تعطیلی مراکز مقدسه براساس مبانی فقهی انجام شده است

تعطیلی مراکز مقدسه براساس مبانی فقهی انجام شده است

مشهد- ایرنا- شورای عالی و مدیر حوزه علمیه خراسان با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: تعطیلی مراکز مقدسه بر اساس مبانی فقهی، فتاوا و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است.

در این بیانیه که سه شنبه شب منتشر شد آمده است: کرونا، از ووهان چین آغاز شده و ارتباطی به ایران ندارد و علاوه بر اینکه مشکوک به تروریسم بیولوژیکی است، به سرعت قابل انتقال است و در صورت عدم احتیاط، امکان فراگیری همگانی دارد.

این بیانیه می‌افزاید: حفظ نفوس انسان ها و مسلمین در درجه اول اهمیت قرار دارد و رهبر معظم انقلاب و دیگر مراجع تقلید و آیات عظام در فتاوای خود بیان داشتند که هر نوع تجمعی که منجر به شروع بیماری و ابتلای دیگران شود ممنوع است و باید طبق نظر کارشناسان و متخصصان علوم پزشکی اقدام شود.

در ادامه بیانیه آمده است: در این راستا و با توجه به اولویت حفظ جان مسلمین، حرم‌های مطهر حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و احمد بن موسی الکاظم (ع) و مسجد جمکران و نماز جمعه و جماعات تا رفع خطر بیماری تعطیل اعلام می‌گردد.

این بیانیه می افزاید: این امر از پشتوانه فقهی مدلل و مستند برخوردار است و اولین بار هم نیست که چنین فتوایی صادر گردیده است.

بیانیه حوزه علمیه خراسان ادامه داد: این حوزه، ضمن لزوم تبعیت از فتاوای مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، تبعیت از نظرات متخصصان را لازم به رعایت می داند.

در ادامه بیانیه آمده است: ویروس کرونا بلیه ای سخت و ناگوار است که امروزه همه کشورها و انسانها را در گرداب خود گرفتار نموده و در این ابتلای عظیم تهدیدهایی نهفته است که می توان آن را به فرصت های سازنده و تکامل بخش تبدیل نمود. ورود این بلیه به کشور ما و نظام مقدس جمهوری اسلامی از وضعیتی خاص برخوردار است. هیچ حرکت، واقعه و اقدام و سخنی نیست که مورد بهره برداری جریان های معاند، کذاب و مفتری و فریب خردگان جاهل قرار نگیرد. 
این بیانیه می‌افزاید: حرکت جریان های معاند و مزدور وابسته به صهیونیسم را که با هزاران توئیت مجهول و هشتگ های هرزنگارانه در صدد ایجاد تردید و دودلی در امت اسلامی است، به شدت محکوم نموده و به آنان اجازه هرزه نگاری و هرزه گویی را نمی‌دهیم. همچنین حرکت وابستگان و جریان های مخرب داخلی را که در شهرهای مقدس مشهد و قم و دیگر اماکن مقدس صورت گرفته یا در صدد شیطنت های بعدی هستند محکوم می‌نماییم.
شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بیانیه خود افزود: امیدواریم در سایه التجاء به ساحت قدس کبریایی با توجه به روح مطهر و مقدس حضرت علیبن موسی الرضا (ع) و اهل بیت (ع) و در سایه وحدت و تبعیت از رهبری معظم و مراجع عظام و در سایه حفظ بهداشت و روح دعا از این بلیه به سلامت عبور نماییم و مسیر شکوه و عزت را در تداوم بیانیه گام دوم انقلاب بپیماییم.

در پی شیوع ویروس کرونا، درهای حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) بعد از نماز مغرب و عشای شب گذشته به روی عموم بسته شد و در پی این اقدام تعدادی با اعتراض به این تصمیم مقابل وردی باب الجواد (ع) حرم مطهر رضوی تجمع و قصد ورود به حرم را داشتند که موفق نشدند.

بازدیدها: 14

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *