جنوب خراسان رضوی، چشم‌انتظار نخستین پرواز فرودگاه گناباد 

گناباد- ایرنا- حمل و نقل از ارکان مهم رونق اقتصادی و محرک توسعه و پیشرفت مناطق به شمار می رود و در این میان حمل و نقل هوایی، با توجه به ظرفیت‌های خاص خود، نقش مهم و متمایزی در این حوزه دارد.

به گزارش ایرنا، فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت، سریع و ارزان علاوه بر توسعه اقتصادی در توسعه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری نیز نقش مهمی دارد زیرا فعالان اقتصادی و گردشگران در برنامه ریزی های خود ۲ عامل هزینه و زمان را مدنظر قرار می دهند و یکی از راههای مناسب به منظور شتاب دادن امور برای نیل به این هدف، ایجاد امکان حمل و نقل هوایی است.

شهرستان گناباد با توجه به موقعیت خود در جنوب استان خراسان رضوی که دروازه ورودی این استان از طرف استان‌های جنوبی و تاحدی مرکزی کشور نیز محسوب می شود، از قابلیت های زیادی در بخش های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی برخوردار است.

اجرای طرحهای مهمی مانند خط ریلی یونسی – گناباد به عنوان قطعه نخست راه آهن مشهد به زاهدان و چابهار و فرودگاه گناباد در کنار طرحهای مهم دیگری مانند محورهای دوبانده مهم گناباد – قائن و گناباد – مه ولات، به عنوان نقطه اتصال جنوب استان خراسان رضوی به استان راسان جنوبی که سالانه صدها هزار نفر زائر و مسافر از آن عبور می کنند، بیانگر اهمیت این شهرستان در اتصال دالان شمال به جنوب است که در این میان برای فرودگاه باید اهمیت ویژه تری قائل شد.

ظرفیت های بسیار در بخش های اقتصادی اعم از صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی و صنایع وابسته برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و استعدادهای بسیار در زمینه محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۷۲ واحد صنعتی فعال در بخش های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی از ظرفیت های مهم سرمایه گذاری در گناباد محسوب می شود.

از مجموع ۱۷۸ هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج صادر و ماحصل تلاش کشاورزان گنابادی به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود، که بر این اساس تکمیل طرح احداث فرودگاه گناباد نقطه قوتی در آسانی سفر و جذب سرمایه گذاران در این منطقه به شمار می رود.

بیش از ۳۰ سال گذشته مسوولان مختلف منطقه، هر کدام به نوبه خود برای رفع موانع مسیر ساخت فرودگاه گناباد نقش آفرین بوده اند که از حدود ۲ سال گذشته با تلاش دولت سیزدهم روند تکمیل و احداث این طرح مهم زیربنایی سرعت یافت به طوری که از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال که در ۳۰ سال گذشته برای ساخت این فرودگاه هزینه شده است، یک هزار میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم صورت گرفته است.

با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر مردم این شهرستان، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان های بجستان، رشتخوار، مه‌ولات، خواف در خراسان رضوی و نیز شهرستان های فردوس، سرایان، خضری دشت بیاض و قائن در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه برخوردار می شوند.

فرودگاه گناباد تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و بعد از راه اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار، در منطقه جنوب خراسان رضوی فعالیت خواهد داشت.

این فرودگاه در زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ساخته شده که ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر دارد و با صرف ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه تکمیل شده که قرار است در چند روز آینده با حضور رییس مجلس شورای اسلامی به بهره برداری برسد.

چشم‌انداز توسعه و رونق گردشگری با افتتاح فرودگاه گناباد

یکی از شهروندان گنابادی گفت: راه اندازی طرحهای مهمی چون فرودگاه علاوه بر رونق اقتصادی در توسعه سرمایه گذاری و اشتغال و شکوفایی بخشهای مختلف تولیدی نقش زیادی می تواند داشته باشد.

علیرضا مرادی گفت: نباید دامنه تاثیرگذاری و خدمات این فرودگاه را تنها به شهرستان محدود کرد، بلکه باید با نگاه و ساز و کار منطقه ای از همه ظرفیت های آن برای خدمات رسانی به شهرستان های همجوار در خراسان رضوی و نیز خراسان جنوبی بهره گرفت.

یک فعال صنعت گردشگری گناباد در خصوص اهمیت راه اندازی فرودگاه بر توسعه گردشگری منطقه، گفت: صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری، دسترسی به جاذبه ها را برای گردشگران اماکن تاریخی آسان می سازد، لذا فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت و سریع زیربنای توسعه گردشگری است.

مرتضی قاسمی گفت: گردشگران در تصمیمات خود ۲ عامل هزینه و زمان را مد نظر قرار می دهند و برای دسترسی به مقاصد گردشگری انتخاب شبکه حمل و نقل و فراهم بودن شبکه مناسب بر این ۲ عامل تاثیر می گذارد.

وی افزود: حمل و نقل و دسترسی راحت و با کیفیت برای گردشگران و تجار، بسیار مهم بوده و تاثیر مستقیمی در تصمیم گیری آنها برای سفر دارد و با نگاهی ساده و گذرا به شهرها و کشورهای پیشرفته می توان دریافت که اغلب مناطق توسعه یافته گردشگری از یک شبکه حمل و نقل ترکیبی چند وجهی پیشرفته (جاده ای ، ریلی، دریایی و هوایی) برخوردار بوده اند و در این بین میان امروزه حمل و نقل هوایی یا بهتر است بگوییم فرودگاه ها به عنوان زیربنایی ترین بخش زیرساخت نظام حمل و نقل مطرح هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به توان فرهنگی و گردشگری این شهرستان، راه اندازی خطوط ریلی و هوایی از ملزومات این منطقه به شمار می رود و آن را در ابعاد مختلف متحول می کند و ایجاد زیرساختها از ضرورتهای توسعه گردشگری و معرفی جاذبه های تاریخی منطقه در سطوح ملی و بین المللی است.

حمیدرضا محمودی قوژدی افزود: با ثبت قنات قصبه گناباد به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست سازمان یونسکو، سرعت بخشی در اجرای طرحهای زیربنایی نظیر تکمیل فرودگاه در کنار خط ریلی در این شهرستان بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه راه اندازی فرودگاه گناباد در افزایش سفر گردشگران برای بازدید از آثار و جاذبه های تاریخی این شهرستان موثر است، ادامه داد: با وجود جاذبه های بسیار گردشگری در این منطقه، تعداد زیادی از گردشگران به دلیل مسافت زیاد گناباد تا پایتخت و سایر نقاط کشور و مشهد به این شهر سفر نمی‌کنند که انتظار می رود با راه اندازی فرودگاه، حجم سفر مسافران و گردشگران به این شهر افزایش یابد.

فرودگاه گناباد، نویدبخش شکوفایی صنعت و معدن

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد، فعالیت فرودگاه این شهرستان را زیربنای مهم توسعه و رونق اقتصادی جنوب خراسان رضوی و از جمله این شهرستان در بخش های مختلف و به خصوص صنعت و معدن و توسعه صادرات و تجارت برشمرد.

هادی ایزدی اظهار داشت: با توجه به مسافت زیاد گناباد تا مرکز استان و نیز پایتخت، با راه اندازی فرودگاه، بستر حضور مسوولان، کارآفرینان، سرمایه گذاران و هیاتهای اقتصادی در منطقه برای شناسایی قابلیت های سرمایه گذاری و توسعه ای بیشتر فراهم می شود و این خود در معرفی این قابلیتها در سطوح ملی و بین المللی تاثیر بسیاری دارد.

وی اظهار داشت: همچنین راه اندازی فرودگاه گناباد موجب سرعت بخشی به سفر کارشناسان داخلی و خارجی برای بررسی، تعمیر و تامین تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی، که متوقف و یا تعطیل شده اند، می‌ شود.

فرماندار بجستان هم گفت: همه مناطق جنوب استان خراسان رضوی و به تبع آن این شهرستان از راه اندازی فرودگاه گناباد منتفع می شوند و بهره برداری از این فرودگاه، آرزوی دیرینه مردم بجستان است چون در نتیجه آن این شهرستان هم شاهد رونق اقتصادی خواهد شد.

حسن حیدری گفت: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی زیادی اعلام آمادگی کرده اند که با بهره برداری از فرودگاه گناباد و با توجه به نزدیکی آن به شهرستان بجستان، سرمایه گذاری های خود را در این منطقه متمرکز خواهند کرد.

فرماندار گناباد نیز گفت: راه اندازی فرودگاه این شهرستان علاوه بر گردشگری و اقتصاد، در شکوفایی و توسعه بین بخشی حوزه های علمی، فرهنگی و دانشگاهی، فناوری، تبادل علمی مراکز آموزش عالی منطقه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سایر نقاط نقش زیادی دارد و بستر سفر اساتید و صاحبنظران علمی و دانشگاهی را به این منطقه فراهم می کند.

رضا نصیری افزود: راه‌اندازی فرودگاه گناباد، علاوه بر آنکه فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاران، استادان دانشگاه و مسافران ایجاد می کند، موجب سهولت در افزایش سفر مسوولان کشوری به این شهرستان می‌شود که این خود بسترساز توسعه و رونق اقتصادی و کاهش مشکلات منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: برای استمرار برقراری پروازهای فرودگاه گناباد بعد از بهره برداری باید با هم افزایی بین بخشی، از ظرفیت‌های مختلف رسانه ها و بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرستان گناباد و ۱۲ شهرستان همجوار جنوب خراسان رضوی و استان خراسان جنوبی استفاده کرد.

نصیری گفت: از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال که در حدود ۳۰ سال گذشته صرف احداث و تکمیل فرودگاه گناباد شده است، هزار میلیارد ریال در یک سال گذشته و با تلاش دولت سیزدهم محقق شده است و این نشان دهنده رویکرد و توجه خاص این دولت به سرعت بخشی در تکمیل طرح فوق است.

امام جمعه گناباد هم بر این باور است که با راه اندازی فرودگاه گناباد، شاهد توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این شهرستان و نقاط مختلف جنوب خراسان رضوی خواهیم بود.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب تصریح کرد: باید با برنامه ریزی مناسب از این فرصت حداکثر بهره را گرفت.

فرودگاه شاهراه و اتوبانی به همه جهان است

نماینده گناباد در ادوار مجلس شورای اسلامی، که خود آغازگر و پیگیر ابتدایی طرح احداث فرودگاه گناباد بوده و بیش از ۳۰ سال قبل پیگیریهای متعددی برای راه اندازی این فرودگاه انجام داده، بر این باور است که فرودگاه به منزله شاهراه مهمی برای ارتباط هر منطقه با جهان است و باید با این دید کلان از پتانسیل های مهم گناباد برای نقش آفرینی بیشتر فرودگاه در توسعه و رونق اقتصادی منطقه بهره گرفت.

مهدی مهدی زاده ادامه داد: حمل و نقل هوایی و فرودگاه از مهمترین طرحهای زیرساختی برای رشد و شکوفایی همه بخش ها است.

نماینده کنونی گناباد و رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: با بهره برداری از فرودگاه گناباد، که چند روز دیگر با حضور رییس مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد، گام مهمی برای توسعه و رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این منطقه برداشته می شود.

محمد صفایی دلویی افزود: در مرحله نخست هفته ای ۲ پرواز از طریق فرودگاه گناباد انجام می شود که با توجه به قابلیتهای خاص این منطقه باید در کنار جابه جایی مسافر از این ظرفیت برای انتقال کالا و محصولات صادراتی در بخش کشاورزی و به خصوص محصولات خاصی مانند پسته و زعفران استفاده کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: فرودگاه گناباد قابلیت جابه جایی مسافر از ۱۱ شهرستان جنوب خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی را دارد و در توسعه کمی و کیفی سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران و سهولت بخشی در رونق تولید در گستره این مناطق نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به قابلیت‌های گناباد در زمینه گردشگری سلامت گفت: باید از ظرفیت افتتاح این فرودگاه برای توسعه این شاخه گردشگری در منطقه حداکثر بهره برداری صورت گیرد.

وی گفت: با عنایت به قابلیت های فرهنگی و گردشگری و وجود مراکز متعدد دانشگاهی، مزیتهای درمانی در بیمارستان علامه بهلول گنابادی و دانشگاه علوم پزشکی گناباد، راه اندازی این طرح، فرصت بی‌بدیل اقتصادی برای جنوب استان خراسان رضوی محسوب می شود.

صفایی دلویی افزود: راه‌اندازی فرودگاه گناباد، علاوه بر این‌که فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاران، استادان دانشگاه و مسافران ایجاد می کند، موجب سهولت در افزایش سفر مسوولان کشوری به این شهرستان می‌شود که این خود بسترساز توسعه و رونق اقتصادی و کاهش مشکلات منطقه است.

دبیر کانون بازاریان و عضو سابق شورای اسلامی گناباد نیز گفت: شاید در وهله نخست چنین تصور شود که فرودگاه یک زیرساخت لوکس برای افراد متمکن است ولی در حقیت فرودگاه نقش اساسی در توسعه هر منطقه دارد.

هادی رفیع تصریح کرد: باید با هم افزایی بین همه بخشها و فعالان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نه تنها در گناباد بلکه در سایر نقاط حول محور بهره گیری درست از ظرفیت فرودگاه در سطوح منطقه ای بیشترین استفاده را کرد.

دکتر رضا احمدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد نیز گفت: با توجه به کسب مجوز گردشگری سلامت و پذیرش بیماران خارجی در بیمارستان علامه بهلول گنابادی از بهمن ماه امسال، راه اندازی فرودگاه می تواند به افزایش سفر مسافران و بیماران از سایر کشورها برای استفاده از ظرفیتهای درمانی این منطقه منجر شود.

فرمانده یگان حفاظت فرودگاههای خراسان رضوی گفت: فرودگاه گناباد از اهمیت و موقعیت راهبردی بالایی در جنوب استان برخوردار است.

سرهنگ پاسدار حسین باقرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به موقعیت خاص اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرستان گناباد در جنوب خراسان رضوی، بهره‌برداری از فرودگاه فوق نقطه عطف مهمی در این منطقه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: فرودگاه گناباد علاوه بر جابه جایی مسافر در مواقع بحرانی از موقعیت راهبردی خوبی برای امدادرسانی در جنوب خراسان رضوی برخوردار است و می تواند فرودگاه بین المللی مشهد را پشتیبانی کند.

بازدیدها: 25

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *