خراسان رضوی پیشرو در ارائه خدمات گازرسانی

خراسان رضوی پیشرو در ارائه خدمات گازرسانی

مشهد- ایرنا- شاخص گازرسانی در خراسان رضوی با برخورداری ۱۰۰ درصدی خانوار شهری و ۹۲ درصدی خانوار روستایی این استان از خدمات شبکه سراسری گاز، سبز است و این استان با توجه به ظرفیت‌های خود به عنوان استان معین هم خدمت رسانی می‌کند و در این عرصه پیشرو است.

خراسان رضوی علاوه بر کسب شاخص استان سبز با تکیه بر توان متخصصان بومی، اقدامات دیگری همانند گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان به عنوان معین را هم انجام می‌دهد و در مجموع یکی از استانهای فعال صنعت گاز کشور است.

شبکه شهری گازرسانی خراسان رضوی از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲، ۹هزار و ۷۵۴ کیلومتر بود و در دولت یازدهم یکهزار و ۲۲۳ کیلومتر دیگر به این میزان افزوده شد. در دولت دوازدهم هم تا کنون ۲۸۵ کیلومتر دیگر اجرا شده است.

شبکه گاز روستایی نیز تا سال ۹۲، ۱۱ هزار کیلومتر بود که در دولت یازدهم ۶ هزار و ۲۴۳ کیلومتر و در دولت دوازدهم نیز ۶ هزار و ۶۹۴ کیلومتر تا کنون اجرا شده است. تعداد شهرهایی هم که گازرسانی آنها به بهره‌برداری رسیده است تا سال ۹۲، ۶۹ مورد بود که در دولت یازدهم دو شهر و در دولت دوازدهم هشت شهر دیگر به این تعداد افزوده شد.

روستاهای بهره‌مند استان خراسان رضوی از نعمت الهی گاز طبیعی هم تا سال ۹۲، ۹۴۶ روستا بود اما در دولت یازدهم ۵۵۶ روستا و در دولت دوازدهم تاکنون ۷۴۰ روستای خراسان رضوی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

در حال حاضر شرکت گاز خراسان رضوی با ۳۵ هزار کیلومتر شبکه‌گذاری در رتبه نخست و از نظر تعداد مشترکان بعد از استان بزرگ تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد. از نظر تعداد انشعاب هم بعد از تهران و اصفهان و از نظر میزان مصرف گاز بعد از استانهای تهران، اصفهان، خوزستان و بوشهر قرار گرفته است.

شرکت گاز خراسان رضوی اکنون وظیفه تامین گاز طبیعی دو میلیون و ۳۸۵ هزار مشترک را بر عهده دارد و پس از استان تهران در رتبه دوم کشور از این نظر است.

دو هزار و ۶۶۹ روستای خراسان رضوی با جمعیت ۵۲۴ هزار و ۱۸۵ خانوار دارای شرایط گازرسانی هستند که از این تعداد تاکنون دو هزار و ۲۳۷ روستا با جمعیت ۴۷۷ هزار و ۲۱۲ خانوار گازرسانی شده‌اند.

توسعه خدمات غیر حضوری از جمله خدمات این شرکت است. این نوع خدمات به ویژه در شرایط کرونایی بهترین جایگزین مراجعه حضوری به ادارات گاز است و شهروندان می‌توانند با کاهش ترددهای غیرضروری در اماکن عمومی سهم قابل توجهی در حفظ سلامت خود و دیگران داشته باشند.

ساخت دستگاه بوسنج و توسعه گازرسانی روستایی هم از دیگر اقدامات این شرکت است. درهمین راستا سیزدهم مرداد ماه سال جاری گازرسانی به ۷۷ روستا و ۱۶۷ واحد صنعتی این استان به بهره برداری رسید. با بهره برداری از این طرح‌ها شش هزار و ۸۹۹ خانوار روستایی و ۱۶۷ واحد تولیدی و صنعتی با شبکه گذاری ۲۶۴ هزار و ۸۹۲ متری از نعمت گاز برخوردار شدند.

همچنین عملیات اجرایی گازرسانی به ۳۹ روستا و مراحل نخست و دوم خط تغذیه رینگ جنوبی کلانشهر مشهد همراه با خط انتقال منشعب از خط پارچین – سنگ‌بست با مجموع هزینه ۵۹۸ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان آغاز شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌ رضوی درباره این اقدامات گفت: ظرف چند سال اخیر شبکه گازرسانی این استان به میزان چشمگیری گسترش یافته و شاخص گازرسانی در خراسان رضوی رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است.

حسن افتخاری افزود: تا سال ۱۳۹۲ ساکنان فقط ۹۴۶ روستای استان به شکبه سراسری گاز دسترسی داشتند ولی در حال حاضر دو هزار و ۲۳۷ روستا با جمعیت ۴۷۷ هزار و ۲۱۲ خانوار گازرسانی شده‌اند. بر این اساس ضریب کنونی گازرسانی روستایی استان خراسان رضوی به ۹۲ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: عملیات گازرسانی به ۳۹ روستای دیگر هم سیزدهم مرداد ماه آغاز شده است. عملیات گازرسانی به ۳۵۰ روستا با ۳۹ هزار و ۳۵۳ خانوار نیز هم اکنون در حال اجراست. با بهره برداری از طرحهای روستایی یاددشده ضریب گازرسانی روستایی خراسان رضوی به بیش از ۹۸ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی به ضریب نفوذ ۵۶ درصدی گازرسانی در خراسان رضوی تا سال ۱۳۹۲ اشاره کرد و گفت: هم اینک تمام شهرهای واجد شرایط گازرسانی استان از این نعمت الهی برخوردار هستند. به این ترتیب شاخص کنونی گازرسانی خراسان رضوی در بخش شهری و روستایی بالاتر از میانگین ضریب نفوذ گاز در کشور است.

افتخاری در خصوص توسعه خدمات الکترونیک شرکت گاز استان به سامانه امداد و پیام ۱۹۴ اشاره کرد و افزود: پاسخگویی سریع و امداد رسانی در شرایط اضطراری از جمله اهداف این سامانه است. این سامانه نقش مهمی در روند خدمت رسانی سریع و آسان دارد به طوری که مشترکان این شرکت طی تماس با این سامانه بر اساس ضرورت و نوع سوال و مشکل خود در کمترین زمان و به بهترین صورت راهنمایی می‌شوند.

وی ادامه داد: سه سال پیش مدت زمان امداد رسانی نیم ساعت بود که امروز با طرح‌های مختلف از جمله آموزش و بازآموزی امدادگران و مکانیزه کردن سیستم‌ها و همچنین مجهز کردن خودروهای این شرکت به تجهیزات لازم و هم افزایی انجام شده مدت زمان امدادرسانی در حوادث اضطراری به کمتر از ۱۵ دقیقه کاهش یافته است.

 

اجرای خط تقویتی پارچین _ سنگ بست

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی آغاز عملیات اجرایی خطوط انتقال و تغذیه تقویتی گاز ۴۸ اینچی پارچین – سنگ بست به مشهد را از دیگر طرح های بزرگ این شرکت برشمرد و گفت: این طرح شامل خطوط انتقال و تغذیه تقویتی گاز به طول ۸۵ کیلومتر با ۵۹۸ میلیارد تومان اعتبار است.

افتخاری با بیان این که طبق برنامه این طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید افزود: با بهره برداری از این طرح ۳۰ درصد به گاز ورودی شهر مشهد افزوده خواهد شد. گاز ورودی مشهد هم اینک در هر ساعت یک میلیون و ۲۶۰ هزار متر مکعب است که این طرح ۵۰۰ هزار متر مکعب بر این مقدار می‌افزاید.

وی ادامه داد: گاز مشهد هم اینک از خط انتقال سرخس –نکا تامین می‌شود و با بهره برداری از خط پارچین – سنگ بست، شهر مشهد از منابع گازی جنوب هم بهره مند خواهد شد و این شهر منبع خط انتقال دوم هم خواهد داشت.

 

معین گازرسانی به زاهدان

در راستای تحقق تصمیمات هیات دولت و ماموریت محوله به شرکت ملی گاز ایران، بزرگترین پروژه گازرسانی شهر زاهدان به طول ۴۳۰ کیلومتر توسط شرکت گاز خراسان رضوی در حال اجراست.

مدیر مهندسی و اجرای طرحهای شرکت گاز استان خراسان رضوی در این باره گفت: خراسان رضوی به عنوان معین گازرسانی به شهر زاهدان وظیفه اجرای حدود ۴۳۰ کیلومتر شبکه گازرسانی, نصب ۳۰ هزار انشعاب و راه اندازی ۱۱ ایستگاهTBS و یک ایستگاهCGS را بر عهده دارد.

سیدمصطفی حیدری افزود: برای انجام این عملیات، پنج پیمان اجرایی و یک پیمان مشاور نظارت تعریف شده است که پیمانکاران شبکه و مشاور از خرداد ماه سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده‌ اند و این عملیات در سال جاری به پایان خواهد رسید.

 

تامین برق نیروگاهها

رییس امور اندازه گیری و توزیع گاز شرکت گاز استان نیز با اشاره به تامین گاز نیروگاه های تولید برق خراسان رضوی اظهار داشت: نیروگاه‌های فردوسی، توس، نیشابور، شریعتی، مشهد و شمس تولید کننده برق استان هستند و تامین گاز طبیعی این واحدها علاوه بر اهمیت تولید برق نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا دارد.

جواد معصومی افزود: مجموع میزان گاز مصرفی استان خراسان رضوی در چهار ماهه ابتدایی سال گذشته، سه میلیارد و ۵۵۳ میلیون متر مکعب بود که با افزایش ۲۴۵ میلیون مترمکعبی در سال ۹۹ به سه میلیارد و ۷۹۸ میلیون مترمکعب رسید.

وی با بیان این که در تیرماه امسال ۹۳۱ میلیون و ۶۴۶ هزار مترمکعب گازطبیعی در بخش‌های مختلف استان مصرف شده که ۴۷۲ میلیون مترمکعب از این آمار تحویل نیروگاه‌های تولید کننده برق استان شده است افزود: در مدت مشابه پارسال هم ۸۰۷ میلیون و ۳۰۶ هزار مترمکعب گاز در خراسان رضوی مصرف شده بود که این رقم در مقایسه با امسال، نشانگر افزایش ۱۵.۴ درصدی مصرف طی سال جاری است.

او اظهار داشت: با توجه به توسعه ای که در زیرساختهای گاز استان خراسان رضوی انجام شده است تامین گاز واحدهای شهری، روستایی و صنعتی و تولیدی به صورت پایدار انجام می‌شود چنانکه پارسال بیش از ۱۲ میلیارد متر مکعب گاز بدون هیچ قطعی به مصرف رسید.

 

ساخت دستگاه بوسنج

رییس امور اندازه گیری و توزیع گاز شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: متخصصان این شرکت پارسال با تکیه بر دانش بومی دستگاه بوسنج گازطبیعی ساختند که از نمونه خارجی آن پیشرفته‌تر و ۳۰ درصد ارزانتر است.

معصومی افزود: این دستگاه دارای ویژگی‌هایی همانند امکان کالیبره دیجیتال، مشاهده فلوی هوا و گاز، دستیار هوشمند اندازه‌گیری، بی نیاز از تصحیح نتایج، پورت ارتباط صنعتی و باتری قابل شارژ است که از نمونه بوسنج آمریکایی ODARATOR است.

وی با بیان این که دستگاه ساخته شده، کوچک و قابل حمل است و توانایی کمی‌سازی شدت بو در گاز طبیعی را دارد ادامه داد: این دستگاه علاوه بر دارا بودن حسگر اندازه‌گیری جریان گاز، میزان جریان هوا را نیز برای محاسبه مقدار واقعی درصد حجمی گاز اندازه گیری کرده است و با پردازش داده‌های خروجی نیاز به استفاده از جداول و محاسبات دستی را رفع می‌کند.

رییس امور اندازه‌گیری و توزیع گاز شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: این دستگاه دارای پردازشگر قابل برنامه‌ریزی بوده است و می‌توان رابط کاربری آن را بر اساس نظر مشتری سفارشی سازی کرد همچنین با یک بار شارژ امکان انجام دست کم ۸۰ تست را دارد.

معصومی افزود: نمونه بومی‌سازی شده دستگاه بوسنج گاز طبیعی با مشارکت و همکاری شرکت دانش بنیان پویا پردازش جام از شرکت‌های دانش بنیان استان به مرحله تولید رسیده و بهره‌مندی از خدمات و پشتیبانی کامل، دوام زیاد به واسطه بدنه مقاوم در برابر ضربه و رطوبت، حمل راحت و آسان، سهولت استفاده و کالیبراسیون دیجیتال از جمله مزیت‌های این دستگاه است

بازدیدها: 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *