گزارش جلسه شبانگاه هشتم آذرماه ۱۴۰۱ جامعه تربتیهای مقیم تهران در تالار اجتماعات جامعه

جلسه شبانگاه سه‌شنبه هشتم آذرماه ۱۴۰۱ با حضور همشهریان تربتی در محل تالار اجتماعات جامعه تربتی‌های مقیم تهران در ساعت ۷ شب با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز و با قرائت قرآن مجید توسط دکتر یوسفی رسمیت یافت. آنگاه آقای دکتر سید علی سیاسی پشت تریبون رفته و ضمن خوش‌آمد گویی ،گفت امشب مدیریت جامعه تصمیم گرفت به دلیل مسابقه فوتبال برنامه را زودتر شروع کنیم تا همشهریان بتوانند بازی را مشاهده نمایند . امیدواریم تیم ملی فوتبال کشورمان در این مسابقه همانند گذشته موفق و پیروز گردد. ایشان همچنین عنوان برنامه را هم اعلام نمود و گفت چون هنوز آقای میرزا بیگی در جلسه حضور ندارند از آقای مهندس منتظر تربتی مدیرعامل قبلی شرکت ملی گاز ایران و بازنشسته فعلی وزارت نفت خواست تا مطالبی برای همشهریان بیان نمایند . در این موقع آقای مهندس منتظر تربتی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از حضار گفت من آمادگی سخنرانی امشب را نداشتم ولی با توجه به درخواست جناب حاج‌آقای رضایی و آقای دکتر سیاسی پذیرفتم و لذا امشب چنددقیقه‌ای درباره موضوع روز یعنی تورم مطالبی به سمع همشهریان عزیز می‌رسانم.

من در اینجا باید عرض کنم موضوع تورم همیشه مورد بحث اکثر دولت‌ ها ست و همه قبل از اینکه وارد دولت شوند قول‌هایی می‌دهند و دوست دارند کاری انجام بدهند ولی وقتی وارد دولت می‌شوند متوجه مشکلات شده و موضوع همچنان باقی می‌ماند ولی اگر بخواهیم موضوع را بررسی نماییم به سه عامل در این خصوص برمی‌خوریم.

۱- اصولا ما در برنامه بودجه یک اعتبار داریم یا منابع و دیگر هم هزینه‌هاست که معمولا منابع ما از فروش نفت ، صادرات  غیر نفتی و دریافت مالیات است . هزینه‌ها هم با توجه به نیازها اغلب ثابت و بعضی‌اوقات هم افزایش میابد و کم کردن بودجه انقباضی در بعضی‌اوقات موجب  تبعات منفی می گردد . لذا اغلب دولت‌ها سعی می‌کنند  از طریق اعتبارات  مشکلاتشان را حل کنند واین افزایش موجب  تورم می‌گردد.

دوم نوع نگاه مجلس ما به بودجه است ، در این خصوص باید بگویم که بعد از انقلاب چون اغلب نمایندگان مجلس از طیف روحانیون بودند و دیدگاهشان  هم تولیدی نیست همانند  گذشته اعتبار را بین افراد تقسیم می‌کنند  و چون این اعتبارات از طریق تولید بدست  نمی‌آید بنابراین وقتی اعتبارات ثابت باشد این مشکل به بروز می کند .

سومین مشکل در اثر تحریم‌ها ظاهر می‌شود که ما امکان فروش نفت و سایر متعلقات آن را نداریم و همچنین مشکل دیگری که داریم بلوکه کردن درآمدهای  ما در خارج از کشور هست که این طلب ‌های ارزی وارد کشور نشده و ما دچار مشکل  می شویم چون ما وقتی‌که محموله نفتی را بفروشیم بانک مرکزی بر مبنای درآمد ارزی دلار اقدام به دادن اعتبار ریالی نموده و این موضوع موجب افزایش اعتبار و افزایش تورم می‌گردد. نکته خیلی مهم که باید توجه داشت داشتن امید به آینده است که می‌تواند موجب رونق اقتصادی شده و سرمایه‌گذاران اقدام به تولید و سرمایه‌گذاری می‌نمایند ولی وقتی این امید در انسان‌ها از بین برود موجب بدبینی به آینده در بین مردم شده و این امر باعث رکود و تورم میگردد، به همین دلیل دشمنان ایران اغلب سعی دارند مردم را نا ا مید سازند بهرحال امیدوارم نمایندگان و مسئولان نسبت به شرایط سخت اقتصادی موجود اقدامات موثری انجام دهند و کشور را به‌خوبی از این بحران نجات دهند ایشان با توجه به محدودیت زمان سخنان خود را در اینجا به پایان رساند.

در این موقع آقای دکتر سیاسی ضمن تشکر از جناب مهندس منتظر تربتی به خاطر مطالب خوبشان گفت ای‌کاش  از تجربیات این عزیزان در دولت استفاده میگردید که می‌توانستند کمک موثری در حل مشکلات باشند وی همچنین از آقای محبوب که از تربت‌حیدریه آمده بودند خواست تا مطالبشان را برای همشهریان بیان نمایند.

آقای محبوب هم به جایگاه آمده و پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از هیئت‌مدیره جامعه گفت خیلی خوشحالم که باز در خدمت همشهریان عزیز هستم همان‌طور که در جلسه سالهای گذشته من در اینجا مواردی را درباره کارهایی که قرار بود در تربت‌حیدریه انجام شود توضیح دادم در آن زمان مرحوم دکتر اسماعیل‌زاده خیلی در این مورد فعال بودند و ما گروه سبحان را راه‌اندازی کردیم و امروز می‌توانم بگویم که ما در اغلب کارهایمان موفق بودیم بطوریکه زمانی آقای دکتر ستاری به شهر ما آمدند گفتند شرکتهای دانش بنیان  تربت‌حیدریه به‌تنهایی به‌اندازه چند شهر بزرگ فعال بوده که موردتوجه می‌باشد

در تربت‌حیدریه در حال حاضر در شهرک صنعتی شما نمی‌توانید زمینی تهیه کنید چون من به دنبال زمین جهت پتروشیمی بودم ولی متاسفانه وجود نداشت مقصودم این است که اغلب کارهای تولیدی زمین تحصیل کرده و در حال آماده‌سازی برای تولید می‌باشند شما می‌دانید ما قدرت تولیدی زیادی در تربت‌حیدریه داریم که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم بهترین کار این است که بتوانیم این کالاها را به بازار مصرف برسانیم شما توجه فرمایید ما در تربت مثلا ماکارونی، قهوه، شیرینی و انواع نان را تولید می‌کنیم و ظرفیت خوبی هم داریم باید از این امکانات استفاده نماییم. وی گفت ما در تهران امکانات خوبی داریم که باید استفاده کنیم و این پتانسیل موجب بالندگی دیارمان می‌شود من به تربت‌حیدریه افتخار می‎کنم.

در پایان آقای محبوب از هیئت‌مدیره درخواست نمود که در هرجلسه  چنددقیقه‌ای فرصت در اختیار گروه کارآفرینان تربت‌حیدریه قرار دهند تا بتوانیم همشهریان مقیم تهران را در جریان اخبار فعالیت‌ها که توسط کارآفرینان تربتی انجام شده قرار دهیم آقای محبوب در همین‌جا سخنان خود را پایان داد و در انتها نمونه‌هایی از تولیدات (نمونه بسته‌بندی گلاب و شیرینی) این شرکت‌ها را به همشهریان هدیه داد .

پس از پایان سخنان آقای مهندس محبوب آقای سیاسی ضمن تشکر از ایشان گفت امیدواریم با هماهنگی و پشتیبانی مدیریت جامعه اقدامات خوبی صورت گیرد و از آقای مهندس فیضی خواست که مطا لبشان را برای همشهریان بیان نمایند.

در این موقع همشهری عزیزمان پشت تریبون رفت و ضمن تشکر از هیئت‌مدیره محترم گفت من از ابتدای سال ۸۳ که برای فوق‌لیسانس به تهران آمدم اغلب به انجمن می‌آمدم و علاقه خاصی به تربت‌حیدریه داشته و دارم و به همین دلیل دوستان خوبی هم در اینجا پیدا کردم که هنوز باهم هستم و از این بابت خیلی خوشحالم . در اینجا جا دارد تشکر ویژه‌ای هم از دست‌اندرکارانی که این جامعه را برای همشهریان ایجاد کردند به نمایم و به همین دلیل حالا هم دوست دارم از تجربیات و مهارت‌هایی که کسب کردم برای توسعه تربت‌حیدریه استفاده کنم و اما آقای مهندس منتظری در سخنانشان مواردی را اشاره فرمودند و من باید بگویم که ما در کشورمان با مشکلات زیادی روبرو هستیم که باید با آن کار کرد من یک معلمی داشتیم بنام آقای کریم قرایی که ایشان به ما توصیه می‌کرد وقتی می‌خواهید مسئله‌ای را حل کنید باید اول صورت آن را بدانید درواقع ۹۵ درصد فهمیدن صورت‌مسئله است و به همین دلیل برای ما همیشه شناخت صورت‌مسئله خیلی مهم است و من همیشه  این را در نظر می‌گیرم  .ما در سال ۱۳۹۵ یک کار تحقیقی کردیم و آن این بود که اگر شرایط با همین روند پیش برود و ما کاری نکنیم در ۱۵ سال آینده ۱۵ تا از استان‌های ایران دچار خشک‌سالی شده و به دلیل کمبود آب خالی از سکنه می‌شود ما در این کار تحقیقی متوجه شدیم که میزان بارندگی به‌طور متوسط در کل دنیا ۲۳۰ میلی‌متر است ولی در ایران حداکثر ۲۱۵ میلی‌متر و در شرق ایران خراسان ۱۳۰ میلی‌متر است و خراسان دچار کمبود شدید آب است و مخصوصا تربت‌حیدریه در شرایط خیلی بحرانی قرار داشت چون در آن موقع افغانستان سد دوستی را بسته بود و ما هم باید فکری می‌کردیم که یک منبع پایدار از منابع آب ایجاد کنیم. در دنیا روش مناسبی که وجود دارد شیرین کردن آب دریا است که ما هم در این خصوص بررسی‌های لازم را شروع کردیم.

جالب است بدانیم در دنیا قدرت شیرین کردن آب دریا به‌طورکلی ۱۰۲ میلیون مترمکعب در روز است که از این میزان ۴۸ میلیون در خلیج‌فارس است و عربستان حدود ۲۶ میلیون مترمکعب آب شیرین می‌نماید لازم به یاد آوریست ما باید سه حجم آب برای شیرین کردن از دریاگرفته و دو حجم آن را برگردانیم که سختی آن زیاد است و این هم درنهایت باعث شده که از سال ۲۰۲۵ محدودیت برای استفاده از شیرین کردن آب دریا شده و کسانیکه تا حالا توانستند هر استفاده‌ای از آب  دریا کرده‌اند مشکلی نیست ولی این محدودیت برای گذشته اعمال نمی‌گردد.

ما در سال ۹۵ حدود ۶۵۰ هزار مترمکعب آب شیرین می‌کردیم. در حال حاضر عربستان بیشترین استفاده از آب دریا را در جهت شیرین کردن می‌نماید و با اینکه کشور خشکی است ولی در حال حاضر تولیدات کشاورزی خوبی دارد که قسمتی از آن به خارج از کشور صادر می‌گردد.

برای شیرین کردن آب دریا می‌بایست سه حجم آب دریاگرفته شود و پس از دریافت یک حجم آب شیرین و برگرداندن دو حجم آب با سختی بیشتر به دریا درواقع آب با سختی ۷۰۰ را می‌گیریم و اب را با سختی ۳۵ الی ۶۰ هزار به در یا برمی‌گردانیم.

بهر حال ما با توجه به پیگیری‌های زیادی که انجام دادیم توانستیم از کارشناسان داخلی بهره بگیریم و این طرح را که برای خیلی‌ها قابل‌تصور نبود به‌خوبی انجام دهیم و نقشه ما کشیدن یک خط لوله از جنوب به خراسان رضوی بود که این خط در ابتدا قرار بود به قاین رفته و از آنجا به سنگان خواف رفته و درنهایت به مشهد خراسان رضوی ولی ما در اینجا آمدیم محوریت آن را به تربت‌حیدریه اختصاص دادیم که کار بسیار خوبی برای تربت شد البته این خط قرار بود برای تامین آب صنایع باشد ولی چون آب خوبی است در تربت‌حیدریه از این آب برای آشامیدنی استفاده می‌گردد و آب بازیافتی برای تامین صنایع اختصاص‌یافته میزان اعتبار این پروژه حدود ۳ میلیارد دلار است تامین این اعتبار از طریق پشتوانه شرکت‌های فولاداست که شامل ۷ شرکت فولاد مبارکه، اپال پارسیان، گل گهر کرمان، فولاد خراسان، صنایع ملی مس، گهر زمین و پشتوانه این طرح معدن جان جان مس در زابل است البته قیمت یک متر مکعب این آّب حدود ۵ یورو است ولی قرار است هر مترمکعب ۷۰۰ تومان منظور شود ایشان در خاتمه سخنانش گفت من شما را به دیدن فیلمی چنددقیقه‌ای که آخرین اقدامات انجام‌شده است دعوت می‌نمایم و سپس فیلم موردنظر برای حاضرین نمایش داده شد و مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

پس از پایان فیلم جناب سیاسی از آقای فیضی بسیار تشکر نمود و گفت امیدوارم شاهد موفقیت‌های بیشتری در جهت توسعه و پیشرفت تربت‌حیدریه باشیم و آنگاه از حاج‌آقای رضایی خواست تا برای همشهریان مطالبی بیان نمایند در این موقع حاج‌آقای رضایی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از آقای مهندس منتظر تربتی و آقای محبوب و مهندس فیضی گفت امیدواریم که شاهد همکاری‌های خوبی بین تربت و جامعه تربتی‌های مقیم تهران باشیم. همچنین ایشان از حاج‌آقای شمس الهدیی قدردانی کرد به خاطر حضورشان در جلسه و همچنین از اینکه میزبان شام امشب هستند تشکر ویژه نمود  آقای رضایی در خصوص محصولات تولیدی در تربت گفت من با آقای محبوب قبلا صحبت کردم و قرا راست انشااله یک مرکزی برای ارائه این محصولات در تهران فراهم شود تا از این طریق حمایتی برای تولیدات تربت‌حیدریه در تهران توسط همشهریان باشد بهر حال اگر کسی علاقه‌مند است که برای فروش تولیدات تربتی فعالیتی نماید می‌توانیم یکی از این اتاق‌های جامعه را در اختیارش قرار دهیم بهر حال امیدواریم در این خصوص اقدامی صورت پذیرد و اما من زیاد وقت شما را نمی‌گیرم و باید بگویم امشب تولد حضرت زینب علیه‌السلام است و شب مبارکی است و همچنین بنام روز پرستار است به همین مناسبت این روز را به شما تبریک میگویم حالا باید یک جمله هم در خصوص حضرت زینب باید بگویم یکی از ویژگی‌های مهم ایشان این است که توانست خون شهادت امام حسین را برای پیشرفت اسلام زنده نگه دارد و این خیلی مهم است بهر حال امشب هم امیدوارم تیم فوتبال  کشورمان که در جبهه استکبار با آمریکا مسابقه می‌دهند پیروز گردد و برای آن‌ها یک صلوات بفرستید و در اینجا سخنان حاج‌آقای رضایی به اتمام رسید و سپس از مهمانان با شام پذیرایی گردید جلسه در ساعت ۹ شب به پایان رسید.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *