همه آنچه ایسنا مخابره کرد همه خبرهای امروز درباره کیومرث پوراحمد

پور احمد

حوالی ظهر ۱۶ فروردین ماه با خبر درگذشت کیومرث پوراحمد همراه شد، فیلم سازی که با «قصه‌های مجید» و «خواهران غریب‌»اش بزرگ شدیم و با «شب یلدای‌»ش قد کشیدیم و «اتوبوس شب»‌اش را دوست داشتیم.

در پی انتشار خبر درگذشت کیومرث پوراحمد در ایسنا، گزارش‌های مختلفی منتشر کردیم که در این گزارش مجموع مطالب منتشر شده را با هم می خوانیم:

کیومرث پوراحمد در حالی صبح امروز زندگی را بدرود گفته که آخرین حضورش در سینما،جای خالی او در جشنواره فجر سال گذشته و نشست خبری فیلمش بود.

این فیلمساز مطرح سینما که آثاری ماندگار در سینما خلق کرده، سال ۱۴۰۱ فیلم سینمایی «پرونده باز است» را ساخت؛ فیلمی که بدون حضور او در جشنواره فجر نمایش داده شد و در نشست مطبوعاتی فیلم در روز ۱۴ بهمن هم گفته شد که «پرونده باز است» آخرین اثر سینمایی این کارگردان خواهد بود. اگرچه معمولا این تصمیم‌ها جدی نمی‌شوند اما با پایان زندگی پوراحمد، کارنامه فیلمسازی او برای همیشه بسته شد.

روایت مرحوم کیومرث پوراحمد از چرایی مرگ هنرمندان.

هوشنگ مرادی کرمانی خود و «مجید» قصه‌هایش را خوش‌شانس می‌داند که با کیومرث پوراحمد به تصویر کشیده شده است و می‌گوید: بخشی از سریال «قصه‌های مجید» حاصل خلاقیت و واقعیت ذهنی کیومرث پوراحمد بود.

خبرنگار ایسنا در پی درگذشت کیومرث پوراحمد، کارگردان، با هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده، تماس می‌گیرد.

این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا که با بغض و گریه همراه است، درباره تجربه همکاری‌اش با کیومرث پوراحمد که حدود ۱۱ قصه از «قصه‌های مجید» را به قاب تلویزیون آورده است، می‌گوید: پوراحمد شخصیت مجید و قصه‌های مجید را خورد، هضم کرد و بازتاب افکار و موقعیت‌های خود را به آن اضافه کرد و به تصویر کشید. او در خانواده‌ای شلوغ و در عین حال اهل هنر زندگی می‌کرد. او شخصیت مجید و بی‌بی را به گونه دیگری خلق کرده بود که حاصل خلاقیت و واقعیت ذهنی خود بود و در نهایت کار ماندگاری شد.

متن کامل مصاحبه ایسنا با هوشنگ مردای کرمانی را در گریه‌های هوشنگ مرادی کرمانی برای کیومرث پوراحمد بخوانید.

کیومرث پوراحمد خود را تنها مدیون نادر ابراهیمی می‌دانست و در این باره گفته بود: در کارم فقط به نادر ابراهیمی که در حق من پدری کرد، مدیون هستم زیرا من را آزاد گذاشته بود هر سکانسی که می‌خواستم با هر فیلمبرداری می‌گرفتم و تشویقم هم می‌کرد.

موزه سینما به یاد «کیومرث پوراحمد»؛ فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند فقید را بازنشر کرد.

جمعی از هنرمندان سینما پس از درگذشت ناگهانی کیومرث پوراحمد با حضور در منزل این کارگردان در حالی که همگی در بهت به سر می‌برند، با خانواده این کارگردان ابراز همدردی کردند.

گزارش ایسنا را از منزل کیومرث پوراحمد در این لینک بخوانید.

در مطلب دیگری نوشتیم؛ توصیه‌ پوراحمد درباره سنگ قبرش.

این فیلمساز سال‌ها قبل از کوچ بهاری‌اش در کتاب «سنگ قبر» که سال ۹۴ به کوشش پوریا تابان از سوی نشر «رهی» منتشر شده و پرسش‌هایی درباره مرگ را با شخصیت‌های گوناگون مطرح کرده، در پاسخ به پرسشی درباره نگاهش به مرگ نوشته است: «من ۶۵ ساله‌ام. خیلی از دوستانم در این سن و سال یا حتی زودتر دارفانی را وداع گفته‌اند. (راستی این «دارفانی را وداع گفتن» هم از آن جملات شاعرانه آبکی هست ها!) بنابراین اگر همین روزها هم بمیرم، نمی‌توانم طلبکار زندگی باشم. این از این.»

رضا میرکریمی در پی درگذشت ناگهانی کیومرث پوراحمد خاطره‌ای از همکاری‌شان در فیلم «نگهبان شب» بازگو کرد و حسرت خورد که چرا فرصت نشده است با هم فیلم را روی پرده ببینند.

متن کامل این فیلم‌ساز که در اختیار ایسنا گذاشت، در این لینک قابل مشاهده است.

در پی درگذشت کیومرث پوراحمد، رئیس سازمان سینمایی، مدیرعامل فارابی، دبیر جشنواره فیلم فجر، خانه سینما و انجمن بازیگران سینمای ایران با انتشار پیام‌های جداگانه‌ای این فقدان را تسلیت گفتند.

اما پوراحمد فقط یک کارگردان نبود، او فقط به سینما و تلویزیون اختصاص نداشت، او مثل برخی دیگر از همکارانش، سال‌ها در روزنامه‌ها و مجلات کار کرد و اتفاقا به پیشینه مطبوعاتی‌اش می‌بالید؛ وقتی «اطلاعات» پوراحمد، جیرانی و صدرعاملی را همزمان داشت!

و در مطلب دیگری نوشتیم که پوراحمد از همان ۳۰ سال قبل عاشق موضوعات جنایی بود.

همچنین در بخش حقوقی ایسنا هم اطلاعیه پلیس درپی مرگ کیومرث پوراحمد منتشر شد و دادستان گیلان هم توضیحاتی داد.

بازدیدها: 3

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *