اقتصاددانان لیست حداد عادل را بشناسید آیا این افراد با این کارنامه می‌توانند اقتصاد مردم را متحول نمایند؟

آفتاب یزد ـ گروه سیاسی: پنجشنبه حدادعادل گفت: «اقتصاددانان و صاحبنظران اقتصادی فهرست ائتلاف اصولگرایان در تهران شامل پرویز داودی، یحیی آل اسحاق، غلامرضا مصباحی مقدم، لطف الله فروزنده، الیاس نادران، سیدمسعود میرکاظمی، حجت‌الله عبدالملکی، احمد توکلی، محمد سلیمانی و محمدجواد عامری گرد هم خواهند آمد.» 
این که اساسا اقتصاددان کیست و به چه‌کسانی می توان اقتصاددان و صاحبنظر 
اقتصادی گفت چندان مجالی و ضرورتی برای طرح ندارد و اما با یک بررسی اجمالی، آن چه به دست می آید اطلاعاتی است که چندان با آن شعار تبلیغاتی حداد عادل که مبنی بر توجه اصولگرایان به اقتصاد و معیشت مردم باشد همخوانی ندارد. با نگاهی به لیست ائتلاف اصولگرایان و چهره های معرفی شده به عنوان اقتصاددانان و صاحبنظران اقتصادی، برخی دارای مدارک غیر مرتبط، برخی تنها دارای مدرک و فاقد پیشینه و تجربه مفید مدیریتی و برخی دیگر، در کمال تعجب! اساسا بدون مدرک و بدون تجربه در امور اقتصادی هستند. 
پرویز داودی؛ از دولت سازندگی تا همراهی با احمدی نژاد
۶۴ ساله، متولد ۱۳۳۱ تهران، وی در سال ۱۳۵۹ دکترای خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه ایالتی آیووا در آمریکا دریافت کرده است. داودی استاد اقتصاد در دانشگاه شهید بهشتی و همچنین در گذشته مشاور و معاون اقتصادی رئیس قوه قضائیه نیز بوده‌است. در کارنامه داودی پست معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت آقای هاشمی و نیز معاون اول محمود احمدی نژاد در چهارسال نخست ریاست جمهوری وی دیده می شود.
یحیی آل اسحاق؛ از شاگرد نانوایی تا مدیریت دولتی!
۶۷ ساله اصالتا زنجانی، متولد قم. آل‌اسحاق دارای لیسانس بازرگانی، فوق لیسانس مدیریت صنعتی و دکترای مدیریت استراتژیک است. در کارنامه وی ریاست بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران دیده می‌شود و از شخصیت‌های اصلی حزب موتلفه اسلامی نیز به‌شمار می‌رود.
غلامرضا مصباحی مقدم؛ مدرس دانشگاه
۶۵ ساله متولد مشهد، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، این اواخر با یک مصاحبه بسیاری از معادلات اصولگرایان را به هم ریخت. از بعد رسانه‌ای مصباحی مقدم به همراه احمد توکلی می‌توانند شاخص ترین چهره برای قرار گرفتن در حوزه اقتصاددانان باشند.
لطف الله فروزنده دهکردی، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان پس از رفیق‌دوست و دیگر هیچ!
۵۵ ساله دارای مدرک دکترای مدیریت، وی معاون پارلمانی احمدی نژاد و یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس نیز بوده است. این چهره اساسا فاقد رزومه روشنی در حوزه اقتصاد است و این که چگونه وی را از اقتصاددانان یا صاحبنظران اقتصادی برشمرده‌اند جای تردید دارد.
الیاس نادران؛ منتقد هدفمندی یارانه‌ها
۶۱ ساله، متولد شاهرود، دارای مدرک دکترای اقتصاد
سیدمسعود میرکاظمی؛ وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد
۵۵ ساله متولد تهران، برخی دوران وزارت وی بر وزارتخانه مهم و تاثیر گذار نفت را همراه با یک سلسله اشتباهات زنجیروار و پرهزینه می دانند. دارای مدرک مهندسی صنایع از دانشگاه تربیت مدرس است. از بزرگترین انتقادات وارد آمده در هنگام سپرده شدن پست وزارت نفت به وی فاقد تجربه مفید مدیریتی معرفی کردن این چهره مدافع سیاست های دولتین نهم و دهم بود. مسعود میرکاظمی از ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی بیشترین انتقادات را در حوزه نفت، گاز، انرژی و محیط زیست مطرح کرده است. در بررسی های به عمل آمده قرار گرفتن نام مسعود میرکاظمی در بین اقتصاددانان و صاحبنظران اقتصادی توجیه ناپذیر می نماید. قرارگرفتن در راس وزارت نفت اساسا نمی تواند شخصی فاقد تجربیات و تحصیلات مرتبط با اقتصاد را صاحبنظر اقتصادی نماید.
حجت الله عبدالملکی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
۳۵ ساله متولد شهرری، دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان، حافظ قرآن و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) یک نخبه علمی جوان که باید نشست دید در آینده از او چه نظریاتی به منظور بهبود اوضاع اقتصاد و معیشت مردم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
احمد توکلی؛ از بنیانگذاران روزنامه رسالت
۶۵ ساله، متولد بهشهر، دارای مدرک دکترای اقتصاد. مصاحبه وی خشم پایداری و طرفداران احمدی نژاد را برانگیخت و به همین دلیل بی نصیب از نوازش های تند نزدیکان این دو گروه نماند. احمد توکلی همچون مصباحی مقدم از چهره های اقتصادی است اما این که چقدر با سیاست های لیست ۳۰ نفره ائتلاف اصولگرایان همخوانی داشته باشد آن هم با توجه به موضع‌گیری‌های مصلحت اندیشانه اما خطرناک وی، باید منتظر ماند و 
به نظاره ایستاد.
محمد سلیمانی؛ وزیر ارتباطات و فناوری احمدی‌نژاد
۶۲ ساله، متولد خشت از توابع کازرون، دکترای مخابرات. کارنامه قابل دفاع اقتصادی ندارد اما تجربیات مدیریتی در حوزه ارتباطات وی را نمی توان نادیده انگاشت.
محمدجواد عامری شهرابی؛ مورد اعتراض بخش‌هایی از اصولگرایی
این چهره به دلیل ناشناخته بودن از سوی رسانه‌های نزدیک به اصولگرایی شدیدا مورد اعتراض و انتقاد 
قرار گرفت.
ادعایی بزرگ اما دست نیافتنی!
با نگاهی گذرا به لیست ۳۰ نفره ائتلاف اصولگرایان، در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، تنها ۵ چهره را می‌توان اقتصاددان و صاحبنظر اقتصادی دانست (پرویز داودی، یحیی آل اسحاق، غلامرضا مصباحی مقدم، الیاس نادران و احمد توکلی) که از این ۵ چهره، مصباحی مقدم، نادران و توکلی تجربه بودن در بهارستان و آشنایی با چم و خم جریانات پیچیده اقتصادی در مجلس را در کارنامه خود دارند پس به این نتیجه می‌توان دست یافت که فقط یک دهم یا ده درصد از لیست پر سر و صدای ائتلاف اصولگرایان منطبق بر همان ادعای حدادعادل؛ سخنگوی این ائتلاف است و ۹۰درصد بقیه، صرفا چهره هایی سیاسی و برخاسته از چانه زنی‌ها و سهم‌خواهی‌ها هستند. در همین لیست ده نفره مثلا اقتصاددان و صاحبنظر اقتصادی! وجود چهره‌هایی ناشناخته، 
سر و صدای نزدیکان اصولگرایی را نیز درآورده است که این 
نشان از تشتتی می دهد که تا به این جا سر و گوش چهار لیست موازی در عرصه نمایان شده است و چه بسا یکی ـ دو لیست دیگر نیز به این مجموعه اضافه شود.
از حمله به شعار اقتصادی ـ انتخاباتی اصلاح طلبان تا طرح ادعای داشتن نگاه اقتصادی و معیشتی!
از زمانی که الهام فخاری مسئول روابط عمومی شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان خبر می‌دهد که: «بر اساس مصوبه شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اصلاح طلبان با شعار«امید و آرامش، رونق اقتصادی» حضور خواهند داشت حملات تندی از سوی رسانه های شدیدا هماهنگ اصولگرایی به این شعار صورت می پذیرد تا جایی که اساسا ارائه این شعار را از سوی اصلاح طلبان نوعی«سیاه نمایی» و حتی«تناقض» می‌نامند و اما وقتی رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس فعلی و سخنگوی ائتلاف اصولگرایان یازده روز قبل از اعلام 
رسمی شعار انتخاباتی اصلاح طلبان می گوید: «مجلس و دولت باید به وضع تولید و معیشت و اقتصاد مردم توجه کرده و تدبیر لازم را انجام دهند، اولویت اصلی برای مجلس دهم موضوع اقتصاد است و ما در انتخابات تلاش می‌‌کنیم که مجلس کارآمدی تشکیل دهیم» این ادعا و شعار به عنوان دغدغه‌ای قابل تامل مطرح می شود. با دقتی اندک در این دو شعار و دغدغه، رگه‌هایی از روزآمدترین دغدغه‌های اجتماعی فعلی دیده می‌شود، دغدغه هایی که در بنیان خود چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب نمی‌شناسد و دست بر قضا همواره مورد تاکید دولت یازدهم نیز 
بوده است! ولی با توجه به سوابق، رزومه و مدرک تحصیلی مرتبط چنین به نظر می رسد در این که آن تیم ده نفره مورد نظر حداد عادل بتوانند برطرف کننده این دغدغه اصلی باشند باید با تردید و ابهام فراوان نگریست!
حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان بدون توجه به اعتراضاتی که کم کم علنی شده، بی پروا در محیط رسانه به گردش درآمده است شبیه این جمله از غفوری فرد که می گوید:«شخصا حجت شرعی نمی‌بینم که به دلیل عدم حضور در لیست ائتلاف اصولگرایان، از عرصه کنار بروم.» حرف از اقتصاد و معیشت می زند و این یعنی خودبرتربینی در جهان سیاست، جهانی که بی‌رحمانه همه پیش‌بینی‌ها را از درجه اعتبار ساقط می‌کند و این یعنی خود را از پیش برنده دانستن؛ اشتباهی بزرگ و محاسباتی که چندان پیامدهای خوشایندی برای ائتلاف اصولگرایان در پی نخواهد داشت.

بازدیدها: 42

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *