میز توسعه صادرات زعفران در تربت حیدریه برگزار شد

تربت حیدریه- ایرنا- میز توسعه صادرات زعفران روز چهارشنبه با حضور اعضای شورای ملی زعفران، مسئولان حوزه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول روز چهارشنبه در حاشیه پنجمین همایش ملی زعفران در تربت حیدریه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی در این مراسم گفت: این استان رتبه نخست کشور در تولید زعفران را دارد.
علی رسولیان افزود: هم اکنون ۶۸۰ هزار نفر در این استان از محل کاشت، داشت و برداشت زعفران ارتزاق می کنند که باید مشکلات آنان رصد و شناسایی شود.
وی اظهار داشت: بخش عمده منبع درآمد مردم این استان از طریق کشت زعفران است و با اینکه در بخش تولید با مشکل مواجه هستیم اما در حوزه فراوری محصولات تولیدی اقدام های مطلوبی صورت گرفته است.
وی گفت: تولید امسال زعفران در خراسان رضوی از نظر وزن ۹۰ درصد و از نظر ارزش ریالی ۹۵ درصد افزایش داشته است که این امر بیانگر ظرفیت مطلوب این استان در کشت و تولید این محصول است.
رسولیان با بیان اینکه زعفران ۱۳ درصد از مجموع صادرات کالاهای تولیدی این استان را به خود اختصاص داده است افزود: تهیه و تدوین برنامه جامع تولید، فرآوری و صادرات زعفران در دست اقدام است که با عملیاتی شدن آن بسیاری از مشکلات فراروی فعالان این عرصه رفع می شود.
وی اظهار داشت: در روش های کاشت ، داشت و برداشت محصول زعفران هیچ گونه تغییری ایجاد نشده است که باید در حوزه تولید محصول ارگانیگ زعفران اقدام های اساسی انجام شود.
وی با بیان اینکه خرید تضمینی زعفران اقدام موثری بود که بر قیمت تمام شده این محصول تاثیر گذاشت گفت: ورود بخش خصوصی و بازاریابی مناسب به منظور افزایش صادرات این محصول باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه نیز گفت: میز توسعه صادرات زعفران در راستای تحقق اهداف و سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی و با توجه به نقش و جایگاه ویژه صادرات کالاهای غیر نفتی در اقتصاد ملی، به منظور تسهیل فرآیند صادرات و رفع موانع و محدودیتهای ساختاری پیش روی صادرات زعفران برگزار شده است.
مهدی عباسپور همچنین هدف از برگزاری این نشست تخصصی یک روزه را ساماندهی، هدفمند سازی و اثر بخش کردن فرآیندهای مشارکت جمعی در امور کارشناسی، تصمیم سازی در راستای رفع محدودیت ها و موانع صادرات، ایجاد هماهنگی بین بخشهای دولتی و غیر دولتی و دست اندرکاران صادرات، شناسایی ظرفیت های تولیدی و صادراتی و نیز ارایه راهکارهای اجرایی به منظور توسعه ظرفیت های کمی و کیفی کالا های صادراتی ذکر کرد.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: شرکت کنندگان در این نشست خواستار ثبت برند زعفران ایران در بازارهای جهانی هستند.
علی غفوری مقدم افزود: ارزش گمرکی، تعهد ارزی، ضرورت تولید زعفران ارگانیک، مشوق های صادراتی و اجرای سیاست های حمایتی دولت از صادرکنندگان زعفران از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست تخصصی بود.
پنجمین همایش ملی زعفران که امروز در تربت حیدریه آغاز شد تا عصر فردا ادامه دارد.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

بازدیدها: 26

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *