ورود گردشگران نوروزی به تربت‌حیدریه ۱۵ درصد افزایش یافت

ورود گردشگران نوروزی به تربت‌حیدریه ۱۵ درصد افزایش یافت

تربت‌حیدریه – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: ۲۲۳ هزار نفر مسافر در تعطیلات نوروزی امسال و تا پایان روز ۱۳ فروردین از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان دیدن کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد رشد دارد.

علی محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع این گردشگران ۱۸ هزار نفر در اقامتگاه‌های رسمی تحت پوشش اداره میراث فرهنگی، مدارس، مهمانسرای ادارات، زائرسراها، کمپ‌ها و اقامتگاه‌های موقت حداقل یک شب اسکان داشته اند.

وی اضافه کرد: آماری از اقامت گردشگران در دیگر مراکز تربت حیدریه نظیر خانه های اجاره ای شهری و روستایی وجود ندارد، ضمن اینکه برخی گردشگران در طول مدت سفر نوروزی به شهرستان مهمان دوستان و اقوام خود بوده اند.

محمدی اظهار کرد: همچنین تعدادی از مسافران و گردشگران فقط یک روز و بدون اقامت شبانه به تربت حیدریه سفر داشتند که دلایل مختلفی همچون فقدان هتل در شهرستان یا برنامه ریزی سفر زیارتی به مشهد، داشته است.

وی گفت: برخی گردشگران و مسافران و بطور مشخص زائران با قصد اولیه سفر به مشهد فقط از تربت حیدریه عبور می کنند و توقفی در این شهرستان ندارند که جمعیت آن در تعطیلات نوروزی امسال میلیونی برآورد شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه بیان کرد: در بین مناطق تاریخی و گردشگری شهرستان بیشترین میزان بازدید کننده به ترتیب از مجموعه فرهنگی تاریخی قطب‌الدین حیدر، آبشار و ییلاق رودمعجن، منطقه ییلاقی حصار و مجموعه تاریخی شیخ حیدر کدکنی انجام گرفته‌ است.

وی افزود: در تعطیلات نوروزی امسال و برای ارتقای کیفی خدمات ارائه شده به مسافران، گردشگران و زائران افزون بر هزار بازدید نظارتی و بهداشتی دستگاههای مختلف اداری از واحدهای خدمات‌رسان اعم از دولتی و خصوصی صورت گرفت و همچنین بیش از ۱۰ هزار بروشور و اقلام تبلیغاتی با محتوای معرفی جاذبه‌های دیدنی تربت حیدریه توزیع شد.

دبیر ستاد خدمات سفر تربت‌حیدریه با بیان اینکه چهار پایگاه امداد و نجات، ۲ پایگاه خدمات انتظامی و ۱۲ پایگاه علوم پزشکی به خدمت و امدادرسانی مسافران در تربت حیدریه مشغول بودند، افزود: چهار بازارچه از تولید به مصرف در مبادی ورودی و خروجی و داخل شهر، صنایع دستی و خوراکی‌های سنتی خراسان را به گردشگران عرضه کردند.

محمدی تصریح کرد: وجود ۹ رباط و کاروانسرا و پنج سرای تاریخی در تربت‌حیدریه نشان از موقعیت راهبردی این شهرستان از گذشته‌های دور تاریخی تا امروز دارد و هم اکنون نیز این شهرستان دروازه ورودی استانهای جنوبی و جنوب شرق کشور به مشهد محسوب می‌شود.

به گفته وی، از مجموع ۴۰۰ اثر تاریخی و جاذبه گردشگری تربت حیدریه ۹۰ مورد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است،همچنین این شهرستان در دیگر بخش ها نظیر حوزه صنایع دستی، تولید ابریشم و داروهای گیاهی نیز مقصد گردشگران داخلی و خارجی است.

مرکز شهرستان تربت حیدریه با افزون بر ۲۲۵ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس قرار داشته و دارای مزیت های نسبی در بخش های مختلف اقتصادی بویژه کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، بخش بایگ تربت حیدریه که با استقبال گردشگران مواجه شد علاوه بر جاذبه های دیدنی همچون آبشار رودمعجن و طبیعت بکر روستای حصار و نظایر آن به سبب صنایع دستی خلاق همچون ابریشم و حلوا جوزی مشهور است.

همچنین بخش کدکن تربت حیدریه زادگاه عطار نیشابوری؛ دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی و سردار شهید برونسی به سبب جاذبه شیخ حیدر کدکنی، آرامگاه ابراهیم بن اسحاق کدکنی پدر شیخ عطار و بهره مندی از باغات و ییلاقات فراوان و نزدیکی به نیشابور از جذابیت بالای گردشگری بهره مند است.

مجموعه فرهنگی – تاریخی قطب الدین حیدر تربت حیدریه آرامگاه این عارف نامی نیز به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر و دسترسی آسان به نقاط شهری و باغ ملی، موزه مردم شناسی، بازارچه صنایع دستی و نظایر آن برای گردشگران و بازدیدکنندگان جذابیت دارد.

بازدیدها: 0

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *