خزینه درمانی در تربت حیدریه احیا می شود تربت حیدریه- ایرنا- مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اعلام کرد: طرح خزینه درمانی و بازآفرینی حمام های سنتی به منظور احیا و تقویت طب سنتی در این شهرستان عملیاتی می شود.


علی محمدی، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اجرای این طرح را نیازمند تامین اعتبار مورد نیاز دانست و افزود: مذاکرات اولیه با مالک حمام 'گودی' تربت صورت گرفته و باید برای احیای آن سرمایه گذاری اصلی توسط مالک صورت گیرد که البته ما نیز در حد توان کمک خواهیم کرد. 
وی با بیان اینکه سه باب گرمابه قدیمی تربت حیدریه مربوط به دوران صفویه و قاجار برای اجرای این طرح مناسب تشخیص داده شده اند، گفت: با وجودی که سالهاست حمام های نوین در ایران جایگزین گرمابه های سنتی شده، اما این حمام نتوانسته اند جای آنها را در درمان برخی از بیماری ها و امراض، بگیرند. 
محمدی افزود: میراث فرهنگی به دنبال آن است با بازسازی و بازآفرینی حمام های سنتی، البته با شیوه های امروزی، علاوه بر آنکه سنت ایرانیان باستان را احیا کند، قدمی هر چند کوچک برای احیای طب سنتی نیز بردارد. 
وی در خصوص خواص درمانی حمام های سنتی ایرانی گفت: به طور کل حمام ها در قدیم از چهار بخش سربینه، گرمخانه، خزینه و گربه رو تشکیل می شد و هر قسمت دارای درجه دمای متفاوتی بود که افراد بسته به مزاج سرد یا گرم خود، در قسمت خاصی از حمام مستقر می شدند. 
محمدی اظهار کرد: علاوه بر موارد یاد شده، اجرای حجامت، خوردن نوشیدنی و مشت و مال همگی جزو آیین هایی خاص بوه که هر کدام برای سلامت بدن بسیار موثر بوده است. 
از مجموع ۷۰ اثر تاریخی شناخته شده در تربت حیدریه، ۴۶ اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته که ۳۵ مورد آن بنا و بقیه محوطه و تپه تاریخی است.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 

بازدیدها: 49

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *