انور خامه‌ای آخرین بازمانده گروه ۵۳ نفر، عصر دیروز در کرج در سن ۱۰۲ سالگی به علت نارسایی ریوی درگذشت

 

آخرین بازمانده گروه ۵۳ نفر، عصر دیروز در کرج در سن ۱۰۲ سالگی به علت نارسایی ریوی درگذشت. به گزارش ایسنا، انور خامه‌ای متولد ۲۹ اسفند ۱۲۹۵ در تهران، فعال سیاسی، نویسنده و مترجم ایرانی بود، که از جمله اعضای گروه ۵۳ نفر و از بنیان‌گذاران حزب توده ایران محسوب می‌شد. خامه‌ای در سال ۱۳۲۲ به عضویت حزب توده درآمد و با همراهی اعضای گروه ۵۳ نفر، هسته مرکزی این حزب را تشکیل داد و از جمله نویسندگان روزنامه رهبر، ارگان حزب متبوعش بود. او در اعتراض به سیاست‌های کمیته مرکزی حزب توده در دی‌ماه ۱۳۲۶ به همراه خلیل ملکی و جلال آل احمد با همراهی جمعی دیگر از اعضای حزب، انشعابی را ایجاد کردند. از جمله آثار به جامانده از وی می‌توان به کتاب‌های «خاطرات سیاسی»، «خاطرات روزنامه‌نگار» و «پاسخ به مدعی» اشاره کرد.

جریده نگاران منتشر شد

مطبوعات دوره مشروطیت با چاپ اشعار ملی و حماسی روحیه ملی گرایی مردم را تهییج می کردند و با انتقاد از وضع موجود در قالب طنز، زمینه را برای ابراز نارضایتی مردم فراهم می آوردند، مشکلات را نمایش داده و نواقص را تذکر می دادند و آن بخش از پشت پرده سیاست و اقتصاد که از چشم مردم عادی پوشیده بود و بر زندگی آنها تأثیر مستقیم داشت را برملا می کردند. اعتماد مردم به روزنامه ها و مردمی بودن نویسندگان و شعرای آنها بود که موجب می شد حرف این روزنامه ها بر دل و ضمیر همگان بنشید. بخش ادبی مطبوعات این دوره با استفاده از قالب و اوزان گوناگون در نظم، انتشار تصانیف و ترانه های مردمی، استفاده از زبان طنز در نظم و نثر و بیان مطالب و انتقادات در این لفافه، ساده نویسی و نزدیک کردن زبان نظم و نثر به زبان توده مردم و با عرضه مفاهیم و محتواهای جدید در آثار ادبی که تا پیش از این در ادبیات ایران سابقه نداشت، سهمی بسزا در پیشبرد انقلاب مشروطه داشته اند. «جریده‌نگاران» در پی یافتن پاسخ این پرسش است که آیا جنبه های ادبی مطبوعات مشروطه یعنی آن بخش از مطالب که در قالب نظم یا نثر طنزی عرضه شده است، توانسته در بسط مفهوم مشروطیت در بین عوام، پیشبرد انقلاب مشروطه و نزدیک ساختن توده مردم به اهداف این انقلاب نقش تعیین کننده ای داشته باشد و اگر پاسخ این سوال مثبت است، اجرای این نقش چگونه و با استفاده از چه ابزارهایی بوده است. کتاب جریده‌نگاران نوشته مریم کامیاب در ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۲۷۰۰۰ تومان توسط نشر فلات منتشر شده است.

تالار جدید موزه‌ای «علوم در ایران اسلامی» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد

با گشایش تالار جدید موزه‌ای «علوم در ایران اسلامی» در کتابخانه و موزه ملی ملک، پایتخت ایران صاحب نمایشگاهی جذاب از دستاوردهای عصر زرین کوشش‌های دانشمندان ایران اسلامی در زمینه علوم و دانش‌های تاریخی این سرزمین می‌شود. این تالار هم‌زمان با آیین گرامیداشت میلاد پیامبر اکرم (ص) با سخنرانی دکتر مهدی محقق و استاد سیدعبدالله انوار در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران گشایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، «علوم در ایران اسلامی»، تالار جدید موزه‌ای در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌رود که هم‌زمان با آیین وقف‌نامه‌ای گرامیداشت میلاد پیامبر اکرم (ص) در شنبه سوم آذر گشایش می‌یابد.

کتابخانه و موزه ملی ملک، تالار علوم در ایران اسلامی را با هدف معرفی بخشی از میراث گران‌سنگ دانش در تمدن اسلامی و مطالعه در سیر تاریخی علوم دوره اسلامی طراحی کرده و پایه گذاشته است. این تالار که برپایه آثار تاریخی و نسخه‌های خطی در گستره دانش‌های گوناگون ایرانی- اسلامی در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک طراحی و اجرا شده است، گوشه‌هایی از دستاوردهای عصر زرین دانش‌ها و علوم ایران دوره اسلامی را از چشم‌انداز آثار این گنجینه بزرگ به نمایش می‌گذارد.

کتابخانه و موزه ملی ملک، همه دوستداران فرهنگ، تمدن و هنر اسلامی- ایرانی را به حضور در آیین گشایش تالار «علوم در ایران اسلامی» در روز شنبه سوم آذر ۱۳۹۷ خورشیدی ساعت ۱۵ فرامی‌خواند. این مراسم شنبه سوم آذر ساعت ۱۵ هم‌زمان با آیین گرامیداشت میلاد پیامبراکرم (ص) در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) برگزار می‌شود.

بازدیدها: 11

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *