رفع تصرف ۴۰ هزار مترمربع زمین ملی در تربت حیدریه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت حیدریه گفت: از ابتدای امسال با تشکیل ۳۳ فقره پرونده تخریب و تصرف زمین های ملی و چرای دام غیرمجاز در این شهرستان، از متصرفان ۴۰ هزار مترمربع از زمین های ملی خلع ید شد.

به گزارش ایرنا علیرضا قادری، یکشنبه در آیین روز درختکاری و هفته منایع طبیعی افزود: این اقدامات با همکاری دستگاه قضایی صورت گرفت و هم اکنون ۱۶ فقره پرونده دیگر در این بخش در محاکم در دست رسیدگی است.
وی گستره حوزه های آبخیز تربت حیدریه را ۲۷۵ هزار هکتار شامل ۵۰ حوزه و زیرحوزه عنوان و اظهار کرد: تاکنون در ۱۰ درصد از این گستره کار آبخیزداری انجام شده و در بخشی نیز طرح های مطالعاتی تهیه شده که نیاز به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرا دارد که با توجه به محدودیت منابع دولت، مشارکت مردم و بخش خصوصی ضروری است.

* توزیع ۱۵ هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی
قادری گفت: در طول هفته منابع طبیعی ۱۵ هزار اصله نهال از گونه های کاج، سرو، اقاقیا، زبان گنجشک، ارغوان، توت و بادام به صورت رایگان و یا نیم بها بین مردم و ادارات شهرستان توزیع می ‌شود.
وی وسعت عرصه های طبیعی این شهرستان را ۲۵۵ هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: ۵۰۰ هکتار از این سطح ذخیرگاه جنگلی گونه ارس و بقیه مرتع است.
شهردار تربت حیدریه نیز گفت: امسال در این شهر طرح اهدای درخت به زمین با عنوان 'یادگاری به زمین' اجرا شده که در قالب آن ۷۰ اصله درخت توسط شهروندان به نام افرادی که می خواهند، در زمین کاشته می شود.
رمضانعلی شورابی افزود: برای هر درخت پلاکی تهیه و نام فردی که درخت را به زمین اهدا می کند ثبت می شود و به مرور سالیان و با رشد درخت، پلاک نیز تعویض خواهد شد.
وی با اشاره به وجود ۲۱ بوستان به مساحت ۹۸ هزار و ۴۹۹ مترمربع در شهر تربت حیدریه، گفت: گستره کل فضای سبز خیابانها و بلوارها ۸۱ هزار و ۲۳۲ مترمربع و مساحت مجموعه جنگلی شهر نیز ۲۱ هزار و ۹۲۰ متر مربع است.
شورابی افزود: سطح چمن شهر نیز ۴۰ هزار و ۲۸۰ مترمربع، شمار درختان موجود ۲۵ هزار و ۶۸۳ اصله و سطح گل دائم و گل فصلی شهر نیز به ترتیب چهار هزار و ۲۶۲ و ۲ هزار و ۱۹۶ مترمربع است.
وی مساحت فضای سبز داخل شهر به جز بوستان جنگلی پیشکوه را شامل ۱۱۵ هزار مترمربع چمن و گل و ۱۰۰ هزار مترمربع درخت و پرچین عنوان کرد.

* اهدای ۱۳۹۵ اصله درخت توسط یک شهروند تربتی
یک شهروند تربتی در چهارمین سال پیاپی، به مناسبت روز درختکاری، اقدام به اهدای هزار و ۳۹۵ اصله نهال برای کاشت در بوستان ها و معابر سطح شهر کرد.
مسعود سالاری که این درختان را بر اساس عدد سال در نظر گرفته است، گفت: این درختان عمدتا در محله های بلوار انقلاب، کتابخانه امام رضا(ع) و دهخدای شرقی شهرک ولیعصر کاشته خواهد شد.
۱۵ تا ۲۱ اسفند هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.
شهر ۱۳۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

بازدیدها: 43

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *