آغاز جنگ داخلی در اراضی اشغالی ۳ نشانه از انفجار قریب الوقوعِ بحران‌ها در اراضی اشغالی

«یکی از سناریو‌هایی که در روز‌های اخیر جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای مهم منطقه خاورمیانه، در امر تحلیل رویداد‌های جاری اراضی اشغالی به آن توجه ویژه‌ای نشان داده اند، شانس بالای وقوع یک ترور سیاسی پُر سر و صدا در اراضی اشغالی است. اتفاقی که همچون سال ۱۹۹۵ و ترور اسحاق رابین نخست وزیر سابق اسرائیل می‌تواند فصلی جدید را در چهارچوب مسائل کلان سیاسی و اجتماعی اراضی اشغالی آغاز کند».
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ – ۱۲ اسفند ۱۴۰۱

فرارو- پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل و پیروزی بنیامین نتانیاهو (رهبر حزب لیکود) و احزاب راستگرای افراطی متحد وی در آن، بسیاری از ناظران و تحلیلگران از در پیش بودنِ دوره‌ای مملو از تنش و بحران در معادلات سیاسی، اجتماعی و امنیتی اسرائیل خبر می‌دادند. استدلال‌های آن در این زمینه نیز به طور خاص بر ۳ محور استوار بود: اولا، نتانیاهو و افراطیونِ همراه با وی در شرایطی در انتخابات پیروز شدند که اراضی اشغالی با انباشتی از بحران‌های مختلفِ سال‌های گذشته این رژیم رو به رو بود و به دلیل قاطع نبودن پیروزی آن‌ها در جریان انتخابات، تردیدی نیست که حجم بحران در ادامه مسیر گذشته، بیشتر هم خواهد شد.

به گزارش فرارو، دوما، چه نتانیاهو و چه افراطیون دولت وی خود از ظرفیت‌هایی بالایی جهت بحران زایی‌های بیشتر در عرصه معادلات سیاسی و اجتماعی اراضی اشغالی برخوردار بوده و هستند. موضوعی که در همان نخستین روز‌های تشکیل دولت جدید در اسرائیل با اقدامات تحریک کننده افراطیون حاضر در دولت نتانیاهو که کرسی‌های مهم قدرت را نیز اشغال کرده‌اند (نظیر بزالل اسموتریچ و یا ایتامار بن گویر) خود را نشان داد.

در این راستا، جهان شاهد هتک حرمت‌های مکرر مسجد الاقصی توسط نیرو‌های افراط گرای دولت نتانیاهو و متحدان سیاسی و اجتماعی آن‌ها و همچنین پیگیری جدی دستورکار توسعه شهرک سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در اراضی اشغالی و درگیری‌های گسترده با فلسطینی‌ها بوده است. در کنار همه این ها، خودِ نتانیاهو نیز با طرح جنجالی اش که همان ایجاد تغییرات در نظام قضایی رژیم اسرائیل است، تظاهرات گسترده هفتگی شهروندان صهیونیست و اقدامات جریان اپوزیسیون اسرائیل علیه خود را تحریک کرده و عملا اسرائیل را در چهارچوب معادلات داخلی آن به حالت قفل و انفجار رسانده است.

در نهایت باید گفت که نباید از نظر دور داشت که اساسا نتانیاهو در دوران حضور خود در قدرت ثابت کرده که سیاستمداری پوپولیست است و از هر اقدامی جهت جلب توجهات و تحکیم پایگاه اجتماعی قدرت خود، ولو به بهای ایجاد چند دستگی و انشقاق در جامعه رژیم اسرائیل، دریغ نمی‌کند. موضوعی که پیشتر خود را در دوره ۱۲ ساله نخست وزیری نتانیاهو در اراضی اشغالی، به بهترین وجه ممکن نشان داده است.

مجموع این مساله، اکنون ماهیتی عینی به خود گرفته اند و شرایط پیچیده‌ای را در اراضی اشغالی ایجاد کرده‌اند. شرایطی که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی و البته متخصصان مسائل امنیتی، می‌توانند نوید‌بخش ایجاد بحران‌ها و انفجار‌های به مراتب گسترده تری برای رژیم صهیونیستی و آینده سیاسی و اجتماعی آن باشند.

با این حال، جدا از روند جاری بحران‌ها در اراضی اشغالی، برخی تحلیلگران معتقدند که احتمال وقوع تحولات شوکه کننده که ابعاد گسترده‌ای نیز داشته باشند، در اراضی اشغالی کم نیست. در این زمینه، به طور خاص ۳ سناریوی شوکه کننده که به زعم تحلیلگران، واقعی‌تر و محتمل‌تر از هر زمان دیگری نیز در تاریخ رژیم اسرائیل به نظر می‌رسند، از شانس تحقق برخوردارند.

۱- ترور یک شخصیت بلندپایه رژیم صهیونیستی

یکی از سناریو‌هایی که در روز‌های اخیر جریان‌ها سیاسی و رسانه‌ای مهم منطقه خاورمیانه، در امر تحلیل رویداد‌های جاری اراضی اشغالی به آن توجه ویژه‌ای نشان داده اند، شانس بالای وقوع یک ترور سیاسی پُر سر و صدا در اراضی اشغالی است. اتفاقی که همچون سال ۱۹۹۵ و ترور اسحاق رابین نخست وزیر سابق اسرائیل می‌تواند فصلی جدید را در مسائل کلان سیاسی و اجتماعی اراضی اشغالی آغاز کند.

از این رو، نشریه “میدل ایست مانیتور” به تازگی در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که سرویس‌های امنیتی اسرائیل با توجه به تشدید روند تنش‌ها و خصومت‌ها در اراضی اشغالی، بر دامنه اقدامات حفاظتی خود از نخست وزیر اسرائیل (بنیامین نتانیاهو) و آریف لوین (وزیر دادگستری اسرائیل) افزوده اند. اقدامی که تا حد زیادی با استناد به این منطق صورت گرفته که اغلب افکار عمومی حاضر در اراضی اشغالی، نتانیاهو و طرح جنجالی وی مبنی بر اجرای تغییرات در نظام قضایی اسرائیل به نفع دولت و شخص نخست وزیر را، عامل اصلی اوج گیری بحران‌ها در اراضی اشغالی ارزیابی می‌کنند و از این رو، وی هدفِ اصلی هرگونه حادثه ترور خواهد بود.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *