخص شد که چرا دکتر حسن روحانی ناراحت است و آن زمان که با اشاره به نامه اصغر فرهادی گفت:«چه کسی می‌تواند در جامعه بزرگی مثل ایران ببیند عده‌ای از همنوعانش که آسیب اجتماعی دیدند شب به‌خاطر بی پناهی به قبر پناه ببرند.» لحن صدایش هم تغییر کرد. دیروز روحانی از اقداماتی سخن گفت که در عرصه مبارزه با مفاسد اقتصادی صورت داده و البته آنچه در نظر داشته که انجام شود اما همکاری نشده است، مانند آن روز که خواستار سپردن متهم نفتی به وزارت اطلاعات شده بود و این امر محقق نشد. روحانی روز هشتم دی ۹۵ همان روحانی ۲۴ خرداد ۹۲ بود که برای دفاع از حق مردم کشور سخن می‌گفت و باز هم گلایه داشت که چرا برخی از امنیت برخوردارند و برخی دیگر چنین وضعیتی ندارند. مشخص بود خطاب رئیس‌جمهور به چه جریان و رسانه‌هایی است؛ همان‌هایی که بارها اشاره کرده بود با پول بیت المال علیه دولت می‌نویسند و منتشر می‌کنند. او که حقوقدان است مگر نمی‌داند که افشای زندگی خصوصی دیگران پسندیده نیست؟ او به‌خوبی می‌داند و بارها با صدای بلند آن را فریاد زده است که دیروز یک نمونه آن بود که گفت: « در بازرسی‌ها حریم خصوصی مردم نباید افشا شود.» رئیس‌جمهور به‌خوبی می‌داند امروز از سوی مخالفان خود به سبب آنچه بی پرده با مردم در میان گذاشت مورد هجمه قرار می‌گیرد اما در دوراهی مردمی قرار دارد که در انتظار تحقق وعده‌های او هستند و ناآگاهانی که خواست مردم برایشان بی ارزش است و دیروز نشان داد راه نخست را انتخاب می‌کند و وقعی به آنان که به گفته خودش می‌گویند«دروغ و تهمت اگر علیه جناح من باشد بد است و اگر علیه جناح مقابل باشد خوب است» نگذارد.

گورخوابی قابل تحمل نیست

رئیس‌جمهور توضیح داد:«دیروز از یکی از هنرمندان نامه‌ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر کارتن خواب می‌شوند یا زیر پل‌ها می‌خوابند اما قبر خواب را کمترشنیده بودیم. این هنرمند در نامه نوشته بود وقتی این موضوع را دیدم بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم ایجاد شد.» وی ادامه داد:«چه کسی می‌تواند در جامعه بزرگی مثل ایران به این عظمت، دین، فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببیند عده‌ای از همنوعانش آسیب اجتماعی دیدند و به خاطر بی‌پناهی به قبر پناه برده‌اند. قبلا زنده به گور می‌گفتند، اما الان طرف برای اینکه سرما را تحمل کند خودش را در گور می‌کند.» رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه«این مساله برای دولت و مردم قابل تحمل نیست»، بیان کرد: «برای حل چنین موضوعاتی همه باید یکپارچه شویم و از مسائل جناحی و اختلافات دست برداریم و مشکلات اساسی کشور را مدنظر قرار دهیم. برای حل مشکلات همه باید دست به دست هم بدهیم. دولت و ملت و همه مسئول هستیم و در برابر فساد همه ما مسئولیم. بزرگ‌ترین قدرت برای مقابله با فساد نظارت عمومی است.» روحانی اما تنها اظهار شرم و نارضایتی نکرد بلکه گروه‌هایی را برای حل این معضل به همکاری فراخواند و با بیان اینکه برای رسیدن به رستگاری همه باید به صحنه بیاییم، یادآور شد: باید مردم را به خیر و نیکی دعوت کنیم و جلوی منکر و فساد بایستیم. یکی از وظایف مهم احزاب، گروه‌ها، سمن‌ها، تشکل‌ها، روزنامه‌ها، مجلات، سایت‌ها و رسانه‌ها مقابله با فساد باید باشد. اگر همه به صحنه بیاییم و بازرسی و نظارت عمومی را که اسلام تحت دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر مقرر کرده، به خوبی استفاده کنیم، می‌بینیم قدرت مردم بالاتر از دادگاه ها،‌ بازرسی ها، دیوان‌ها و ارزیابی هاست.

برخی می‌گویند دروغ علیه جناح مقابل، خوب است

وی با اشاره به ارائه منشور حقوق شهروندی در ۲۹ آذر عنوان کرد: می‌خو اهم این تاریخ ۲۹ آذر در ذهن ما بماند. من در این روز منشور حقوق شهروندی را به ملت بزرگ ایران عرضه کردم و یک هدف این بود که ملت ما در زمینه حقوق شهروندی مطالبه گر باشد و از دولت، قوه قضائیه، قوه مقننه و نیروهای امنیتی بخواهد و مطالبه کند. حق مدار بودن، حق خواه بودن و حق جو بودن یکی از وظایف ماست. وی در بخش دیگری خاطر نشان کرد: در دستگاه‌های نظارتی مهم این است که پیش داوری نداشته باشیم چون ما را بسیار به خطا وا می‌دارد. در بسیاری از موارد متاسفانه به خاطر مسائل حزبی و جناحی و گاهی حتی مسائل قومیتی یا حتی قیافه ظاهری طرف پیش داوری می‌کنیم و از همه بدتر این است که بگوییم این برای این جناح یا آن جناح است. وی با طرح این پرسش که چرا یک عده در کشور ما حاشیه امنیتی دارند تاکید کرد: این حاشیه امنیتی از کجا آمده است؟ چرا خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها هر چه بگویند، بنویسند، فحاشی کنند و تهمت بزنند حاشیه امنیتی دارد؟ اگر این کارشان مربوط به دستگاه اجرایی و دولت باشد، گاهی تشویق هم می‌شوند. حالا جرات نمی‌کنند راجع به دستگاه‌های دیگر چیزی بنویسند. روحانی ادامه داد: مساله مهم‌تر این است که ما از وقوع گناه خوشحال بشویم. بعضی‌ها به‌خاطر مسائل جناحی و خطی وقتی روزنامه و سایتی را می‌بینند که فحاشی و توهین می‌کند و افترا می‌بندد از گناه خوشحال می‌شوند. سقوط اخلاقی در جامعه زمانی است که کسی از گناه منکر و دروغ خوشحال شود. وی اضافه کرد: ما ایرانی‌ها می‌گوییم یک بام و دو هوا. بعضی افراد افراطی در برخی جناح‌ها این گونه هستند و می‌گویند دروغ و تهمت اگر علیه جناح من باشد بد است و اگر علیه جناح مقابل باشد خوب است. در حالی که اسلام آمده تا ما را از این ضلالت و گمراهی نجات دهد. نباید خرده حساب‌ها، دشمنی‌ها، دعواها و اختلافات موجب آن شود که از عدالت فاصله بگیریم. عدالت فوق مذهب است و نباید پیش داوری کنیم. رئیس‌جمهور همچنین یادآور شد: من سراغ دارم در مواردی معلم یا استادی در دادن نمره جناح را در نظر گرفته است. خدا نکند ما به آن روزی برسیم که معلم در دادن نمره نگاه کند این فرد فرزند چه کسی است یا فامیل او یا فرزند دشمنش و یا از این جناح و آن جناح. رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه در بازرسی‌ها حریم خصوصی مردم نباید افشا شود، تصریح کرد: ممکن است در یک بررسی و بازرسی یا خواندن یک نامه خصوصی یا بازرسی از محل کار، بازرس به یک نکته‌ای برسد که ممکن است گناه باشد اما جزو زندگی شخصی و خصوصی فرد به حساب بیاید، در این صورت حق ندارد آن را افشا کند.

بعضی‌ها ذهنشان اساسا بیماری‌هایی دارد

روحانی همچنین تاکید کرد: بعضی‌ها ذهنشان اساسا بیماری هایی دارد، اسرار مردم و زندگی خصوصی آنها را دنبال نکنید. اما اگر جرمی انجام شده و مربوط به مصالح جامعه است، باید بررسی کنیم و برایمان تفاوتی نداشته باشد که این فرد چه کسی است. همه افراد از لحاظ قانون باید مساوی باشند. رئیس‌جمهور افزود: بسیار مهم است که در این شرایط کشور به مساله فساد توجه کنیم و برای مقابله با فساد کمربندها را محکم ببندیم. اگر می‌خواهیم اقتصاد درست شود، رشد و توسعه صورت بگیرد و اقتصاد مقاومتی را ببینیم یکی از شرایط آن نبودن فساد است. با وجود فساد رشد اقتصادی به وجود نمی‌آید. انسجام اجتماعی ایجاد نمی‌شود و سرمایه اجتماعی آسیب جدی می‌بیند. یکی از مهم‌ترین وظایف امروز ما مبارزه با فساد است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در کشور همه ارگان ها، دستگاه‌های نظارتی مختلفی دارند یادآور شد: قوه مجریه، قضائیه و مقننه هر کدام دستگاه‌های نظارتی متفاوتی دارند و شورای نگهبان هم یک دستگاه نظارتی به شمار می‌آید. حالا چرا با وجود این همه دستگاه نظارتی باز هم شاهد تخلفات بزرگ هستیم. چگونه می‌شود که یک تخلف عظیم و بزرگ حدود ۳ میلیارد دلار در کشور ایران در دولت قبل اتفاق بیفتد؟ این همه دستگاه‌های نظارتی بودند، اما کدام یک نظارتشان قوی نبوده است. یا قوانین ما اشکال دارد یا افرادی که مسئولایت نظارت دارند مشکل دارند.

یک نفر می‌تواند ۳ میلیارد دلار به جیب بزند؟

وی همچنین تصریح کرد: مگر یک نفر خودش به تنهایی می‌تواند ۳ میلیارد دلار به جیب بزند؟ به کجا وصل بوده است؟ چه کسانی به او کمک کرده اند و شریک‌هایش چه کسانی بوده اند؟ چگونه نفت، اموال و صدها میلیون دلار پول در اختیار او قرار گرفته است؟ روحانی ادامه داد: دستگاه قضائی رسیدگی کرده و به یک حکمی رسیده است. من راجع به دستگاه قضائی و حکم آن فرد بحثی ندارم چون این مربوط به دستگاه قضائی است و قاضی بررسی کرده و به یک حکمی رسیده است. اما سوال مردم همچنان باقی است. حالا اگر یک فردی اعدام شود، ثم ماذا؟ (که چی) پول چه شد؟ پولی که در اختیار این آقا بود کجا رفت؟ چه کسانی موثر بودند و نقش داشتند؟ روحانی خاطر نشان کرد: از آغاز پرونده پیشنهاد دادم به جای اینکه این فرد مستقیما در اختیار قوه قضائیه قرار بگیرد، در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد تا اطلاعات شفاف و پرونده پخته شود و بعد در اختیار دستگاه قضائی قرار بگیرد. اما به هر حال این مساله عملی نشد. انتظار مردم این است که این ماجرا برایشان روشن شود. مردم سوالاتی دارند و سوالشان باید پاسخ داده شود. وی در ادامه عنوان کرد: به عنوان نماینده ملت ایران و مسئول اجرای قانون اساسی عرض می‌کنم که در پرونده‌های مهمی که میلیاردها از اموال عمومی مردم حیف و میل شده، باید به سوالات مردم پاسخ داده شود و اگر پاسخ داده نشود چیزی مهم تر از سه میلیارد دلار و بیش از ده‌ها میلیارد دلار از دست داده ایم و آن مساله اعتماد عمومی مردم و مساله سرمایه اجتماعی است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که نظام جمهوری اسلامی ایران دارد سرمایه اجتماعی است، تاکید کرد: ما به غیر از مردم کسی را نداریم، قدرت ما قدرت مردم است. موشک و هواپیما و نیروی نظامی همه سر جایشان و دستشان هم درد نکند ولی آنها قدرت دوم هستند. وقتی قدرت ملی را بررسی می‌کنیم، قدرت نظامی در رده چندم است و مردم، اعتماد مردم و سرمایه‌های اجتماعی جزو قدرت‌های اول هستند.

عمل قوه قضائیه باید پیشگیری کننده باشد

رئیس‌جمهور ادامه داد: ظاهرا ما متوجه قانون اساسی نشده ایم، که می‌گوید عمل قوه قضائیه باید پیشگیری کننده باشد. اگر یک پرونده در پیچ و خم‌های دستگاه قضائی سال‌ها معطل بماند، جلوی پیشگیری گرفته می‌شود. از طرفی مردم باید کاملا به قوه قضائیه مطمئن باشند و سلامت پیشگیری کننده مهم است. چون مردم می‌گویند در نهایت یک قاضی و دادگر وجود دارد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حماسه ۹ دی اشاره کرد و یادآور شد: مردم ما به خاندان رسالت عشق دارند. ببینید در ۹ دی مردم چه کردند. آنها احساس کردند که به امام حسین (ع) توهین شده است. ۹ دی به‌خاطر عشق ملت ایران به امام حسین(ع) بود و باز نرویم از آن استفاده جناحی کنیم. این حرکت بزرگ مردم برای دفاع از اباعبدا… (ع)، حق، نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و مسیر حق بود و مربوط به این جناح و آن جناح نبود، چرا که به مردم خبر رسید در روز عاشورا به امام حسین (ع) توهین صورت گرفته است.

بازدیدها: 57

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *