تربت حیدریه – ایرنا- با صدور دستور وزیر جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی کار خرید توافقی حمایتی زعفران روز سه شنبه در اداره تعاون روستایی تربت حیدریه آغاز کرد که تا ۳۰ آذر ماه ادامه دارد

مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی در حاشیه نشست مشترک با مدیران دستگاه های اجرایی محلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زعفران کشاورزان با توجه به کیفیت محصول از قیمت پایه ۴۳ میلیون ریال تا سقف ۵۷ میلیون ریال خریداری شود.
مجید چالاک در خصوص چگونگی خرید و پرداخت وجه محصول با اشاره به دو نوع خرید امانی و قطعی اظهار کرد: در شیوه امانی کشاورز با تحویل محصول ۳۰ درصد مبلغ را نقدا دریافت و محصول به مدت سه ماه در اختیار تعاون روستایی امانت خواهد ماند و در صورتی که در این مدت کشاورز زعفران خود را بتواند به قیمت بالاتر از نرخ تعاون روستایی بفروشد، با پرداخت ۳۰ درصد دریافتی می تواند محصول خود را تحویل گیرد.
وی با بیان اینکه در شیوه خرید قطعی نیز ۴۰ درصد قیمت زعفران به کشاورزان پرداخت می شود و مابقی نیز ظرف مدت سه ماه پرداخت خواهد شد، گفت: با تمام توان و ظرفیت تلاش خواهیم کرد با تنظیم بازار بتوانیم از افت قیمت و وارد شدن ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری کنیم.
به گزارش ایرنا با شروع فصل برداشت زعفران و نیز ورود دلالان به عرصه قیمت گذاری این محصول گران بها، کاهش قیمت به نحوی ادامه یافت که فروش آن برای کشاورزان مقرون به صرفه نبود که با پیگیری سعید باستانی نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی و با دستور مستقیم حجتی وزیر جهاد کشاورزی، از امروز سه شنبه ۲ آبان ماه ۱۳۹۶ اقدامات لازم برای خرید توافقی زعفران از کشاورزان در محل اتحادیه شرکت تعاونی روستایی آغاز شد.
از مجموع ۸۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.
در سطح استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.
اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه بین ۳٫۸ تا ۴٫۱ کیلوگرم در هکتار است که در سال تولید ۳۲ تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.
در شهرستان زاوه نیز همین ارقام وجود دارد با این تفاوت که سال ۹۵ بدلیل کاهش نزولات جوی و سرمازدگی میزان برداشت زعفران با ۳۰ درصد کاهش نسبت به سال قبل، به ۲۸ تن رسید، اما به طور کلی متوسط برداشت در این شهرستان ۴۰ تن در سال است.
/۱۷۴۴۶۱۲۱ خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **انتشار: علی اصغرافتاده

بازدیدها: 19

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *