اعتراضات ضد دولتی در اردن از سرگرفته شد

سرویس خارجی: برخی منابع از تداوم تظاهرات ضد دولتی اردنی ها در اعتراض به گرانی سوخت و اوضاع بد اقتصادی و معیشتی در این کشور خبر دادند.
خبرگزاری دولتی اردن (پترا) در این رابطه از ورود شمار زیادی معترض اردنی به خیابان های برخی شهرها از جمله «زرقا» و«کرک» خبر داد و اعلام کرد که نیروهای پلیس ضد شورش نیز همزمان در برخی خیابان ها و میادین اصلی این شهر مستقر شده اند . بر اساس این گزارش، ناآرامی ها و اعتراضات اردنی ها علیه افزایش قیمت سوخت در «الحسینیه» و دیگر شهرهای جنوبی اردن نیز از سر گرفته شده است.
این در حالی است که سازمان امنیت عمومی اردن در بیانیه ای از تشدید تدابیر امنیتی و افزایش گشت زنی ها در استان های مختلف این کشور در پی برگزاری اعتراضات به اوضاع معیشتی خبر داد و اعلام کرد که هدف از این کار، مقابله با اقدامات خرابکارانه، تضمین اجرای قانون و محافظت از امنیت شهروندان است.
این سازمان پیشتر در بیانیه ای اعلام کرده بود که در پی گسترش ناآرامی ها به دلیل افزایش قیمت سوخت در این کشور، «عبدالرزاق عبدالحافظ الدلابیح» معاون رئیس پلیس استان «معان» طی یک تیراندازی کشته شده است.در این بیانیه آمده بود که این افسر عالیرتبه اردنی درحال مقابله با اقدامات تخریبی تجمع کنندگان در منطقه «الحسینیه» در استان «معان» بود که با شلیک گلوله به ناحیه سر کشته شد.در خبر دیگری، منابع از آماده باش ارتش اردن و اتخاذ تدابیر امنیتی گسترده در «امان»، پایتخت این کشور در آستانه برگزاری نشست رهبران و سران منطقه با حضور مقاماتی از ایران و ترکیه و چند کشور منطقه با هدف بررسی اوضاع عراق خبر دادند. پایگاه خبری «النشره» با اعلام این خبر گزارش داد: بعد از برگزاری نشست بغداد در ماه آگوست گذشته، «امان»، پایتخت اردن قرار است در بیستم ماه جاری میلادی (دسامبر) میزبان نشستی منطقه ای درباره عراق باشد.در این نشست قرار است ایران و ترکیه و تعدادی از کشورهای عربی از جمله عربستان مشارکت داشته باشند.
* عربستان
مجله آمریکایی «فارن افرز» در تحقیقی به رویکرد مقامات سعودی در استفاده از فناوری دیجیتال برای هدف قرار دادن و حذف چهره‌های مخالفان در تبعید پرداخت و نوشت: طرح برنامه‌های جاسوسی فرامرزی که دولت عربستان کلید زده، به شکل ویژه‌ای بسیار گسترده است.
در این گزارش آمده است: در سال ۲۰۱۸ تلفن همراه «عمر عبدالعزیز»، فعال سعودی مقیم کانادا و از نزدیکان خاشقجی با برنامه جاسوسی «پگاسوس» هک شد و این در حالی بود که «عبدالعزیز» و «خاشقجی» در بسترهای ارتباطی که به اشتباه امن تصور می‌شدند، درباره فعالیت‌هایشان علیه حاکمیت عربستان گفتگو می‌کردند.پس از قتل خاشقجی، گزارش پزشکی قانونی نشان داد که دستگاه‌های چند تن دیگر از نزدیکان خاشقجی از جمله همسر مصری و نامزد ترکیه‌ای او نیز هک شده بودند.
*بحرین
رهبر شیعیان بحرین در سخنانی به مناسبت روز شهدا بر ادامه راه جهاد برای اصلاح و تغییر در این کشور تاکید کرد. آیت الله عیسی قاسم در توئیتر خود نوشت: روز شهید روز تجدید عهد آزادگان برای ادامه راه جهاد در راستای اصلاح و تحول در مسیر بزرگ انسانی و اسلامی است.
وی تاکید کرد: روز شهدا برای این است که به یاد داشته باشیم که روز شهادت در راه خدا بزرگترین و شریف‌ترین و با ارزش‌ترین روز زندگی شخصی است که شهادت نصیبش می‌شود و مایه مباهات است چرا که موفقیت او بزرگترین توفیق است و سعادت بزرگ در نتیجه آن حاصل می‌شود. آیت الله عیسی قاسم همچنین در ادامه بر اهمیت گرامیداشت روز شهدا به عنوان «روز تربیت نیک نسل‌های مختلف مردم بر اساس عشق به شهادت در راه خدا و انجام آن برای اقامه حق علیه باطل تاکید کرد.دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *