دوتار نواز بیمار از بازگشت به عرصه موسیقی سخن می گوید مشهد- ایرنا- استاد ‘عثمان محمدپرست’ دوتار نواز معروف و مدرسه ساز خراسانی که هفته گذشته به دلیل بیماری دیسک کمر در بیمارستان سینای مشهد بستری شد گفت: به زودی نوختن دوتار را از سر می گیرم

 

.

به گزارش ایرنا، این استاد ۸۸ ساله موسیقی که با بسیاری از استادان موسیقی ایران از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری کار کرده است از روز چهارشنبه هفته گذشته در بیمارستان سینمای مشهد تحت عمل جراحی نخاع قرار گرفته و چندین عمل جراحی را پشت سر گذاشته است.

وی هنوز روحیه خود را حفظ کرده و پر انرژی از بازگشت به عرصه موسیقی سخن می گوید.

این استاد موسیقی مقامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه من در یک خانواده بی سواد رشد کرده ام گفت: از ۱۳ سالگی شروع به نواختن دوتار کردم و هرچه تا کنون آموختم همه به تنهایی و با تکیه بر تلاش خودم بوده است.

عثمان محمدپرست افزود: موسیقی در دل همه انسان ها نهفته شده است و من توانستم دوتار را در وجود خودم پیدا کنم و با همه مخالفت هایی که خانواده با آن داشتند برای آموختن دوتار تلاش کردم.

وی اظهار کرد: هرگز دوتار را رها نکردم تا اینکه توانستم از این استعدادی که خداوند در من نهاده است استفاده کنم.

وی گفت: تاکنون یک دینار نیز از دوتار کسب درآمد نداشته ام، و در عروسی ها و مجالس اینچنینی نیز دست به دوتار نبرده ام و تنها برای خدا و در راه رضایت الهی دوتار نوازی کرده ام.

محمدپرست با تاکید بر اینکه موسیقی مقامی بخشی از فرهنگ این کشور است، افزود: موسیقی مقامی به هیچ عنوان حرام نیست بلکه یک جریان بسیار ارزشمند فرهنگی است که باید از آن یاد شود.

وی به فعالیت های خود در حوزه مدرسه سازی نیز اشاره کرد و گفت: تلاش کردم از این 'ساز' خیر و برکات بسیار ایجاد شود و به لطف خداوند تاکنون خیرین مدرسه ساز ۹۲۰ مدرسه را در سراسر کشور به خاطر من ساخته اند.

وی اظهار کرد: تلاش کرده ام تمام ثروتم در مسیر ساخت مدرسه هزینه شود.

این استاد موسیقی مقامی گفت: سخن من با خدا از طریق سازم برقرار می شود، برای خودم آهنگ می سازم و برای مردم اجرا می کنم.

وی با بیان اینکه به محض بازگشتم از بیمارستان دوباره نواختن دوتار را آغاز خواهم کرد، افزود: موسیقی در جان و دل من نهادینه شده است و نمی توانم از آن دور شوم و تا پایان عمر برای رضای خدا خواهم نواخت.

وی در باره ارتباط خود با محمدرضا شجریان نیز گفت: شجریان استاد آواز ایران است و از اینکه از فرزندش شنیدم حالش رو به بهبودی است بسیار خوشحال شدم.



* استاد 'عثمان محمدپرست' فردا مرخص می شود

دکتر معالج عثمان محمد پرست نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت عمومی استاد رو به بهودی است و انشاءالله فردا مرخص می شود ولی باید فعالیت های فیزیوتراپی را به صورت جدی پیگیری کند.

دکتر ابراهیم حسن خوانی افزود: استاد محمدپرست از چند ناحیه دچار تنگی نخاع شده و این امر باعث از کار افتادن یکی از پاهای ایشان شده بود.

وی اظهار کرد: امیدوارم پس از ازبین رفتن بی حسی در بدن استاد، اختلال حرکتی چندان مهمی وجود نداشته باشد.

وی گفت: استاد محمدپرست باید از فضای بیمارستان دور شود تا روحیه از دست رفته خود را به دست آورد.

'عثمان محمدپرست' متولد ۱۳۰۷ در خواف و از طایفه دامدار و چادرنشین 'بای' است.

وی از استادان دوتار نواز خراسان می باشد که به 'عثمان خوافی' مشهور شده است.

از مهم ترین آثار وی می‌توان به مقام نوایی از اشعار طبیب اصفهانی نام برد که با پنجه سحرآمیزش از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده است که هر کدام حال و هوای خاص خود را دارا می ‌باشد.

استاندار خراسان رضوی نیز چندی پیش نشان 'مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام' را به 'عثمان محمد پرست' استاد موسیقی مقامی خراسان اهدا کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز دیشب در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب نفیس مشهد از فعالیت های عثمان محمد پرست در عرصه موسیقی قدردانی کرد.

۷۴۹۸ / ۶۰۵۳ خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

بازدیدها: 29

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *