همایش ملی زعفران در تربت حیدریه آغاز شد

تربت حیدریه – ایرنا – پنجمین همایش ملی زعفران روز چهارشنبه طی مراسمی با حضور پژوهشگران و دست اندرکاران حوزه زعفران در دانشگاه تربت حیدریه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه تربت حیدریه در مراسم مزبور گفت: در این همایش ۲ روزه جدیدترین یافته های علمی در باره زعفران در قالب مقالات، نشست های تخصصی، سخنرانی های کلیدی، کارگاه ها و نمایشگاه ‌های تخصصی جانبی ارایه می‌ شود.
محمدحسن فتحی افزود: ارتقای سطح دانش محققان، کشاورزان و شرکت کنندگان در زمینه زعفران، فراهم آوردن محیط مناسب برای عرضه آخرین دستاوردهای محققان و پژوهشگران کشور در این زمینه و ایجاد بستر مناسب برای آشنایی پژوهشگران، دانشجویان و استادان دانشگاه های کشور با صنایع فعال در زمینه زعفران، از جمله اهداف برپایی این همایش است.
وی ایجاد هماهنگی و توسعه روابط بین فعالان عرصه تولید، صنعت و صادرات زعفران، معرفی شرکتها و صنایع فعال در بخش زعفران از طریق برگزاری نمایشگاه های جانبی و ارتقای سلامت جامعه با استفاده از فرهنگ سازی مصرف زعفران و فراورده های آن را از دیگر اهداف برپایی این همایش ذکر کرد.
فتحی با بیان اینکه این همایش در پنج محور برگزار می شود گفت: محور نخست تولید زعفران است که در آن به مباحثی از قبیل فیزیولوژی و اکولوژی تولید، پهنه بندی و مدیریت زراعی زعفران، تکنولوژی تولید بنه، تغییر اقلیم و تولید زعفران، تنش شوری و خشکی، مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز پرداخته می شود.
وی افزود: محور دوم نیز زیست فناوری زعفران نام دارد که در این بخش به موضوعاتی چون به نژادی، ژنتیک و بیولوژی مولکولی پرداخته می شود و در محور سوم نیز که اقتصاد و صنعت زعفران است، چالش های صادراتی، برند سازی و مدیریت بازاریابی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: در محور چهارم با عنوان خواص بیو شیمیایی، کاربردهای دارویی و مصارف پزشکی زعفران به مباحث فیتو شیمی، طب سنتی، اثرات فارماکولوژیک، اثرات بالینی، فرمالاسیون و کنترل پرداخته خواهد شد و
در محور پنجم نیز که صنایع غذایی و دانش بومی زعفران می باشد فرآوری، کنترل کیفیت، نوآوری و تولید، محصولات دانش بنیان، فرهنگ و مطالعات باستانی بررسی می شود.
رئیس دانشگاه تربت حیدریه گفت: از مجموع ۱۶۲ مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش ۱۰۵ مقاله مورد پذیرش و تایید کمیته علمی قرار گرفت که ۹ مقاله از این تعداد به صورت سخنرانی ارایه می شود و مابقی در کتاب مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی زعفران انتشار می یابد.
وی افزود: در حاشیه این همایش، نشست تخصصی آسیب شناسی صنعت زعفران ایران با حضور استادان دانشگاه، مسئولان، صنعتگران، تجار و کشاورزان برجسته با محورهای تغییر اقلیم زعفران، تولید زعفران ارگانیک و چالش ها، پتانسیل اقتصادی در شرایط تحریم، جایگاه زعفران در صنعت داروسازی، چالش های افزایش بی رویه سطح زیر کشت و کاهش عملکرد زعفران برگزار می شود.
وی اظهار داشت: علاوه بر این بازدید از مزرعه کشاورز نمونه تربت حیدریه در روز دوم همایش در نظر گرفته شده که طی آن علاقه مندان با ادوات کشت و کار، داشت، برداشت، خشک کردن و فرآوری زعفران آشنا می شوند.
زعفران یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی شهرستان تربت حیدریه می باشد که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد تربت حیدریه است که برای حدود ۴۰۰ هزار نفرروز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت اشتغال ایجاد می کند.
تعداد بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان زاوه در مجاورت تربت حیدریه نیز ۱۷ هزار نفر است که بیش از ۹۰ درصد آنها به کشت زعفران مشغولند.
به ازای هر هکتار زمین زعفران در زاوه ۲۲۰ نفرروز مشغول کار هستند که در مجموع ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم اشتغال غیرمستقیم ایجاد می کند.
چهارمین همایش ملی زعفران ۱۳ و ۱۴ آبان سال ۹۴ توسط دانشگاه بزرگمهر قاینات در شهر قاین برگزار شد.
پنجمین همایش ملی زعفران در تربت حیدریه نیز تا عصر فردا ادامه دارد.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

بازدیدها: 30

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *