حسن صادقی: در حمایت از نمایندگان کارگری شورایعالی کار استوار می‌ایستیم/ سیاست‌های اقتصادی باید به سمت تولید شغل برود نه پرداخت یارانه

حسن صادقی گفت: ما در حمایت از تیم مذاکره‌کننده‌ی شورای عالی کار استوار در کنار نمایندگان کارگری می‌ایستیم تا بتوانند افزایش حقوق واقعی مبتنی بر تورم را رقم بزنند.

در حمایت از نمایندگان کارگری شورایعالی کار استوار می‌ایستیم/ سیاست‌های اقتصادی باید به سمت تولید شغل برود نه پرداخت یارانه

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در جلسه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که صبح امروز (۵ دیماه) در خانه کارگر برگزار شد، گفت: نظام اجرایی کشور در حوزه‌ی اقتصاد و کاهش نرخ تورم لنگ می‌زند. ما در حوزه‌ی اقتصاد برنامه‌ی مدونی که در راستای تقویتِ طبقه‌ی متوسط عمل کند، نداریم. طبقه‌ی متوسط پشتوانه‌ی یک جامعه است اما متأسفانه سیاستهای اقتصادی به سمتِ حذف این طبقه پیش رفته است. با این سیاست‌ها در آینده به یک جامعه‌ی دو قطبی فرودستان و فرادستان تبدیل می‌شویم که در یک قطب دهک‌های ضعیف جامعه و در قطب دیگر دهک‌های ثروتمند قرار دارند. در چنین وضعیتی نه فرودستان امنیت خواهند داشت و نه فرادستان. برای جلوگیری از این پیشامد، سیاستهای اقتصادی باید تغییر کند تا دهک میانی به دهک پایین سقوط نکند.

صادقی ادامه داد: سیاستهای اقتصادی ما باید به سمت تولید شغل برود نه پرداخت یارانه. سیاستی که الان پیاده می‌شود مصداقِ دادنِ ماهی به جایِ یاد دادنِ ماهیگیری است که این سیاست اقتصاد کشور را نجات نخواهد داد.

وی بیان کرد: امروز ارزش پول ملی ما در تقابل با ارز خارجی کاهش پیدا کرده است. سیاست اقتصادی باید به سمتی برود که ارزش پول ملی حفظ شود. اگر کسی پولی در بانک می‌گذارد باید مطمئن باشد که ارزش پولش حفط خواهد شد. این سپرده‌ها در اقتصاد مولد استفاده می‌شود.

صادقی به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم این مسائل باید دیده شود. اگر می‌خواهیم به سمت اقتصاد مولد برویم باید نگاه‌مان تولیدمحور و بودجه‌مان انقباضی باشد. وقتی در جنگ تمام عیار هستیم باید کمربندمان را محکم ببندیم. بودجه باید جنگی نوشته شود، دولت باید بتواند از هزینه‌های غیرضرور خود بزند، نه اینکه سهم خود و خانواده‌اش را در بودجه ببیند و طبقه‌ی متوسط و کارگران و بازنشستگان را نادیده بگیرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: نمی‌شود در ظاهرا از سیاست‌های لیبرالیستی بد بگوییم اما تمام سیاست‌هایمان لیبرالی باشد. ما باید روابط اقتصادی‌مان را با دنیا سامان دهیم چراکه روابط خارجی در حوزه‌ی اقتصاد بسیار مهم است. در اقتصاد ما عده‌ای هر روز فقیرتر می‌شوند و عده‌ای ثروتمندتر.

وی در ادامه به پیگیریِ ۲۵درصد متناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: ما در مورد مطالبه‌ی این حق بیکار ننشستیم و آن را به جد دنبال می‌کنیم. از آقای اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان) خواستیم در مورد اجرای ۲۵درصد متناسب‌سازی با سازمان مذاکره کنند و از ایشان وقت ملاقات بگیرند تا بتوانیم با مدیرعامل سازمان صحبت کنیم. همچنین ما در رسانه‌ها این موضوع را دائم گوشزد می‌کنیم که محکم روی ۲۵درصد متناسب‌سازی ایستاده‌ایم.

صادقی در خصوص متناسب‌سازی گفت: بحث متناسب‌سازی باید در سال ۱۴۰۲ مطالبه شود. در این مقطع نمی‌توان به متناسب‌سازی ۱۴۰۱ ورود کرد، متناسب‌سازی ۱۴۰۱ باید بعد از تعیین دستمزد ۱۴۰۲ و نرخ تورم مشخص شود. ضمن اینکه کسانی که در سال ۱۴۰۰ بازنشسته شدند در متناسب‌سازی قبلی دیده نشدند. متناسب‌سازی برای پر کردن شکاف بین دستمزد و تورم است و برای اینکه این اتفاق بیفتد باید آن را در ۱۴۰۲ پیگیری کنیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به سهم سازمان تامین اجتماعی در بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سهم سازمان برای سال ۱۴۰۲ است و باید این را در بودجه ببینند. البته یک بحث هم رد دیون است که طبق قانون هرساله دولت باید سهم سازمان را در بودجه جاری کشور ببیند و در نهایت کل بدهی خود را به سازمان پرداخت کند.

صادقی در خصوص واگذاری بانک رفاه نیز گفت: این بانک از ابتدا و تا امروز متعلق به کارگران بوده است. اما به نادرست آن را دولتی می‌دانند و به دنبال واگذاری آن هستند در حالیکه این بانک دولتی نیست و متعلق به کارگران و بازنشستگان است. ضمن اینکه برای عرضه به بورس هم از سازمان ۴۰۰ میلیارد تومان خواستند! ما اموال خود را واگذار نمی‌کنیم و از آجر به آجر اموال خود دفاع می‌کنیم. بانک رفاه دارایی ماست نباید انتظار داشته باشید صدایمان از آسیب به آن درنیاید.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به نرخ تورم ماه آذر اشاره کرد و گفت: تورم در آذرماه ۴۸ و نیم درصد بوده چطور می‌گویند تورم را کنترل کرده‌ایم؟ دلار ۴۲ تومانی و سکه‌ی ۲۰ تومانی و پراید ۲۴۰ میلیونی یعنی کنترل تورم؟! و بعد می‌گویید علت افزایش نرخ تورم حقوق کارگر و بازنشسته است؟ در کشور ترکیه در سال جاری سه مرتبه همراه با افزایش تورم، حقوق‌ها افزایش پیدا کرده آن وقت عده‌ای در ایران می‌گویند همین افزایشِ یکباره‌ی دستمزد در سال هم تورم‌زا است!

صادقی تأکید کرد: ما در حمایت از تیم مذاکره‌کننده‌ی شورای عالی کار استوار در کنار نمایندگان کارگری می‌ایستیم تا بتوانند افزایش حقوق واقعی مبتنی بر تورم را رقم بزنند. هر زمان که به حمایت اجتماعی ما نیاز داشته باشند از آن‌ها دریغ نمی‌کنیم.

وی در ادامه به بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: کانون‌ها از بیمه تکمیلی حمایت نمی‌کنند اما چون تأمین اجتماعی قانون الزام را اجرا نمی‌کند بازنشستگان به سمت بیمه تکمیلی می‌روند. امسال ۷۰هزار نفر در بیمه تکمیلی ثبت نام کرده‌اند و سه هزار نفر انصراف داده‌اند. البته سطح تعهدات بیمه تکمیلی امسال بالاتر رفته است؛ این سطح برای بیماران خاص ۱۲۰ میلیون و برای اعمال جراحی سنگین ۷۵ میلیون تومان است. با این حال ما معتقدیم بیمه تکمیلی باید در حوزه‌ی دندانپزشکی و عینک و سمعک و… هم تعهد بدهد. هیچ سازمانی با این رقم قرارداد نمی‌بست و ما مجبور شدیم باز با همان آتیه‌ساز تعهد ببندیم.

صادقی گفت: اگر پولی که صرف بیمارستان‌های خصوصی و بیمه تکمیلی می‌شود به درمان مستقیم اختصاص پیدا کند و بازنشستگان بتوانند درمان رایگان بگیرند دیگر نیازی به بیمه تکمیلی نداریم.

بازدیدها: 3

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *