معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار تربت حیدریه از آنچه که بی توجهی و کم توجهی برخی دستگاه ها نسبت به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان خواند،‌ انتقاد کرده و آنرا گناهی نابخشودنی دانست

به گزارش ایرنا، مهدی ناصری روز سه شنبه در نشست انجمن میراث فرهنگی تربت حیدریه با اشاره به غیبت شمار زیادی از اعضای این انجمن، افزود: همین که امروز ۱۵ نفر از مدعوین در این جلسه حضور ندارند، نشان از بی اعتنایی این دستگاهها به این مقوله بسیار مهم دارد.
وی گفت:‌ چون به میراث فرهنگی باور نداریم، برای آن برنامه ریزی نمی کنیم و فاقد برنامه هستیم و البته با تصمیمات لحظه ای در این عرصه به جایی نخواهیم رسید.
معاون فرماندار تربت حیدریه اظهار کرد: ضروری است تصمیمات اتخاذ شده در این جلسات در قالب کارگروه های تخصصی، با حضور کارشناسان خبره این حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد تا به ایده و افکار عملیاتی تبدیل شود.
ناصری افزود: هر چند دولت توان سرمایه گذاری در این حوزه را ندارد، اما در مقابل به عنوان ناظر، زمینه کار، زیرساخت و تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم می آورد، اما اینکه بخش خصوصی در تربت حیدریه تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ندارد، به برخورد سلیقه ای برخی مدیران دستگاه های اجرایی باز می گردد.
مدیر بافت تاریخی تربت حیدریه نیز گفت: یکی از مشکلات اساسی ما آن است که با املاک وقفی مواجه هستیم که متاسفانه درآمدهای حاصل از آن بر اساس نیت واقف هزینه نمی شود.
مرتضی شبان افزود: نتیجه این که گفته شود دولت توان سرمایه گذاری ندارد و وظیفه اش تصدی گری است آن است که ۷۰ درصد کارها روی زمین می خوابد و همین می شود که امروز در تربت حیدریه شاهد آن هستیم.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه نیز گفت: ما به عنوان یک مرکز تحقیقاتی در کنار رشته جغرافیا، رشته گردشگری را نیز دایر کرده ایم، اما دانشگاه نمی تواند کار اجرایی انجام دهد، بلکه باید از ما خواسته شود، برای رفع مشکلات حوزه گردشگری تربت حیدریه کار پژوهشی انجام بدهیم.
محمدعلی علیزاده، با انتقاد از ارایه آمارهای کمی از شمار زیاد اماکن تاریخی و گردشگری در تربت حیدریه افزود: بهتر است سه یا چهار مکان گردشگری را به عنوان شاخص و مولفه فرهنگی و تاریخ تربت حیدریه انتخاب کرده و به عنوان نماد اصلی تاریخ و فرهنگ منطقه به کشور معرفی کنیم.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت حیدریه نیز گفت: بزرگترین معضل فرهنگی این شهر فقدان یکپارچگی در حوزه تصمیم سازی های فرهنگی است و هر دستگاه به صورت جزیره ای عمل می کند.
محمد امانی با تاکید بر لزوم ایجاد علاقه به مواریث فرهنگی از سنین کودکی و دبستان، گفت:‌ متاسفانه ما تاکنون کاری فرهنگی برای مردم انجام نداده ایم که اکنون از آنان توقع همکاری داشته باشیم.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه نیز گفت: تاکنون کار مرمت سه بنای تاریخی شهرستان به صورت مشارکتی صورت گرفته، اما این کافی نیست و باید سطح همکاری دستگاه ها و به خصوص شهرداری بیشتر شود زیرا به تنهایی قادر به حفظ مواریث تاریخی منطقه نیستیم.
علی محمدی افزود: تاکنون از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در شهرستان تربت حیدریه، ۶۰ بنا و محوطه تاریخی و ۲ اثر معنوی و ناملموس (کف زنی و چله کشی ابرشیم) در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **‌ انتشار دهنده:‌ علی اصغر ایزدی

بازدیدها: 31

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *