گزینه‌هایی برای سفری شاد و پر از ماجراجویی در خرداد خرداد ماه کجا سفر کنیم؟

خرداد ماه کجا سفر کنیم؟

خرداد ماه یکی از بهترین ماه‌های سفر به ایران است، زیرا هوا آرام و خنک است و جاذبه‌های گردشگری کشور در این ماه همگی باز هستند. در این مطلب بهترین مکان‌هایی که در خرداد می‌توانید به آنها سفر کنید را معرفی می‌کنیم.

گروه ایرنا زندگی – خرداد آخرین ماه فصل بهار است ولی گرمای هوای تابستانی دارد. با این وجود هنوز یکی از بهترین ماه‌ها برای مسافرت محسوب می‌شود. از آنجا که در خرداد ماه هوا رو به گرمی می‌رود بهترین مکان‌ها برای سفر در خرداد می‌تواند نیمه غربی به خصوص شمال غرب ایران باشد، در این مناطق ضمن تفریح و گردش از هوای خنک اطرافتان نهایت لذت را خواهید برد.

خرداد ماه کجا سفر کنیم؟

جاده اسالم به خلخال

اسالم یکی از شهرهای استان گیلان در شمال کشور است، جاده اسالم به خلخال از استان گیلان شروع شده و به خلخال اردبیل ختم می‌شود. جاده اسالم به خلخال یکی از زیباترین جاده های ایران است و هر گردشگر ایرانی برای یک بار هم که شده باید سفر در این جاده را تجربه کند.

این جاده پیچ در پیچ با طول ۷۰ کیلومتر پر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی  است و هنگام سفر در آن شاهد زیباترین مناظر طبیعت، آبشارها، برکه‌ها، مراتع، دشت‌ها و دریاچه‌ها خواهید بود. برخی از گیاهان بسیار کمیاب ایران در مسیر جاده اسالم خلخال قرار دارند.

در نزدیکی شهر خلخال می‌تواند در چشمه آب گرم گیوی، تنی به آب بزنید و خستگی سفر را بگیرید. خلخال در خرداد ماه هوای خنکی دارد  بنابراین حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.

خرداد ماه کجا سفر کنیم؟

پارک جنگلی گیسوم

جنگل گیسوم در مسیر حرکت به سمت منطقه زیبای تالش، بهشتی‌ترین منظره طبیعی را مقابل چشمانتان به نمایش می‌گذارد. زیبایی طبیعی این جنگل هر بار چشمان‌مام را مسحور می‌کند. این جنگل به دریا می‌رسد به همین دلیل طبیعی سحر آمیز دارد.

خرداد ماه کجا سفر کنیم؟

مسیر کوهنوردی رویایی نئور به سوباتان

سوباتان یا سووتون ییلاقی زیبا در استان گیلان است که به نام بهشت گیلان معروف شده است که درقلب جنگل های لیسار قرار گرفته است. این ییلاق زیبا محل روییدن گیاه گلر است  پر از دشت‌های سرسبز و پر از گل، چشمه‌های پر آب و چشم اندازهای طبیعی زیباست. دشت‌های این ییلاق در خرداد ماه پر از شقایق‌های وحشی است.

بهترین زمان سفر به مسیر کوهنوردی ۱۸ کیلومتری نئور به سوباتان و این جاده کوهستانی زیبا، خرداد ماه است. دریاچه نئور با ۲۱۰ هکتار، بزرگترین دریاچه طبیعی آب شیرین استان اردبیل است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به سمت خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغرو قرار دارد. برای رسیدن به این مسیر زیبا و رویایی باید در ۳۵ کیلومتری جاده اردبیل به سمت خلخال به سمت روستای بودآلالو بروید.  کفش و لباس و کوه پشتی مناسب کوهنوردی حتما به همراه داشته باشید.

سایر جاذبه های دیدنی این منطقه عبارتند از : 

چشمه‌های بی‌شمار سوباتان از جمله سید بلاغی، نظیری بلاغی، نومندان بلاغی، ورزان بلاغی، ساری بلاغ و چشمه کلیه سویی که در خرداد ماه بسیار پر آب می‌شوند. کمپینگ و دوچرخه سواری اطراف دریاچه نئور، ییلاق شکر دشت در فاصله ۲۰ کیلومتری سوباتان که در ساعات نخستین روز روی اقیانوسی از ابرها قرار می‌گیرد.

آبشار ورزان، رودخانه لیسار، پارک جنگلی آلچالق و غار گنج‌نامه .

خرداد ماه کجا سفر کنیم؟

سفر به ماسال و ییلاق اولسبلانگاه

ماسال در زبان بومی استان گلستان به معنی کنار کوه است. ماسال با آبشارهای خروشان، غارهای دیدنی و طبیعت بی‌نظیر، جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. ماسال در غرب رشت قرار گرفته است و فاصله رشت تا ماسال از مسیر صومعه سرا حدود ۵۵ کیلومتر است. روستای ییلاقی لولسبلانگاه در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و با ارتفاع  ۱۸۰۰ متری از سطح دریان قرار گرفته است که در خرداد ماه، طبیعت و هوایی فوق العاده و رویایی دارد.

دیگر جاذبه‌های گردشگری ماسال عبارتند از :

دشت گل‌های رنگارنگ، جنگل‌های پر درخت، رودخانه‌های خروشان که مناسب قایق سواری و آب‌تنی هستند، آبشارهای پر آب، بوستان ساحلی ماسال درکنار رودخانه خالکایی، اقامت در کلبه‌های چوبی ییلاق اولسبلنگاه ، قدم زدن در میان ابرها در منطقه سوئه چاله، قلعه کول، آرامگاه میرزا کوچک خان، قلعه لیسار، کاخ سردار امجد در ییلاق مریان، غار آویشو با رودخانه‌ای زلال و قندیل‌های تیز و بلند، غار کلچال، غار چسلی، غار باستانی خندیله پشت.

آبشار رامینه، آبشار تولی نسا، آبشار ویزو، جنگل طاسکوه، منطقه اسبه ریسه، گردشگاه جنگلیریزه مندان، گیله سراف شالما و بیلگاه دون،  باغ پرندگان تمجیدی، ساحل قروق تالش، جنگل سیاهداران، دریاچه سراگاه، آبشار ویسادار

خرداد ماه کجا سفر کنیم؟

سفر به لرستان

استان لرستان به نام سرزمین آبشارها معروف شده است. حدود ۵۰ آبشار در کوهستان‌های لرستان قرار دارند که یکی از معروف‌ترینشان آبشار بیشه با ارتفاع ۴۸ متر و عرض۲۰ متر در شهرستان دورود است که زیباترین چشم انداز های طبیعی لرستان را می‌تواند در کنار این آبشار ببینید. آبشار آب سفید با ارتفاع ۶۵  متر در ۵۰ کیلومتری الیگودرز ، یکی دیگر از آبشارهای دیدنی لرستان است که به نام عروس آبشارهای لرستان شناخته می‌شود. آبشار نوژیان با ارتفاع ۹۵ متر یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در ۳۸ کیلومتری جنوب شرق خرم آباد قرار دارد.

آب و هوای استان لرستان در خرداد ماه ، معتدل رو به خنک است و جاذبه های طبیعی گردشگری فوق العاده ای دارد، از جمله آبشار بیشه، قله ساپور، دریاچه کیو، پل قلعه حاتم، گرداب سنگی، منار آجری، سنگ نوشته زرسنگ، آبشار شوی با ارتفاع ۱۰۰ متر و عرض ۴۰ متر، آبشار چکان، آبشار دوقلو ولرک، آبشار سرکانه و افرینه، آبشار گلهو یا کاکا رضا، آبشار پلکانی نای انگیز با حوضچه‌های متعدد، آبشار کبوتر لو، آبشار غسلگه، آبشار کول چپ، آبشار پیرجد، آبشار بیشه گرمه، آبشار تنگ پیازه، آبشار چشمه گوش، آبشار هنی کلا.

دره خزینه، پل معلق خزینه که بلندترین پل معلق ایران است، پیچ نعل اسبی با سنگ هایی پر از نقش و نگار،  تنگه شیرز در ۵۵ کیلومتری کوهدشت، آبشار شیرز، دیواره های ۱۵۰ – ۲۰۰ متری تنگه شیرزکه در اثر فرسایش خاک تراش خورده اند و رودخانه خروشان سیمره .

خرداد ماه کجا سفر کنیم؟

سفر به جنگل های ارسباران

منطقه حفاظت شده ارسباران به عنوان ذخیره گاه زیست کره در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. جنگل‌های کوهستانی ارس باران در شمال استان آذربایجان شرقی، به عنوان بهشت گمشده آذربایجان شناخته می‌شوند. پوشش گیاهی جنگل بسیار زیبا و بی نظیر است، قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه و بقعه  شیخ شهاب‌الدین  در این جنگل قرار گرفته‌اند.

منظقه حفاظت شده ارسباران در شهرستان کلیبر،  زیستگاه حیوانات وحشی از قبیل گراز، روباه، شغال، گرگ، سیاه گوش، خرس قهوه ای و غیره است بنابراین هنگام گردش نباید از مسیرهای مشخص شده خارج شوید. در شهر کلیبر ساختمان‌های قدیمی با معماری چشم نواز و آثار باستانی برجسته به چشم می‌خورد.

معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به جنگل ارسباران و شهرستان کلیبر عبارتند از: مسجد جامع کلیبر، امامزاده، خرابه‌های دو برج باستانی به نام‌های برج سفید و برج امید مربوط به دوران ایران، قلعه بابک با زیباترین چشم انداز از جنگل ارسباران، پل شاه  عباس بر رودخانه کلیبر، پل خدا آفرین بر رودخانه ارس، قلعه فرخی، عمارت طوانیانس، پارک ملی ارسباران، منطقه حفاظت شده آینالو، پارک جنگلی مکیدی، چشمه‌های آب گرم و سرد کلیبر، مرکز آب درمانی کلیبر .

خرداد ماه کجا سفر کنیم؟

سفر به کاشان

نام کاشان با مراسم گلاب گیری گره خورده است. مراسم گلاب گیری کاشان از اواسط اردیبهشت شروع شده و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد و با سفر به کاشان در نیمه اول خرداد می‌توانید از این مراسم زیبا دیدن کنید  واز هوای خنک کاشان و طبیعت زیبای آن لذت ببرید. در این سفر حتما سری به باغ فین و حمام فین کاشان هم بزنید .

خرداد ماه کجا سفر کنیم؟

سفر به جلفا

جلفا در منطقه‌ای کوهستان و سردسیر و در کنار رود ارس قرار گرفته است و یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان شرقی است که در نقطه مرزی ایران و جمهوری اذربایجان قرار دارد. اواخر بهار، جلفا زیبایی‌های چشم نواز و هوایی عالی دارد. قرار گرفتن این شهر در مرز ایران باعث شده بازارچ های مرزی شلوغی داشته باشد به خصوص بارازچه مرزی جلفا که در خیابان گمرک قرار دارد.

زیباترین جاذبه نزدیک به شهر جلفا جاده مرزی ارس است که از کنار رودخانه ارس و از میان خانه‌های روستایی و جنگل‌های انبوه عبور می‌کند. سد ارس در ۴۰ کیلومتری شهر جلفا قرار دارد که بازدید از آن لحظات خوبی را برای شما رقم خواهد زد.

به گزارش وب گاه بیتوته، شهر جلفا به نام شهر کلیساها شناخته می‌شود، کلیسای سنت استپانوس در دامنه کوه‌ها ماغارد مهمترین جاذبه تاریخی این شهر است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. روستای کردشت با معماری زیبا و تاریخی و آثار منحصر به فرد در فاصله ۷۰ کیلومتری جلفا قرار دارد. در منطقه حفاظت شده کیامکی در حاشیه رود ارس زیباترین طبیعت اذربایجان شرقی را خواهید دید.

سایر جاذبه های گردشگری جلفا عبارتند از : 

کلیسای چوپان، حمام تاریخی جلفا، کاروانسرای خواجه نظر، پل ضیاالملک، آبشار آسیاب خرابه، آسیاب ماهاران، پارک ملی کمتال، روستای پلکانی اشتبین، روستای دوزال .

بازدیدها: 2

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *