فعالان آزمایشگاهی مجاهدان بی‌نام و نشان عرصه سلامت کشور رییس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: با انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا و در پی آن با افزایش ساعات کاری فعالان علوم آزمایشگاهی، اجازه نداده‌ایم در روند خدمت رسانی به مردم خللی ایجاد شود و همکارانم با عشق تا ریشه‌کنی این بیماری به تلاش‌های خود ادامه خواهند داد

فعالان آزمایشگاهی مجاهدان بی‌نام و نشان عرصه سلامت کشور

تربت‌حیدریه- ایرنا- در شرایطی که ویروس کرونا بخش‌های مختلف کشورمان را تحت تاثیر قرار داده است در کنار پزشکان و پرستاران که شبانه‌روز در تلاشند تا زندگی را به بیماران هدیه دهند فعالان حوزه علوم آزمایشگاهی نیز بی‌نام و نشان و بدون هیچ گونه ادعایی در خط مبارزه با این بیماری همه‌گیر هستند. 

با انتشار ویروس کرونا در جهان و به تبع آن در کشورمان، کادر درمانی شامل پزشکان، پرستاران و به ویژه فعالان حوزه علوم آزمایشگاهی نقش مهم و تاثیرگذاری در روند پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری‌های واگیردار ایفا کردند و در شرایط کنونی نیز کارشناسان علوم آزمایشگاهی با تلاش و مجاهدت‌های شبانه‌روزی بی‌شک می‌توانند جهاد کاری خود را با تشخیص به‌هنگام بیماری کرونا به خوبی ایفا کنند.

 در ماه‌های اخیر با انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا، ایثار و فداکاری بی‌بدیل فعالان حوزه علوم آزمایشگاهی در تشخیص به‌موقع و به‌هنگام بیماری کرونا همانند برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی به ویژه نظام سلامت کشورمان خواهد درخشید و اقشار مختلف مردم نیز قدردان تلاش و مجاهدت‌های شبانه‌روزی کادر درمانی هستند و بی‌شک ایثارگری‌های آنان تا ابد در دل‌ها زنده و جاوید باقی خواهد ماند.

در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، کشورمان در ارتباط با تجهیزات مورد نیاز این بیماری از جمله محلول ضدعفونی، ماسک، دستکش و کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی با کمبودها و محدودیت‌های شدیدی مواجه بود که به مروز زمان و با مسلط شدن کادر درمانی بر اوضاع و بسیج همگانی رفته رفته از مشکلات موجود کاسته شد.

نمونه بارز این ادعا را می‌توان در تشکیل گروه‌های جهادی در تولید ماسک و همچنین بسیج کارخانجات در تولید محلول‌های ضدعفونی اشاره کرد و با ورود شرکت‌های دانش بنیان نیز کشورمان در تولید کیت تشخیص بیماری کرونا به مرحله خودکفایی و حتی صادرات رسید که این خود توفیق بزرگی به ویژه برای فعالان علوم آزمایشگاهی محسوب می‌شود که می‌تواند راه درمان و مبارزه با این ویروس را راحت‌تر کند.

یک شهروند اهل تربت‌حیدریه گفت: در کنار پزشکان و پرستارانی که با ایثارگری‌های بی‌بدیل خود در تلاش هستند که سلامتی را به مردم هدیه دهند فعالان حوزه علوم آزمایشگاهی نیز به عنوان بازوی پرتوان نظام سلامت، نقش مهم و موثری در تشخیص به‌موقع بیماری دارند.

علی تیموک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون که بیماری کرونا در کشورمان انتشار یافته است به نوعی می‌توان ادعا کرد که فعالان حوزه علوم آزمایشگاهی در خط مقدم مبارزه با این ویروس هستند، کسانی که بی‌ادعا و بی‌نام و نشان در تلاشند تا پزشکان را در تشخیص به‌موقع این ویروس یاری دهند 

وی با بیان این که بی‌شک مردم قدردان زحمات کادر  تشخیص درمان و فعالان علوم آزمایشگاهی هستند ادامه داد: بهترین راه برای قدردانی از مجاهدتهای فراوان کادر درمانی و به ویژه کارکنان علوم آزمایشگاهی، در خانه ماندن و اجرای صحیح طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است.

شهروند دیگری نیز گفت: مردم می‌توانند با رعایت توصیه‌های بهداشتی و خودداری از حضور در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت، علاوه بر قدردانی از تلاش کادر درمانی کشورمان و فعالان عرصه علوم آزمایشگاهی، یاری رسان پزشکان و پرستارانی باشند که سعی می‌کنند سلامتی را برای ما به ارمغان بیاورند.

حسین فاضلی با بیان این که کادر درمانی کشورمان و فعالان حوزه علوم آزمایشگاهی با همه‌گیری ویروس کرونا، برای ارایه خدمات مستمر به بیماران در راستای انجام رسالت خود، مدتهاست که خانواده خود را ندیده‌اند افزود: مردم با اجرای صحیح طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از سفرهای غیرضروری، می‌توانند علاوه بر قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، یاری رسان بخش بهداشت و سلامت باشند تا با ریشه‌کنی این ویروس، کارکنان نظام سلامت نیز هرچه زودتر به آغوش گرم خانواده‌های خود بازگردند. 

وی ادامه داد: با انتشار ویروس کرونا، فعالان حوزه علوم آزمایشگاهی نیز در کنار پزشکان و پرستاران، در تلاشند با تشخیص به‌موقع بیماری کرونا، از انتشار بیشتر آن در سطح جامعه جلوگیری کنند و مردم نیز به پاس قدردانی از این تلاش‌ها، باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و به آن عمل کنند.


فعالان حوزه علوم آزمایشگاهی دیده بانان حوزه سلامت

 رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه از متخصصان و فعالان در حوزه علوم آزمایشگاهی با عنوان "دیده بانان نظام سلامت" یاد کرد و گفت: کارشناسان علوم آزمایشگاهی هم‌اینک همراه با کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا فعالیت می کنند.

دکتر سعیدرضا قنبری‌زاده افزود: کارشناسان علوم آزمایشگاهی با انتقال یافته‌های خود در تشخیص انواع بیماریها روند درمان را تسهیل می‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون نیز  متخصصان و فعالان در حوزه علوم آزمایشگاهی در پی شیوع ویروس عامل بیماری کرونا در سطح کشور با تلاش شبانه‌روزی مشغول ارائه خدماتی موثر به مردم هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: متخصصان علوم آزمایشگاهی که با مهارت خود در تشخیص، مراقبت، مهار و پیشگیری انواع بیماریها نقشی به سزا دارند، در بحران جاری به طور شبانه‌روزی در تلاشند تا پاسخ آزمایشهای طبی بیماران مشکوک به ابتلای به کرونا برای شتاب در درمانشان در کمترین زمان ممکن تهیه شود.

قنبری زاده افزود: در حالی که ایران همانند دیگر کشورهای جهان با شیوع بیماری کرونا مواجه است نقش متخصصان علوم آزمایشگاهی به عنوان یاران نظام سلامت کشور در مهار این بیماری همه‌گیر بر کسی پوشیده نیست. 

وی بر لزوم رعایت نکات بهداشتی و اجرای صحیح طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز تاکید و بیان کرد: مردم باید علاوه بر رعایت موازین بهداشتی و دستورالعملهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از حضور در مکانهای شلوغ و پرجمعیت خودداری کرده و یاریگر کارکنان بخش بهداشت و سلامت کشورمان باشند. 

او همچنین از تلاشهای مستمر و خستگی‌ناپذیر مدافعان سلامت در حوزه بهداشت قدردانی و بیان کرد: عموم مردم با انجام خوداظهاری در مراجعه به سامانه اینترنتی salamat.gov.ir با کارکنان حوزه بهداشت همکاری نموده و با انجام غربالگری، رعایت نکات بهداشت فردی و قرنطینه خانگی، زنجیره انتقال ویروس بیماری کرونا را قطع کنند.

عشق به مردم خستگی کار مداوم در آزمایشگاه را شیرین کرده است

رییس اداره  امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه نیز گفت: همکارانم در علوم آزمایشگاهی همزمان با شیوع ویروس کرونا، با تلاش جانانه و ایثارگری فراوان مشغول ارایه خدمت به بیماران هستند و تمام این خستگی ناشی از فشار کار به عشق هدیه کردن زندگی به مردم به شیرینی تبدیل می‌شود.

محمدتقی خضری افزود:  از همان لحظات نخست شروع بیماری کووید ۱۹، با توجه به محدودیت و مشکلات ناشی از کمبود تجهیزات، فعالان علوم آزمایشگاهی تربت‌حیدریه مشغول ارایه خدمت به بیماران بودند و اکنون که با تولید تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی کشورمان خودکفا شده است، این نوید بخش روزهای روشن برای کارکنان نظام سلامت است.

وی ادامه داد: درحال حاضر در سه مرکز بیمارستانی که دو مرکز آن وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه است، یک بیمارستان تامین اجتماعی و پنج مرکز خصوصی، آزمایشگاه‌های غربالگری اولیه کرونا از راه خون انجام می‌شود.
رییس اداره  امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: با انتشار و همه‌گیری ویروس کرونا و در پی آن با افزایش ساعات کاری فعالان علوم آزمایشگاهی، اجازه نداده‌ایم در روند خدمت رسانی به مردم خللی ایجاد شود و همکارانم با عشق تا ریشه‌کنی این بیماری به تلاش‌های خود ادامه خواهند داد.

خضری افزود: با افتتاح آزمایشگاه تشخیص مولکولی کووید ۱۹ در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، بازده زمانی جواب آزمایش‌ها کوتاه شده است و دیگر نیازی به ارسال نمونه ها به مشهد و تهران نیست.

وی ادامه داد: با وجودی که به علت سختی کار زیاد، به فعالان علوم آزمکایشگاهی فشار زیادی وارد شده است و تعدادی از آنان نیز که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند به این بیماری مبتلا شدند اما هرگز اجازه نداده‌ایم تا در روند خدمت رسانی به مردم کوتاهی شود.

خودکفایی ایران در تولید کیت تشخیص کرونا

رییس انستیتو پاستور ایران هم گفت: با تولید و تایید کیت‌های تشخیصی در داخل، اکنون امکان تست افراد مشکوک با علایم خفیف فراهم شده است و نه تنها در تولید این کالا خودکفا شده ایم بلکه حتی امکان صادرات آن نیز به کشورهای نیازمند منطقه فراهم شده است.

علیرضا بیگلری در نشست خبری که در ۱۳ فروردین ماه امسال به صورت ویدئو کنفرانس در وزارت بهداشت برگزار شده بود افزود: کیت تشخیصی که اکنون در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد از نوع کیت های تشخیص مولکولی است که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هم قرار گرفته است و اگر نمونه گیری درست انجام شود افزون بر ۹۰ درصد جواب آن قابل اطمینان است.

وی اظهار داشت: نوع دیگری از کیت‌هایی که در دنیا وجود دارد کیت‌های سریع یا رپیت تست است که بعد از ۱۵ دقیقه جواب می دهند اما تعداد پاسخهای منفی کاذب آنها خیلی زیاد است به همین علت این کیت ها در پروتکل  تشخیصی آزمایشگاه‌های ایران قرار نگرفته است.

وی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تعداد کیت‌های تشخیصی موجود در کشور افزود: هم اکنون پنج شرکت دانش بنیان، کیت تشخیص مولکولی کرونا را در کشور تولید کرده اند که مورد تایید نیز قرار گرفته است. یکی از این شرکت‌ها اعلام کرده که هفته ای ۸۰ هزار کیت تحویل می‌دهد و بقیه شرکت‌ها هم در همین حد تولیدات دارند و حتی شاید بیشتر از این نیز تولید کنند و تعداد دیگری شرکت نیز نمونه‌های کیت خود را برای تایید ارسال کرده اند بنابراین اگر وزارت بهداشت بخواهید افراد مشکوک سرپایی و افراد دارای علایم خفیف را آزمایش کند کیت کافی برای این کار در کشور در اختیار داریم.

رییس انستیتو پاستور گفت: البته باید به این نکته توجه کنیم که این دستاورد بزرگ ملی در زمانی محقق شد که کشورمان با بدترین شرایط تحریم دشمنان مواجه است به گونه‌ای که نه امکان فرستادن پول برای خرید خارجی داریم و نه امکان گرفتن کیت از کشورهای دیگر به راحتی فراهم است.

بیگلری ادامه داد: با تکیه بر توانمندی بومی و دانشمندان جوان کشور خودمان به فناوری تولید کیت تشخیصی استاندارد دست پیدا کرده ایم. محدودیت‌های زیادی داریم و در حالی که دست بسته وارد میدان مبارزه با این بیماری شده‌ایم، اما اکنون به اندازه ای کیت در اختیار داریم که بتوانیم همه افراد مشکوک ارجاعی از بیمارستان‌ها و حتی شبکه بیماریابی بهداشتی و غربالگری کشور را نیز پاسخگو باشیم.

وی اضافه کرد: تشکیل این شبکه منسجم، تحسین مجامع و کارشناسان بین المللی را فراهم کرد. خیلی از کشورها اکنون این شبکه قدرتمند تشخیصی را ندارند و اکنون تعداد آزمایشگاه‌های همکار وزارت بهداشت برای تشخیص ویروس کرونا به ۹۰ آزمایشگاه رسیده است و می‌توانیم با افزایش ۱۰ هزار تست، به ۲۰ هزار تست در روز برسیم و رسیدن به این توان در اوج تحریم ها نقطه قوت کشور است.

طبق اعلام کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر روز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ ، ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۸۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان کرونا  در کشور به  پنج هزار و ۱۱۸ تن رسید.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با زیرپوشش داشتن سه شهرستان تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد. این دانشگاه ۱۹۰ تخت در بیمارستان نهم دی شهر تربت‌حیدریه و ۲۰ دستگاه تخت بیمارستانی در شهر فیض‌آباد، مرکز شهرستان مه‌ولات دارد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

بازدیدها: 10

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *