پنج مقاله برتر همایش ملی زعفران در تربت حیدریه معرفی شد

تربت حیدریه- ایرنا- نویسندگان پنج مقاله برتر پنجمین همایش ملی زعفران در تربت حیدریه روز پنجشنبه در مراسم پایانی این همایش معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.


به گزارش ایرنا، دبیر علمی همایش مزبور و عضو هیات علمی گروه اکولوژی گیاهان زراعی دانشگاه بیرجند در این مراسم گفت: از مجموع ۱۶۲ مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش ۱۵۸ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که ۹ مقاله به صورت سخنرانی و ۹۳ مقاله به صورت پوستر ارائه شد و بقیه نیز در کتاب مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی زعفران انتشار می یابد.
محمدعلی بهدانی افزود: مقاله های ارائه شده در این همایش حاصل چند سال تحقیق و مطالعه است و با توجه به خلاء هایی که در حوزه فعالیت های علمی و فناورانه زعفران وجود دارد، شایسته است حاصل این تحقیقات جنبه کاربردی پیدا کرده و در زندگی روزانه مردم نیز تاثیر ملموس داشته باشد.
رئیس دانشگاه تربت حیدریه نیز در این مراسم گفت: در این همایش ۲ روزه تازه ترین یافته های علمی در باره زعفران در قالب مقاله، نشست های تخصصی، سخنرانی و کارگاه ها و نمایشگاه تخصصی ارائه شد.
محمدحسن فتحی، ارتقای سطح دانش محققان، کشاورزان و شرکت کنندگان در زمینه زعفران، فراهم کردن محیط مناسب برای عرضه آخرین دستاوردهای محققان و پژوهشگران کشور در این زمینه و ایجاد بستر مناسب برای آشنایی پژوهشگران، دانشجویان و استادان دانشگاه های کشور با صنایع فعال در این بخش را از جمله اهداف برپایی این همایش اعلام کرد.
در این همایش همچنین سه تیم برتر استارت آپ زعفران ایده های خود را مطرح کردند.
این تیم ها شامل باغ بوم با موضوع 'ایجاد بستر مجازی برای عرضه گل و پیاز زعفران'، تیم دیابون با موضوع 'تولید محصولی از زعفران برای درمان دیابت' و تیم فرهنگیان با موضوع 'ساخت دستگاهی برای خوش فرم نگه داشتن کلاله زعفران' هر سه از تربت حیدریه بودند که عنوان های نخست تا سوم را کسب کردند.
زعفران یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی شهرستان تربت حیدریه می باشد که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد تربت حیدریه است که برای حدود ۴۰۰ هزار نفرروز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت اشتغال ایجاد می کند.
تعداد بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان زاوه در مجاورت تربت حیدریه نیز ۱۷ هزار نفر است که بیش از ۹۰ درصد آنها به کشت زعفران مشغولند.
به ازای هر هکتار زمین زعفران در زاوه ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در مجموع برای ۷۰ هزار تن به صورت مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می کند.
چهارمین همایش ملی زعفران ۱۳ و ۱۴ آبان سال ۹۴ توسط دانشگاه بزرگمهر قاینات در شهر قاین برگزار شده بود.
پنجمین همایش ملی زعفران که از دیروز به میزبانی دانشگاه تربت حیدریه آغاز شده بود، امروز به کار خود پایان داد.
تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

بازدیدها: 18

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *