یک پژوهشگر موسیقی مقامی: باید به دنبال تعریف علمی موسیقی عثمان بود

 

یک پژوهشگر موسیقی مقامی ایران گفت: باید به دنبال تعریف علمی موسیقی عثمان محمدپرست باشیم.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، هوشنگ جاوید در همایش نکوداشت استاد حاج عثمان محمدپرست پیشکسوت موسیقی مقامی استان خراسان رضوی که در تالار همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خواف برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم عثمان را بشناسانیم باید ساعت‌ها حرف زد و دید که عثمان کیست و چه سبک ایجاد کرده و برای موسیقی مقامی خراسان چه کرده و چه تغییراتی ایجاد کرده است؟

 

وی افزود: نام عثمان در تاریخ ایران به عنوان دوتارنواز خیر مدرسه‌سازی که بیش از ۲۰۰ مدرسه و کلاس درس ساخته است، ثبت خواهد شد.

 

این پژوهشگر موسیقی مقامی ایران خاطرنشان کرد: ما ستون‌های بزرگی در موسیقی خراسان داشتیم که در دوتار، عثمان و در آواز، ابراهیم شریف‌زاده مانده است.

 

وی اضافه کرد: فارابی در کتاب خودش اذعان می‌کند که در برخی نواحی ایران ساز تک‌سیم یا به اصطلاح تک‌تار وجود داشته و هنوز دوتار کامل بوده و فارابی پرده‌های دوتار را کامل کرد.

 

جاوید با بیان اینکه نوایی عثمان سبک خودش است، ادامه داد: در مورد عثمان و کارهای وی می‌شود بررسی فنی کرد تا نسل آینده بداند که این منطقه سبک و شیوه داشته و این مرد موسیقی مقامی را با موسیقی که از رسانه شنیده و موسیقی ردیف و دستگاه بوده درهم آمیخته کرده است و این باید تعریف علمی بشود.

بازدیدها: 64

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *