پویش سهم من در کرونا؛ القای شادی و امید؛ وظیفه خطیر هنرمندان

القای شادی و امید؛ وظیفه خطیر هنرمندان

تهران- ایرنا- یک روانشناس موسیقی‌دان با اشاره به فضای فعلی جامعه گفت: شادی سطح ایمنی بدن را بالا برده و در این میان هنرمندان که با آثارشان تاثیر و تاثر از جامعه داشته‌اند؛ وظیفه خطیری دارند.

هنرمندان و آثارشان هیچگاه از آنچه در جامعه آنها روی می‌دهد جدا نبوده و معمولا آثار هنری هنرمندان ترجمان زیبایی شناسانه  ذهن و احساس خلاق هنرمندان در مواجهه با رویدادهای است که در جامعه آنها اتفاق می‌افتد. اینروزها کرونا نه به‌ عنوان یک بحث داغ که به صورت بحران و معظلی جدی و خطرناک در جامعه مطرح و بدیهی است این فضا بر ذهن خلاق هنرمندان تاثیر خواهد گذاشت؛ اما هنرمندان نباید در این کوران حوادث وظیفه خطیر و تاریخی خود را که همانا تزریق روحیه و تلطیف فضای جامعه با آثارشان است فراموش کنند.

ارتباط هنرمند و اثرش با شرایط اجتماعی

مجید ناظم‌پور نوازنده بین الملی بربت و روانشناس در گفت و گو با خرنگار موسیقی ایرنا  گفت: همیشه هنرمند و اثرش در تامل با جامعه و شرایط آن قرار داشته و دارد و هنرمندان تخت تاثیر وقایع جامعه خود همواره آثار خود را خلق می‌کنند.

وی افزود: بسیار دیده شده وقتی هنرمندی از جامعه بومی خود نقل مکان می‌کند و در جای دیگری از این دنیا ساکن می‌شود مدل و حس و حال آثارش دستخوش تغییر می‌شود. بعبارتی می‌توان گفت اثر هنرمند محصول روان فضای محیط اوست.

هنرمندان به خاطر محبوبیت و شناخته بودنشان در جامعه به راحتی می‌توانند بر ذهن و عواطف و حتی تصمیم گیری مردم تاثیر بگذارند و این نقش زمانی بیشتر به چشم می‌آید که می‌بینیم تمام مردم به در خانه ماندن تشویق می‌شوند و هنرمندان با توجه به مقبولیتی که بین مردم دارند به خوبی می‌توانند نقش موثر خود را در انتقال این پیام و تصمیم به مردم ایفا کند.

سهم من در بحران کرونا

ناظم پور در باره سهم خود در بحران کرونا گفت: خود را مسئول می‌دانم در شرایط فعلی و با توجه به شرایط و امکانات موجود دست به کار شوم، هرچند نمی‌توانم بیماران کرونایی را درمان کنم با اثرم می‌توانم بر روند درمان تاثیر مثبت داشته باشم.

وی افزود: خود را موظف می‌دانم به مخاطبانم بگویم عزیزان اگر در خانه نمانید و هشدارهای ایمنی را جدی نگیرید، اوضاع از این بدتر خواهد شد. من از مخاطبان خود درخواست می‌کنم در خانه بمانند و مراقب سلامتی خود و خانواده های خود باشند و این حداقل کاری است که می‌توانم انجام بدهم و در نگاه بالاتر و موثرتر به عنوان یک هنرمند موظف هستم با خلق آثار جدید بر جامعه و افکار مردم تاثیر مثبت داشته باشم.

 

در خانه ماندن قوانین خود را دارد

این هنرمند روانشناس در باره درخانه ماندن مردم گفت: به عنوان یک روانشناس می‌گویم در خانه ماندن طولانی و بی ضابطه می‌تواند تبعات تلخی داشته باشد مگر اینکه اصول و ضوابط آن را به درستی به مردم آموزش بدهیم و هیچ نهادی به اندازه صداوسیما نمی‌تواند در آموزش این امور موثر باشد و متاسفانه تا کنون آنگونه که باید در این مورد موفق نبوده است. سپری کردن روزهای طولانی و ممتد بدون برنامه و بدون تبعیت از قوانین ضوابطی علمی می تواند ظرفیت ذهنی و روحی افراد را کاهش دهد و این افت ظرفیت احتمال اصطکاک بین اعضای خانواده را تا حد زیادی بالا خواهد برد.

وی افزود: وقتی از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند باید به آنها بگوییم بهداشت جسمانی خود را که داشتن تحرک و ورزش است از یاد نبرند. خانه نشینی طولانی مدت به مرور از تحرک ما می‌کاهد و همین کم تحرکی می تواند منشا مشکلات جدی بعدی باشد.

این روانشناس هشدار داد: همانگونه که پیشتر به آن اشاره کردم، این احتمال وجود دارد که وقتی اعضای یک خانواده بیش از حد زمانی مطلوب در خانه بمانند شاهد بروز اختلافات و کنش ها و واکنش های عصبی بین اعضای خانواده باشیم که محصول درخانه ماندن بی برنامه است. یکی از این برنامه ها می‌تواند مشخص کردن ساعاتی برای مطالعه و آموزش مطالعه به فرزندانمان باشد آن هم در شرایطی که آمار سرانه مطالعه در جامعه ما چندان بالا نیست.

می‌توان در این روزهای خانه نشینی اجباری به کارهای نیمه تمامی که در طول سال موفق به انجام آنها نشدیم بپردازیم و باور کنیم وقتی موفق می‌شویم یک کاری که مدتها نیمه تمام رها شده بود را به پایان برسانیم احساس عزت نفس بیشتری خواهیم کرد. هرکدام از ما اگر به زندگی داخلی خود توجه کند متوجه خواهد شد بسیاری از کارها وجود دارند که بخاطر کمبود وقت در طول سال نیمه تمام رها شده اند.

 

این روانشناس افزود: برخورداری از فضایی پر نشاط و شاد، خانه نشینی را از حالت فرسایشی خارج خواهد کرد. این فضای با نشاط و شاد تا حد بسیاری می‌تواند با پخش برنامه های جذاب و مفرح از صداوسیما ایجاد شود و بخش دیگری هم می‌توان با انجام بازی های دورهمی بین اعضای خانواده تامین شود.

 

استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند

وی افزود: باید توجه داشت استرس و بودن در فضای ملتهب سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف میکند و ترشح هورمن ایجاد کننده استرس مجال عمل بیشتری را به ویروس کرونا خواهد داد. پس باید تا حد امکان تمام تلاش خود را برای تلطیف فضای خانه و تزریق روحیه و شادی به اعضای خانواده به کار بگیریم.

بازدیدها: 13

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *