زرشک بی نظیر جهان روی دست کشاورزان ایران می پوسد:زرشک کاران خراسان جنوبی چند وقتی است که کار برداشت محصولشان را آغاز کرده‌اند. پیش بینی می‌شود امسال حدود ۲۱هزار و ۹۰۰تن زرشک از باغات زیر کشت این محصول استراتژیک در استان برداشت شود

 

سرویس شهرستان ها: زرشک یکی از محصولات اصلی خراسان جنوبی است، حال آن که حتی مردم ایران آن را به نام خراسان جنوبی نمی‌شناسند که اگر می‌شناختند این محصول روی دست کشاورز نمی ماند.

زرشک کاران خراسان جنوبی چند وقتی است که کار برداشت محصولشان را آغاز کرده‌اند. پیش بینی می‌شود امسال حدود ۲۱هزار و ۹۰۰تن زرشک از باغات زیر کشت این محصول استراتژیک در استان برداشت شود .

تنها زرشک بی دانه جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود و خراسان جنوبی از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب زیر کشت مرواریدهای قرمز رنگ است، از «درمیان» گرفته تا «قاین» و «افین زیرکوه»، زرشک برداشت می کنند. زرشکی که گاهی زخم خار مشکلاتش بیش از سودی است که می‌برند اما عشق به تولید هیچگاه کشاورزان را از کار دور نمی‌کند.

زرشک کاران در بهمن و اسفندماه اوج فروش خود را تجربه می‌کنند، اما اتفاقی که پارسال افتاد این بود که کشاورزان به دلیل عدم جبران هزینه‌هایشان نتوانستند زرشک خود را بفروشند و هنوز زرشک‌های سال گذشته شان در انبارها مانده است، زرشکی که تا مرز نابودی و خرابی پیش رفته است.

یکی از کشاورزان از هزینه‌ای که برایش بسیار گران تمام می‌شود می‌گوید و ادامه می‌دهد: جایی برای ذخیره زرشک ندارم و هنوز زرشک‌های پارسال هم مانده است که نیاز به توجه مسئولان داریم .

وی به سودجویی دلالان اشاره می کند و در گفتگو با ایسنا می افزاید: ۳ سال قبل شاخه زرشک کیلویی ۱۰ هزار تومان بود و اکنون به ۷ هزار تومان کاهش یافته است و این به معنای بی عدالتی در حق کشاورز است. چرا باید قیمت را دلال تعیین کند؟

این کشاورز از خرید توافقی تعاون روستایی به قیمت پایین هم اشاره می کند و می‌گوید: خرید واحدهای فرآوری هم مشکلات

فراوانی دارد چرا که باید برای فروش ساعت‌ها در صف بایستیم.

او از مسئولان انتظار دارد به فکر خراب شدن زرشک کشاورزان در بارگاه‌ها باشند، زرشکی که سال‌ها برایش در سرما و گرما زحمت کشیده‌اند.

این کشاورز پیشنهاد می‌دهد که مسئولان قیمت تضمینی برای زرشک درنظر بگیرند که کشاورز اطمینان داشته باشد که یک نهاد از او حمایت می‌کند.همچنین بودجه‌ای برای کشاورز در نظر بگیرند و کشاورزی که محصول سالم برای سفره‌های مردم تولید می‌کند را ببینند .

ویترین زرشک راه‌اندازی شود

غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی می گوید: سازمان جهاد کشاورزی استان در نامه‌ای از وزارت امور خارجه کشور خواسته است برای توسعه‌ صادرات زرشک، در سفارتخانه‌های ایران ویترین زرشک راه‌اندازی شود تا این محصول به مشتریان خارجی بیشتر شناسانده شود و متقاضیان خارجی خرید این محصول افزایش یابند که گویا این وزارتخانه هم با این درخواست موافقت کرده است.

وی می افزاید: سالانه حدود ۲۲هزار تن زرشک خشک در استان تولید می‌شود و بر حسب میزان تولید، مقدار کمی محصول زرشک خراسان‌جنوبی به بازارهای جهانی راه می‌یابد.بیش از ۱۶هزار و ۷۲۶هکتار از سطح زیرکشت باغات استان مربوط به محصول زرشک است که سالانه ۲۲هزار تن محصول از این باغات برداشت می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این که سالانه ۶۶۰۰ تن محصول زرشک در استان بسته‌بندی و ۲۷۷۰ تن فرآوری می‌شود، ادامه می دهد: سالانه کمتر از ۲ درصد زرشک خراسان‌جنوبی صادر و بیشتر این محصول در داخل کشور مصرف می‌شود که به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا مصرف آن کاهش یافته است.

قوسی با اشاره به ضربه مهلک کرونا به زرشک‌کاران استان و تمهیدات اندیشیده شده برای جبران بخشی از این ضررها، می گوید: ۷ غرفه در میادین میوه و تره بار در تهران و مشهد پیش‌بینی و هماهنگی‌های لازم برای توزیع زرشک تازه و خشک انجام شده است.

وی با بیان این که به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا، خرید و فروش زرشک سخت و کاهش قیمت و رکود بر بازار هم بر مشکلات افزوده است، ادامه می دهد: به صورت تخمینی حدود یک سوم محصول زرشک استان روی دست کشاورزان باقی مانده است که با تعدادی از کارخانه‌های فرآوری و تولید محصولات غذایی بزرگ کشور در حال رایزنی هستیم تا زرشک تازه در اختیارشان قرار گیرد و یک خط تولید به این محصول اختصاص یابد.

دغدغه‌های کشاورزان با تحقق وعده‌ها رفع می‌شود

حسین خسروی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی هم می گوید: هفت هزار تن از محصول زرشک سال گذشته در انبارهای کشاورزان استان باقی مانده ؛ این در حالی است که زرشک جدید هم در حال برداشت از باغات است و کشاورزان مستاصل هستند که با این محصول چکار کنند. مسئولان استان باید گزارش دقیق از خسارت‌های سیل شهریورماه داشته باشند چراکه برای زمستان علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد .

وی با بیان این که امنیت غذایی یکی از شاخه‌های امنیت است و اگر امنیت غذایی نباشد حتی امنیت سیاسی با چالش مواجه می‌شود، ادامه می دهد: در دیدار ابتدای امسال با وزیر جهادکشاورزی موضوع تکمیل آزمایشگاه دامپزشکی خراسان جنوبی و نیاز اعتباری پنج میلیاردی این پروژه مطرح شد.

خسروی با بیان این که با گذشت ۶ ماه هنوز این اعتبار اجرایی نشده است و با توجه به تورم اکنون پروژه به اعتبار بیشتری نیاز دارد، ادامه می دهد: تاکنون ۸۵درصد آزمایشگاه دامپزشکی تکمیل شده است که راه‌اندازی سریعتر آن کمک‌های فراوانی به استان خواهد کرد.

وی با بیان این که لازم است نیازهای تشکل‌های کشاورزی از سوی مسئولان جدی گرفته شود، تاکید می کند: رئیس سازمان تعاون روستایی می‌گوید کشاورزان نگران نباشند، اما صرف گفتن، نگرانی کشاورزان رفع نمی شود چرا که امروز از گفتار درمانی عبور کردیم.

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس هم تنها راه حل مشکل را رونق صادرات می‌داند و ادامه می‌دهد: باید واسطه بین تولیدکننده و صادرکننده را برداشت. وی می افزاید: در دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بر روی این موضوع تمرکز کردیم و وی نخستین قدم برای صادرات را معرفی محصول به کل جهان دانست. امیدوارم بتوانیم با اتاق کشاورزی کشورهای دیگر هم مذاکرات لازم را انجام دهیم و با معرفی مستقیم محصولات کشاورزی، سهم زرشک را در صادرات کشور و معرفی به جهان افزایش دهیم.

بازدیدها: 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *