رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر: هویت غنی تربت‌حیدریه نیازمند بازتعریف مجدد است

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر: هویت غنی تربت‌حیدریه نیازمند بازتعریف مجدد است

تربت‌حیدریه – ایرنا – رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تربت‌حیدریه گفت: هویت غنی فرهنگی – تاریخی و در عین حال گمنام این شهرستان نیازمند بازتعریف مجدد بویژه از طریق معرفی مفاخر این خطه خراسان رضوی است.

به گزارش ایرنا، مهدی زاهدی روز سه‌شنبه در جلسه هم‌اندیشی برخی صاحب نظران دانشگاهی و فرهنگی تربت حیدریه به منظور برپایی بزرگداشت سلطان‌ العلمای خراسانی روزنامه نگار مشروطه خواه تربتی افزود: تربت‌حیدریه با پیشینه غنی از خراسان قدیم و خاستگاه یا زادگاه مردان و زنان بزرگی بوده و هست که آغازگر تحولات بزرگ فکری، فرهنگی و اقتصادی کشورمان هستند.
وی بازشناسی این عناصر هویتی و شاید به نوعی گمشده را از رسالت‌های دستگاههای فرهنگی بویژه شورای شهر و شهرداری تربت‌حیدریه معرفی کرد و گفت: حفظ و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی در قالب برپایی مناسبت‌ها، جشن‌ها، سوگواره‌ها و نیز آیین و سنن ملی و مذهبی است.
زاهدی با اشاره به مصوبه دیروز شورای فرهنگ عمومی تربت‌حیدریه مبنی بر برگزاری همایش بزرگداشت سلطان‌ العلمای خراسانی روزنامه‌نگار مشروطه خواه در آستانه سالروز جاوید نام شدن وی /سوم تیرماه/ گفت: بنا داریم در نشستی از ظرفیت و توان علمی، رسانه‌ای و فرهنگی صاحب نظران خراسان در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این همایش استفاده کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر: هویت غنی تربت‌حیدریه نیازمند بازتعریف مجدد است

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تربت‌حیدریه گفت: در حوزه معرفی سلطان العلمای خراسانی سه مولفه بزرگداشت ملی این شخصیت، پیگیری برای تغییر نام جایزه ملی منتقدان و نویسندگان مطبوعات به نام او و نیز اعلام و ثبت سوم تیرماه به نام روز روزنامه‌نگاری ملی مد نظر و در دستور کار است.
در ادامه این نشست عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌حیدریه گفت: در تقویم رسمی ایران روز خبرنگار، روز مطبوعات و ارتباطات به ثبت رسیده است بنابراین ثبت جدید با نام روزنامه نگاری باوجود بهره مندی از ظرفیت هایی همچون سلطان علمای خراسانی نیازمند ادله محکم و قابل دفاع است تا نتایج حاصله مورد نقد قرار نگیرد.
دکتر محمود فیروزی‌ مقدم در ادامه به پیشینه مطبوعات ایران اشاره و اظهار کرد: فعالیت روزنامه نگاری در ایران به صورت رسمی از دوران قاجار آغاز و نخستین بار روزنامه “کاغذ اخبار” به کوشش میرزا صالح شیرازی صورت گرفت و باید دید در این دوران روزنامه “روح‌القُدُس” به قلم سلطان علمای خراسانی دارای چه جایگاهی در عهد قجرها بوده یا تاثیرگذاری آن در تحولات ایران بویژه حوزه رسانه به چه میزان است؟
این استاد دانشگاه بیان کرد: جا دارد کلیه اسناد تاریخی و کتاب‌هایی که در پیوند با شخصیت سلطان‌ علمای خراسانی منتشر شده را بررسی تا بتوانیم به سووالات فرهنگ پژوهان پاسخ دقیق و مناسب بدهیم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر: هویت غنی تربت‌حیدریه نیازمند بازتعریف مجدد است

در این نشست شمار دیگری از صاحب نظران نیز به بیان دیدگاههای خود در این زمینه پرداختند.

به گزارش ایرنا شیخ احمد تربتی معروف به سلطان‌ علمای خراسانی روزنامه‌نگار و مدیر روزنامۀ “روح‌القُدُس” متولد تربت‌ حیدریه در سوم تیر سال ۱۲۸۷ خورشیدی پس از اسارت، زندان و شکنجه کشته شد.
بر اساس منابع تاریخی وی از مشروطه‌طلبان و آزادی‌خواهان بود که بعد پیروزی جنبش مشروطه روزنامه روح‌القدس را در تهران منتشر و در نهایت بعد به توپ بستن مجلس شورای ملی در ۲ تیر سال ۱۲۸۷ با تفنگ در دست از بالای دفتر روزنامه‌اش به دفاع برخاست.
سلطان‌العلما بعد دستگیری و ضرب و شتم به باغشاه برده شد و همراه دیگر دستگیر شدگان در غل و زنجیر زندانی و بعد تحمل شکنجه‌های فراوان عاقبت او را خفه و جسدش را به چاه انداختند.

پس از پیروزی مشروطه خواهان و فرار محمدعلی میرزا شاه قاجار؛ جمعی از مردم جسد سلطان العلما را در حالی که طنابی دور گردنش بود از چاه بیرون آورده و دفن کردند.

در برخی منابع تاریخی از سلطان‌ العلمای خراسانی به عنوان نخستین روزنامه‌نگار شهید ایران یاد شده است.

بازدیدها: 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *