درهای نمایشگاه کتاب تهران باز شد

 

درهای سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به روی بازدیدکنندگان باز شد. همزمان با نمایشگاه حضوری در مصلای تهران، نمایشگاه مجازی کتاب‌ هم آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از امروز، چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرد و تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب میزبان علاقه‌مندان کتاب خواهد بود.

امسال مراسم افتتاحیه نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل متفاوت است و به گفته مسئولان، قرار است مراسم «افتتاحیه مردمی» سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چهارشنبه (بیستم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) از ساعت ۱۶:۳۰ در صحن مصلی برگزار شود.

امسال برای دومین‌بار نمایشگاه مجازی کتاب تهران، همزمان با نمایشگاه حضوری در سامانه ketab.ir برگزار خواهد شد. مزیتی که برای نمایشگاه مجازی کتاب عنوان شده این است که ارائه خدمات ۲۴ ساعته بوده و علاقه‌مندان در هر ساعتی از شبانه‌روز که اراده کنند می‌توانند کتاب‌های خود را خریداری کنند و به صورت رایگان کتاب خود را در هر منطقه شهری و روستایی تحویل بگیرند.

همچنین در این دوره از نمایشگاه، برای نخستین‌بار، کتابفروشان نیز به میدان رقابت ناشران البته در بخش مجازی آمده‌اند که به گفته علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب، این تصمیم برای برطرف کردن شبهه‌ بی‌اعتنایی به کسب و کار کتابفروشان گرفته شده است؛ هرچند این اقدام مخالفان و منتقدانی نیز دارد.

به گفته مسئولان، علاوه بر ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش‌های عمومی، دانشگاهی و کودک و نوجوان، ۱۰۰ ناشر خارجی نیز در غرفه‌های نمایشگاه حاضرند تا کتاب‌هایی را که از سال ۲۰۱۵ تا امسال منتشر شده‌اند عرضه کنند؛ حدود ۴۵ هزار عنوان کتاب در بخش بین‌الملل عرضه می‌شود. همچنین ۲۰۰ کتابفروش در بخش مجازی حضور خواهند داشت. البته برخی از ناشران هم ترجیح داده‌اند صرفا در بخش مجازی حضور داشته باشند.

تخفیف همواره یکی از عوامل برای استقبال از نمایشگاه کتاب است و برخی به خاطر همین تخفیف‌ها به نمایشگاه می‌آیند. امسال میزان تخفیف در بخش مجازی ۱۰ درصد عنوان شده و تخفیف ناشران داخلی در بخش حضوری تا سقف ۲۰ درصد تعیین شده است.

کشور تاجیکستان هم به عنوان مهمان ‌ویژه نمایشگاه کتاب تهران معرفی شده است.

دو ایستگاه مترو مصلای امام خمینی (ره) و ایستگاه شهید بهشتی در خطوط یک و سه نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به محل برگزاری نمایشگاه هستند که با توجه‌ به ترافیک سطح شهر استفاده از مترو سریع‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین وسیله برای رسیدن به نمایشگاه است. به گفته مسئولان مترو تهران، برای جلوگیری از ازدحام مسافر اعزام قطارهای فوق‌العاده به‌صورت مستقل از ایستگاه مصلای امام خمینی (ره) و ایستگاه شهید بهشتی برای افزایش رفاه حال شهروندان در نظر گرفته شده است. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در روزهای پنجشنبه و جمعه در ساعات برگزاری نمایشگاه تعداد حرکت قطارها افزایش می‌یابد و سرفاصله حرکت در خط یک به ۵ دقیقه و در خط سه به ۷ دقیقه کاهش خواهد یافت.

شرکت واحد اتوبوسرانی نیز اعلام کرده است برای رفاه حال بازدیدکنندگان، علاوه بر تقویت خطوط عبوری و منتهی به محل نمایشگاه، نسبت به ارائه خدمات حمل و نقلی از مبادی، میدان صنعت، فلکه سوم تهرانپارس و میدان آزادی اقدام می‌کند. همچنین خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی تهران در ایام برگزاری نمایشگاه همه‌روزه از یک ساعت قبل از آغاز به کار و یک ساعت بعد از پایان فعالیت نمایشگاه کتاب، ادامه خواهد داشت.

بازدیدها: 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *