یک فوتی و ۴ مصدوم زلزله خراسان رضوی تا این لحظه/ دستور ضیایی برای ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری

 

یزلزله

زمین‌لرزه ٦ ریشتری در ساعت ۱۰:۳۹ امروز بخش‌هایی از خراسان رضوی را لرزاند و طبق گفته معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر این زلزله تاکنون یک کشته و ۴ مصدوم داشته است.

۱۲:۵۶ هنوز آماری از تعداد مصدومان احتمالی زلزله در دست نیست

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، اقدامات اورژانسی انجام شده در پی بروز زلزله در بخش‌هایی از خراسان رضوی را تشریح کرد.

دکتر پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین جزئیات زلزله امروز خراسان رضوی گفت: ۱۵ دستگاه آمبولانس و پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه زلزله اعزام شده است.

وی افزود: بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت در استان به صورت آماده باش هستند.

کولیوند گفت: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده و بررسی‌های انجام شده، روستای دوبرقلعه بیش از ۸۰ درصد آسیب دیده است.

وی گفت: اورژانس‌های مشهد، گناباد و تربت حیدریه بصورت آماده باش هستند.

کولیوند افزود: فعلا آماری از تعداد مصدومین در دست نیست. بالگرد و آمبولانس‌های اورژانس در حال بررسی در مناطق زلزله‌زده هستند.

۱۲:۴۲ ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق امن

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی، رییس جمعیت هلال احمر در برقراری ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیرعامل خراسان رضوی جهت بهره‌گیری از تمام امکانات و نیروهای عملیاتی برای امدادرسانی حداکثری به مردم، دستور داد.

وی همچنین تاکید کرد که جمعیت هلال احمر از آمادگی کامل جهت پاسخگویی به زلزله اخیر برخوردار است و حضور نیروهای واکنش سریع حاکی از توان این جمعیت در پاسخگویی مناسب به این حادثه است.

ضیایی تاکید کرد: اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق امن حول منطقه حادثه دیده جهت آرامش بیشتر مردم ایجاد می‌شود.

۱۲:۳۳ دبیرکل و رئیس سازمان امداد و نجات عازم خراسان رضوی شدند

به دنبال وقوع زلزله ۶ ریشتری در استان خراسان رضوی؛ نخستین جلسه اضطراری رسیدگی به وضعیت منطقه زلزله‌زده؛ ساعت ۱۱:۳۰ با حضور دکتر ضیائی؛ رئیس جمعیت هلال‌احمر در محل ستاد مرکزی بحران جمعیت برگزار شد.
این جلسه با حضور مصطفی محمدیون، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر و مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات در محل ستاد مرکزی بحران جمعیت برگزار شد و هم‌اکنون دبیرکل جمعیت و رئیس سازمان امداد و نجات به مشهد اعزام شدند.

۱۲:۳۰ معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به گزارش‌های اولیه دریافتی از مناطق زلزله‌زده، اعلام کرد که به نظر می‌رسد این زمین لرزه خسارات زیادی نداشته باشد.

مرتضی اکبرپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده خراسان رضوی گفت: عوامل اجرایی، امدادی، خدماتی و انتظامی از هلال‌احمر، اورژانس، ستاد بحران، فرمانداری و… به مناطق زلزله‌زده اعزام شده و تمامی دستگاه‌ها در آماده باش هستند. همچنین جلسه ستاد بحران نیز تشکیل شده و وضعیت مناطق زلزله زده لحظه به لحظه رصد می‌شود.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به گزارش‌های اولیه از مناطق زلزله‌زده گفت: به نظر می‌رسد که تخریب‌های ناشی از این زمین لرزه زیاد نباشد و ما امیدواریم که این حادثه با کمترین خسارات به اتمام برسد؛ اما برای اظهارنظر نهایی باید منتظر گزارش‌های تکمیلی تیم‌های ارزیاب باشیم.

اکبرپور درباره تعداد مصدومان و جانباختگان این زمین‌لرزه نیز گفت: برای اعلام آمار قطعی، باید بررسی‌های نهایی انجام شود اما آنچه که از سوی هلال‌احمر اعلام شده، مرگ یک تن و مصدومیت چهار تن است.

 

آماده‌باش ترافیکی در محورهای منتهی به مناطق زلزله زده

۱۲:۲۶ رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از آماده‌باش ماموران پلیس راهور در محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده در استان خراسان رضوی خبر داد.

سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ترافیکی در محورهای منتهی به مناطق زلزله زده استان خراسان رضوی اظهار کرد: عوامل پلیس راهور از همان دقایق نخست در محل حادثه حضور داشته و در آماده‌باش هستند.

وی درباره وضعیت ترافیکی نیز گفت: ترافیک در حال حاضر در این محورها عادی است و خودروها و دستگاه‌های امدادی و خدماتی در حال تردد هستند.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از شهروندان خواست که به مناطق زلزله‌زده مراجعه نکرده و اجازه دهند تا راه‌ها و مسیرها برای ترددهای ضروری باز باشد.

به گفته رحمانی، پلیس تمهیدات و تدابیر ترافیکی مربوط به این شرایط را در راه‌های روستایی و مواصلاتی مناطق زلزله‌زده اتخاذ خواهد کرد.

ثبت ۱۵ پس‌لرزه در خراسان رضوی تا این لحظه

۱۲:۲۵ معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر گفت: تا کنون ١٥ پس لرزه در مناطق زلزله‌زده خراسان رضوی ثبت شده که بزرگترین آن ٤.٧ ریشتر بوده است.

شاهین فتحی به ایسنا گفت: مناطق آسیب دیده از زلزله در شهرستان سرخس شامل چهار روستای چلاته منار، چلاته حاجی کار، خارزار و چارمزار می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: در طرح عملیاتی شعب که پیش از این در سازمان امداد و نجات تهیه شده بود، تمام نیازهای امدادی منطقه برآورد شده و مشکل خاصی در ارایه خدمات امدادی وجود ندارد.

خسارات زیادی گزارش نشده است

۱۲:۲۲ استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط مردم در فریمان عادی است و تا کنون خسارات زیادی گزارش نشده است.

به گزارش ایسنا، رشیدیان در خصوص آخرین وضعیت مناطقی از خراسان رضوی که زلزله صبح امروز در آنها احساس شده بود، به صورت تلفنی در شبکه خبر گفت: در منطقه شاهان و گرماب ریزش ساختمان اتفاق افتاد و یک نفر زیر آوار ماند اما توسط نیروهای امدادی خارج و به بیمارستان فریمان اعزام شد. همچنین در سنگ در و قلندرآباد نیز خسارت‌های جزئی داشتیم. اکیپ‌ها نیز هنوز خبر دقیقی نداده‌اند.

وی افزود: هلی‌کوپتر هلال احمر در حال حاضر در منطقه مشغول گشت و ارزیابی خسارت‌های احتمالی است. تیم‌های ارزیابی نیز از مشهد، فریمان، تربت جام و سرخس نیز به منطقه اعزام شده‌اند. تمامی نیروها و امکانات از سوی ارتش، سپاه، اورژانس، شهرداری‌ها، هلال احمر و … نیز آماده کمک رسانی هستند.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط مردم در فریمان عادی است.

در مجموع می‌توان گفت که تا الان خسارت زیادی گزارش نشده است. سپیدسنگ که به عنوان کانون اصلی زمین لرزه اعلام شده است یکی از بخش‌های فریمان است، اما شعاع گسترش زمین لرزه به علت اینکه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اتفاق افتاده است زیاد بود و در شهر مشهد نیز احساس شد.

 

آمادگی سازمان امداد و نجات برای پوشش لجستیکی مناطق زلزله‌زده خراسان رضوی

 

۱۲:۱۷ متانی معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات تاکید کرد که جهت پوشش لجستیکی مناطق زلزله‌زده در خراسان رضوی آمادگی کامل برقرار است.

متانی با اشاره به زلزله امروز در خراسان رضوی، به ایسنا گفت: مشکلی از جهت اقلام امدادی از قبیل چادر و اقلام زیستی در استان خراسان رضوی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: سازمان امداد و نجات و استان‌های معین استان خراسان رضوی جهت پوشش لجستیکی مناطق زلزله زده جهت ارایه خدمات مورد لزوم احتمالی از آمادگی کامل برخوردارند.

تخریب برخی مناطق روستایی

۱۲:۱۴ شایانفر مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در شبکه خبر از وقوع ۱۰ پس لرزه در پی زلزله ۶ ریشتری استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: تاکنون برخی مناطق روستایی تخریب شدند، هم اکنون نیز در حال ارزیابی ابعاد حادثه هستیم.

وی  با بیان آنکه حادثه در منطقه وسیع رخ داده است، گفت: به محض اطلاع اخبار تکمیلی گزارش خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی در خصوص پس لرزه‌ها نیز گفت: تا این لحظه ۱۰ پس لرزه در منطقه صورت گرفته که بزرگترین آن با قدرت ۴٫۷ ریشتر بوده است.

شایانفر ادامه داد: در حال حاضر به علت حجم بالای مکالمات و ترافیک شبکه اختلال در شبکه تلفنی ایجاد شده است و در این خصوص دچار مشکل شده‌ایم با این حال اخبار تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

کولیوند سرپرست اورژانس کشور نیز در این خصوص گفت: به محض اطلاع از وقوع زلزله بلافاصله نیروهای اورژانس به صورت آماده باش درآمده و در حال حاضر نیروهای علوم پزشکی گناباد در آماده باش کامل هستند.

وی ادامه داد: با توجه به ارتباط تلفنی ضعیف و اختلال در ارتباطات از بالگرد استفاده کردیم و با استفاده از این ارزیابی هوایی تا کنون مقداری تخریب گزارش شده است.

کولیوند افزود: در حال حاضر نیروهای اورژانس در نزدیکی محل حادثه هستند و به محض وصول ارزیابی‌های اولیه گزارش خود را اعلام خواهیم کرد.

سرپرست اورژانس کشور در خصوص پس لرزه‌ها نیز گفت: جمعیت هلال احمر در این خصوص آمادگی کامل دارد و اورژانس نیز در فوریت‌های پزشکی، آمبولانس و … کاملا آماده بوده و به محل اعزام شده‌اند.

یک فوتی و ۴ مصدوم زلزله خراسان رضوی تا این لحظه

۱۲:۰۵شاهین فتحی معاونت عملیات امداد و نجات هلال احمر  جدیدترین وضعیت و برآوردهای انجام شده از مناطق تحت تاثیر زلزله در خراسان رضوی را اعلام کرد و گفت: تا کنون  10 پس لرزه ثبت شده که  بزرگترین آن ٤.٧ ریشتر بوده است.

وی افزود: به دنبال بررسی‌های انجام شده، متاسفانه تا این لحظه  ٤ مصدوم و یک فوتی در روستای کالوش گزارش شده است.

تخریب جزیی برخی مناطق بر اثر زلزله

۱۱:۵۶ علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در گفت‌وگویی با شبکه خبر گفت: در حال حاضر بر اساس اطلاعات به دست آمده تخریب جزیی برخی مناطق بر اثر زلزله گزارش شده است.

علیرضا رشیدیان در این گفت‌وگو اظهار کرد: این زلزله در حدود ۶ در مقیاس ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در منطقه سنگ سفید واقع در ۴۰ کیلومتری شمال شرق فریمان در ساعت ۱۰٫۳۹ رخ داد.

وی ادامه داد: تاکنون براساس گزارشات به دست آمده این زلزله چند مورد تخریب جزیی در برخی مناطق داشته است. در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی گنباد و مشهد به حالت آماده باش درآمده‌اند.

همچنین شایان فر، مدیرکل بحران خراسان رضوی، نیز در این گفت‌وگو اظهار کرد: در حال حاضر بالگرد هلال احمر به صورت آماده باش در سطح منطقه درآمده و براساس گزارشات به دست آمده یک زخمی در شاهان گرماب داشته‌ایم. گزارش تلفاتی از سنگ سفید و قلندرآباد نداشته‌ایم. 

شایان‌فر در مورد اختللات تلفن عنوان کرد: این اختلالات ناشی از حجم بالای مکالمات و ترافیک زیاد شبکه بوده است.

 

آخرین وضعیت پرواز و حرکت قطارها در مشهد

۱۱:۵۱ طبق اطلاعات ارائه شده از سوی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در حال حاضر پروازها در این فرودگاه محدودیت خاصی ندارند و طبق برنامه انجام می‌شود.

اطلاعات این فرودگاه نشان می‌دهد در طول دقایقی که از زلزله اخیر گذشته چه پروازهای ورودی و چه پروازهای خروجی بدون هیچ مشکلی انجام شده‌اند.

همچنین وضعیت حرکت قطارها از مقصد یا به مبدا مشهد نیز بدون مشکل در جریان است.

صادق سکری – مدیر روابط عمومی شرکت راه‌آهن – با اعلام این خبر به ایسنا گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی برای حرکت قطارها وجود ندارد و راه‌آهن مشهد مانند روزهای عادی به کار خود ادامه می‌دهد.

به گفته وی، حتی در صورت نیاز برای امدادرسانی یا مدیریت شرایط پس از زلزله نیز راه‌آهن آمادگی آن را خواهد داشت تا همکاری‌های لازم را با دستگاه‌های فعال انجام دهد.

اختلال در ارتباطات خراسان رضوی به دلیل ترافیک بالا/ مخابرات به دنبال راهکار مناسب

۱۱:۴۸ مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران از تلاش این شرکت برای بررسی وضعیت ارتباطات در مناطق زلزله‌زده استان خراسان رضوی خبر داد.

محمدرضا بیدخام در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به گزارش‌هایی که درباره اختلال در وضعیت ارتباطی شهرستان فریمان از توابع استان خراسان رضوی پس از زلزله صبح امروز ایجاد شده است، گفت: گزارشی مبنی بر قطع ارتباطات دریافت نشده است و در حال بررسی این موضوع هستیم تا آمار دقیقی از آن به دست بیاید، اما به جهت حجم بالای تماس‌های غیرمنتظره، طبیعی است که اختلال ایجاد شده باشد.

او با بیان اینکه با توجه به زلزله و حجم بالای تماس به این استان ترافیک ارتباطی وجود دارد، اظهار کرد: تعداد مکالمات افزایش پیدا کرده و اختلال موجود به به دلیل این ترافیک بالا طبیعی است و مخابرات هم به دنبال راهکار مناسب برای برطرف کردن این اختلال و بهبود ارتباطات است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اعلام کرد که به دلیل وقوع زلزله، هیچ مشکل فنی در برقراری ارتباطات استان خراسان رضوی به وجود نیامده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره پیامدهای  زلزله صبح امروز در استان خراسان رضوی  و احتمال اختلالات ارتباطی  به وجود آمده بر اثر آن،  گفت: هیچ مشکل فنی از نظر ارتباطی در این استان وجود ندارد و تنها به دلیل ایجاد ترافیک ارتباطی و تماس‌های مکرر هموطنان در شهرهای زلزله زده، احتمال اختلال وجود دارد.

ارتباطات رادیویی و تلفنی در مناطق مذکور قطع است

۱۱:۴۲  اکبرپور معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران اعلام کرد که تمامی تیم‌های امدادی و خدماتی به محل حادثه زمین لرزه در فریمان اعزام شده‌اند، اما در حال حاضر ارتباطات رادیویی و تلفنی در بیشتر مناطقی که تحت تاثیر مستقیم زمین لرزه قرار داشتند، قطع شده است.

اکبرپور در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: به دنبال وقوع زمین لرزه در استان خراسان رضوی تیم‌هایی از فرمانداری، بخشداری، هلال‌احمر و … به محل اعزام شده و عملیات جست‌وجو و ارزیابی آغاز شده است.

وی درباره تعداد کشته‌ها یا مصدومان احتمالی این زمین لرزه نیز گفت: در اکثر مناطقی که تحت تاثیر مستقیم زلزله قرار داشته، ارتباطات رادیویی قطع شده است و ما در حال حاضر آماری از تعداد جانباختگان یا مصدومان احتمالی این حادثه و همچنین تعداد مصدومان نداریم و البته ممکن است این حادثه خسارات جانی نداشته باشد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران از شهروندان خواست که درخصوص این حادثه اخبار را از منابع رسمی و مسوولان مرتبط پیگیری کنند.

ورود تیم واکنش سریع هلال احمر به مناطق زلزله‌زده

۱۱:۴۰ مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: خوشبختانه با توجه به تراکم جمعیت در بخش سفیدسنگ مشکل جدی برای این منطقه به وجود نیامده است.

دکتر مجتبی احمدی در ویدیو کنفرانس سازمان امداد و نجات گفت: بالگرد جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی به همراه تیم واکنس سریع استان در حال گشت زنی و برآورد خسارات احتمالی ناشی از زلزله هستند.

آماده‌باش مراکز درمانی تامین اجتماعی در مناطق زلزله‌زده خراسان رضوی

۱۱:۲۶ به دنبال وقوع زلزله نسبتا شدید ۶ ریشتری در حوالی مشهد، با دستور فوری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، کمیته بحران در این استانها برای رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، به دستور دکتر سید تقی نوربخش، مراکز درمانی تأمین اجتماعی در این استانها برای ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان احتمالی در وضعیت آماده باش قرار گرفتند.

 

 تشکیل جلسه اضطراری در سازمان امداد و نجات

۱۱:۱۵ فتحی همچنین از تشکیل جلسه اضطراری شورای معاونین سازمان امداد و نجات در محل مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات و بررسی شرایط استان خراسان رضوی خبر داد.

مختصات زلزله ۶ ریشتری در خراسان رضوی/رخداد ۳ پس‌لرزه

۱۱:۱۵ زلزله ۶ ریشتری ساعت ۱۰ و ۳۹ دقیقه امروز، چهارشنبه ۱۶ فروردین حوالی خراسان رضوی را لرزاند.

به گزارش ایسنا زلزله‌ای با بزرگای ۶ ریشتر حوالی سفیدسنگ خراسان رضوی را لرزاند. عمق این زلزله در ۱۰ کیلومتری زمین گزارش شده است.

کانون زلزله ۶ ریشتری امروز خراسان رضوی در ۲۴ کیلومتری سفید سنگ، ۳۸ کیلومتری قلندرآباد و ۴۰ کیلومتری فریمان خراسان رضوی بوده است. به عبارت دیگر این زلزله در ۸۱ کیلومتری مشهد و ۳۱۹ کیلومتری بجنورد رخ داده است.

مختصات این زمین‌لرزه، ۳۵٫۸۳ درجه عرض شمالی و ۶۰٫۲۶ درجه طول شرقی ثبت شده است.

این رخداد لرزه‌ای با چندین لرزه همراه بوده است، به گونه‌ای که در ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه زلزله ۴٫۷ ریشتری در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داده و کانون آن در ۲۴ کیلومتری سفیدسنگ، ۳۵ کیلومتری نصرآباد و ۳۸ کیلومتری قلندرآباد خراسان رضوی، ۹۳ کیلومتری مشهد و ۳۳۱ کیلومتری بجنورد بوده است.

زلزله ۴٫۶ ریشتری در ساعت ۱۰ و ۴۷ دقیقه و ۴٫۷ ریشتری در ساعت ۱۰ و ۴۹ دقیقه از دیگر رخدادهای لرزه‌ای امروز منطقه سفیدسنگ بوده است.

کانون این زلزله در ۲۵ کیلومتری سفیدسنگ، ۳۶ کیلومتری نصرآباد و ۳۹ کیلومتری قلندرآباد خراسان رضوی است.

زلزله ۶ ریشتری در خراسان رضوی/ اعزام نیروهای ارزیاب به منطقه

۱۱:۰۰ شاهین فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این زمین‌لرزه در عمق  ١٠ کیلومتری زمین و در شهرستان فریمان – روستای سفید سنگ رخ داده است.

وی گفت: هشت تیم‌ ارزیاب هلال احمر شامل ۳۲ نفر ارزیاب، جهت انجام بررسی‌های لازم به منطقه زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

به گفته وی، تا کنون پنج پس‌لرزه گزارش شده است. همچنین آبادی‌های دارای سکونت تا شعاع پنج کیلومتری از مرکز زمین لرزه شامل هشت روستا با ٢٥٣ نفر جمعیت را شامل می‌شوند.

معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر تاکید کرد: هماهنگی‌های لازم با فرودگاه مهرآباد جهت اعزام احتمالی نیرو و اقلام زیستی صورت گرفت.

فتحی گفت: همچنین وضعیت آماده‌باش در استان‌های خراسان جنوبی، سمنان و خراسان شمالی اعلام شده است.

بروز رسانی می‌شود

بازدیدها: 29

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *