فرهنگ خوراک کشورها دریچه‌ای گشوده به روی گردشگران است

فرهنگ خوراک کشورها دریچه‌ای گشوده به روی گردشگران است

تهران – ایرنا- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان این که فرهنگ خوراک کشورها دریچه ای گشوده به روی گردشگری است، گفت: امروزه گردشگری خوراک می‌تواند تاثیر به سزایی در توسعه‌ی پایدار اقتصادی – اجتماعی و زیست‌محیطی داشته باشد.

علی اصغر مونسان روز چهارشنبه در پیامی به مناسبت جشنواره خوراک ملل آورده است: فرهنگ و تنوع غذایی به مثابه بخشی از میراث فرهنگی جامعه، دارای ظرفیت‌های متعددی برای مطرح شدن در حوزه گردشگری است. امروزه گردشگری خوراک می‌تواند تاثیر به سزایی در توسعه‌ی پایدار اقتصادی – اجتماعی و زیست‌محیطی مقاصد گردشگری داشته باشد و به منافع اقتصادی در عرصه‌های بین‌المللی منتج شود.

 

جشنواره غذای ملل بستری مناسب برای اشتغال جوامع در بخش توریسم

 

در ادامه این پیام آمده است: غذامی‌تواند بستری مناسب برای اشتغال جوامع در بخش توریسم و تداوم فرهنگ در ابعاد مختلف پدید آورد. براین اساس مقاصد گردشگری باید به اهمیت فرهنگ غذایی در زمان برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه‌ی صنعت گردشگری بویژه توسعه پایدار و بوم گردی ها توجه کنند. بدیهی است فرهنگ غذایی عنصری از میراث فرهنگی اقوام می‌باشد؛ میراثی که می تواند روابط اجتماعی، دانش بومی، ذائقه، عادت، روش‌های استفاده و فرآوری، خواص درمانی و ابعاد متنوع دیگری را از گذشته ی غذایی آن سرزمین وام گیرد و موجب تداوم هویت مردمان آن گردد.

 

فرهنگ خوراک کشورها دریچه‌ای گشوده به روی گردشگر

 

این پیام می افزاید: فرهنگ خوراک کشورها دریچه‌ای گشوده به روی گردشگر است که با تجربه و چشیدن آن به عمق فرهنگ‌های محلی و میراث آن منطقه از طریق طعم و ذائقه وارد می شود؛ تفاوتی که درک و لمس آن یکی از مهم‌ترین انگیزه گردشگران است. خوراک ملل مظهری از فرهنگ مقصد گردشگری و نوعی از گردشگری با علایق خاص است که انگیزه اصلی آن تجربه کردن غذاها و سبک‌های آشپزی منحصربه فرد یک مقصد خاص می باشد. گردشگران غذا به دنبال تجارب جدید غذاهایی هستند که از آن طریق بتوانند با فرهنگ کشور میزبان آشنا شوند و سرمایه‌های فرهنگی خود را افزایش دهند.
مونسان در بخش دیگر پیام آمده است: امیدواریم نخستین جشنواره بین‌المللی خوراک ملل در کشور کهن ایران فرصت مناسبی را در جهت ارتقا تعاملات فرهنگی بر اساس میراث غنی کشورها در زمینه گردشگری خوراک را فراهم آورد.

 

جشنواره غذای ملل ۶ روز همزمان با دهه ولایت

 

این جشنواره همزمان با عید قربان افتتاح خواهد شد و ۶ روز در دهه ولایت کار خود را ادامه خواهد داد. برگزار کننده جشنواره خوراک ملل موسسه فرهنگی هنری قاب سبز و حامیان معنوی این رویداد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، موسسه فرهنگی اکو، شهرداری تهران، کمیسیون ملی یونسکو ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجمع روسای انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها و سازمان امور عشایری ایران هستند.

نخستین جشنواره خوراک ملل ۲۰ تا ۲۵ مرداد ماه سال جاری در برج میلاد برگزار می شود.

بازدیدها: 11

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *