تلخ و شیرین کرونا در تربت‌حیدریه

تلخ و شیرین کرونا در تربت‌حیدریه

تربت‌حیدریه- ایرنا- همچون دیگر شهرهای ایران، مردم تربت حیدریه نیز یک ماهی است میزبان مهمان ناخوانده ای به نام کرونا هستند که با وجودی که آرام و قرار را از همه گرفته اما از یک منظر حضور نا به هنگامش موجب واقع بینی و تحولات فکری زیادی در بین مردم و مسوولان این خطه شده‌ است.

این روزها مهمترین پیام و توصیه مسوولان خطه تربت حیدریه "ماندن در خانه" با هدف مصون ماندن از ابتلای به این ویروس است که البته در اصل مثبت بودن این پیام هیچ شکی وجود ندارد.
اما از سوی دیگر به جز کارکنان دولت (منهای کادر درمان) که این روزها با شیوه "دورکاری" پاسخگوی ارباب رجوع هستند  بخش خصوصی اعم از کسبه و پیشه‌وران، کارگران گذری مستقر در سرچهارراه‌ها، دستفروشان و به خصوص آنها که برای فروش شب عید خود حساب ویژه باز کرده‌اند و خلاصه آنها که رزقشان منوط به "در خانه نماندن" است در ماتم تامین معاش این روزهای خود به سر می‌برند.
یک راننده تاکسی خطی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر آن که این روزها بیش از روزهای دیگر باید در انتظار پر شدن ماشین در صف انتظار بایستیم با مشکل دیگری نیز مواجه هستیم و آن نوع نرخ‌گذاری بسیار پایین به میزان ۱۲ یا ۱۵ هزار ریالی در بیشتر خطوط است.
حسن رحیمی افزود: این بدان معناست که ما هر روز باید مقدار زیادی سکه یا اسکناس آلوده را رد و بدل کنیم.
سال ۹۶ رییس وقت سازمان تاکسیرانی که هم اینک سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تربت‌حیدریه است به خبرنگار ایرنا گفته بود: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر، به زودی پول الکترونیکی وارد این ناوگان خواهد شد 
اما این مصوبه تاکنون عملیاتی نشده است
و اینک محسن قندهاری در پاسخ به این تاخیر ۲ ساله اظهار می‌دارد: بر اساس آخرین مصوبه شورای اسلامی شهر تربت حیدریه مقرر شد همچون اتوبوس‌ها، بر روی تمامی تاکسی‌ها دستگاه " جی. پی. اس" و "پی. او. اس" نصب و نیز "تربت کارت" با قابلیت استفاده در تمام خدمات حمل و نقل عمومی و حوزه مدیریت شهری صادر و استفاده شود.
وی افزود: اما با توجه به مواجه شدن با شرایط تحریم، انعقاد قرارداد با شرکت‌های طرف قرارداد و عملیاتی شدن این طرح منتفی شد.
بر اساس آمار ارایه شده از سوی تاکسیرانی تربت حیدریه، اکنون ۷۵۰ دستگاه تاکسی زرد به جمعیت ۱۳۰ هزار نفری این شهر خدمات می دهند که این رقم دو برابر استانداردهای این حوزه است.
طبق استانداردهای موجود، باید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۳۲۵ دستگاه تاکسی فعالیت کنند که طبق این قاعده، رقم مطلوب برای شهری در حد و اندازه تربت حیدریه ۴۲۲ دستگاه تاکسی است.
این بدان معناست که بر فرض نبود موسسات تاکسی تلفنی، اتوبوس شرکت واحد و مسافربرهای شخصی، اکنون به ازای هر ۱۷۳ شهروند تربت حیدریه، یک دستگاه تاکسی زرد وجود دارد که این نسبت باید یک دستگاه به ازای هر ۳۰۸ نفر باشد.
مدیر یک واحد صنفی عرضه لوازم یدکی خودرو نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند تعطیلی تمام واحدهای صنفی این رشته از تاریخ ۲۴ اسفند امسال تا نهم فروردین سال آینده، زمینه توقف خودروها را مهیا می‌کند، اما ملک من استیجاری است و در کنار تامین اجاره ملک، مانده‌ام معیشت خانواده را از چه راهی تهیه کنم. 
رضا احمدی افزود: شرایط کسب و کار از راه دور و به عبارت بهتر مبادله در فضای مجازی نیز هنوز در شهر ما مهیا نشده تا جبران این تعطیلی‌ها را بکند. 
در پاسخ به این اظهارات، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه که پیشتر از درآمد ۷۰ هزار میلیارد ریالی کشور از محل بازار مجازی خبر داده و مدعی شده‌ بود متاسفانه مشخص نیست سهم شهرستان ما از این بستر نوپا چه میزانی است  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه و به دلایل مختلف هنوز ردپایی از این شیوه کسب و کار نوین در این منطقه به چشمم نمی‌خورد.
مهدی عباسپور افزود: مهمترین دلیل این بی‌توجهی حاکمیت تفکر سنتی بر فضای کسب و کار این خطه است.
وی گفت: با این حال در حد توان و بضاعت خود از بخش خصوصی فعال در حوزه آی تی و آی سی تی خواسته‌ایم به کمک بازاریان ما بیایند که نتیجه و حاصل کار آنها از هفته آینده و البته بر اساس میزان استقبال واحدهای تولیدی و خدماتی این منطقه مشخص خواهد شد.
در مقابل این تلخی‌ها، رییس اداره تبلیغات اسلامی تربت‌حیدریه از افراد خیر و به خصوص مدیران و مسوولان هیات‌های مذهبی دعوت کرد با توجه به شرایط خاص به وجود آمده، ضمن صرفه‌جویی در هزینه مراسم‌ مذهبی و  مجالس ترحیم در سال آتی، با دعوت از خیران، واقفان و نیز حامیان این مراسم هزینه آن را در قالب خوراک، پوشاک یا بخشش اجاره بها به افراد نیازمند یا مستاجران خود ببخشند.
حجت‌الاسلام محمدعلی فاطمیان افزود: اکنون در این شهرستان ۲۴۰ هیات مذهبی داریم که اعضای هیات امنای آنها را افراد متدین، خیرخواه و انسان به مفهوم واقعی شکل می دهند و شایسته است در  ایامی که از یک سو کسبه برای خرید شب عید شهروندان حساب ویژه باز کرده‌ بودند و از سوی دیگر بر اساس توصیه‌های مسولان وزارت بهداشت، ماندن در خانه بهترین شیوه پیشگیری تشخیص داده شده،  از افراد نیازمند دستگیری  و دل ائمه اطهار(ع) را شاد کنند.
وی گفت: علاوه براین، افراد متمولی که خریدهای کالایی یا خدماتی خود را از واحدهای صنفی خاصی انجام می‌دهند و در شرایط کنونی تمایلی به مراجعه به این واحدهای صنفی ندارند، می‌توانند با پرداخت الکترونیکی، اقدام به "پیش خرید" کنند.
فاطمیان اظهار داشت: همچنین شایسته است شهروندان برای شادی روح اموات درگذشته، هزینه‌های در نظر گرفته شده  را صرف امور خیر کنند. 
بنا به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در این شهرستان به ۱۰ نفر افزایش یافت که از این تعداد هفت نفر از بیمارستان مرخص شدند و دو بیمار بستری هستند و یک بیمار نیز فوت کرد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

بازدیدها: 17

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *