جشنواره ملی عکس زعفران در تربت‌حیدریه برپا شد

جشنواره ملی عکس زعفران در تربت‌حیدریه برپا شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران با حضور عکاسانی از ایران و چند کشور خارجی روز شنبه در شهرهای تربت‌حیدریه و زاوه در جنوب خراسان رضوی فعالیت خود را آغاز کرد.

دبیر جشنواره ملی عکس زعفران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف این رویداد هنری فرهنگی را معرفی خراسان به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصول راهبردی زعفران در جهان و نیز کمک به افزایش سرانه مصرف زعفران اعلام و بیان کرد: معرفی این پایگاه مهم تولید و عرضه زعفران، ثبت و مستندسازی مراحل مختلف برداشت، فرآوری و بسته ‌بندی محصول از دیگر اهداف برپایی جشنواره هستند.

سلیمان گلی افزود: این رویداد فرهنگی توسط انجمن عکاسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه برای پنجمین سال پیاپی بپا شده است. 
وی به موضوع آثار ارایه شده در جشنواره عکس زعفران نیز اشاره و بیان کرد: در "بخش اصلی" زعفران، برداشت فرآوری، تاثیر زعفران در اقتصاد و زندگی مردم تربت حیدریه و زاوه، گردشگری زعفران، رعایت بهداشت در برداشت و فرآوری گلهای زعفران مورد نظر است.

دبیر جشنواره ملی عکس زعفران ادامه داد: در "بخش جانبی" جشنواره نیز که به صورت غیرحضوری برگزار شده آثار مختلف از جمله استفاده از زعفران در غذاهای ایرانی و خارجی، رنگ دهنده و تزیین کننده شیرینیها، طعم دهنده در شربتها و نوشیدنیها، استفاده در صنایع رنگ سازی سنتی و مدرن و استفاده در صنایع عطرسازی و خوشبو کننده‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند.

وی "استفاده از زعفران به عنوان ماده غذایی نشاط‌آور و عامل موثر در کاهش افسردگی، داروی هزاره سوم، عکاسی در رستوران زعفرانی مشهد و کارخانه نوین زعفران، زعفران گل سلامتی، زعفران در هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی، زعفران صنعتی نوین، زعفران و مزارع ارگانیک آرمانی" را از دیگر عناوین آثار ارایه شده در بخش جانبی این جشنواره برشمرد.

گلی گفت: امسال "بخش ویژه معرفی شهر تربت‌حیدریه" نیز به جشنواره عکس زعفران افزوده و در این بخش ثبت تصویر از آثار معماری قدیم و جدید، مناظر و چشم اندازهای شهری، حضور مردم در بازارها، مشاغل، المانهای شهری، بوستانها، پیشکوه، باغ ملی، آرامگاه قطب‌الدین حیدر، کاروانسرای طبسی، رباط لاری، حمام حاجی رئیس، رباط علیا و شبهای تربت به عنوان موضوع کار عکسان تعیین شده‌اند. 
وی افزود: پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران تا روز ۱۶ آبان ادامه دارد.

دبیر جشنواره ملی عکس زعفران همچنین "دکتر محمد ستاری، دکتر محمدمهدی رحیمیان و کیارنگ علایی" را به عنوان اعضای هیات داوری این جشنواره معرفی کرد.

"زغفران" یکی از شاخصترین محصولات کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه می‌باشد که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. بر این اساس تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد مردم در این خطه است بطوری که حدود ۴۰۰ هزار نفرروز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول اشتغال ایجاد کرده است.
شهرستان زاوه در همسایگی تربت‌حیدریه نیز ۱۷ هزار بهره‌بردار د بخش کشاورزی دارد که ۹۰ درصد آنها به کشت زعفران مشغول هستند. همچنین به ازای هر هکتار زمین زعفران در زاوه ۲۲۰ نفرروز مشغول کار هستند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است

بازدیدها: 13

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *