رکورد حضور زنان در مجلس شکسته می شود؟ حضور ۵ زن در مجلس قطعی شد؛ ۱۳ زن در انتظار

 

زنان مجلسبا اعلام نتایج تعدادی از حوزه های انتخابیه از سراسر کشور، تاکنون حضور ۵ زن در مجلس شورای اسلامی دهم قطعی شده است.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه- ناصر جعفرزاده: تاکنون (ساعت ۱۶ شنبه) حدود ۶۵ حوزه انتخابیه از سراسر کشور نمایندگان خود را شناخته اند. با پایان شمارش آرا در برخی حوزه های انتخابیه کوچک و بزرگ حالا شاید بتوان در مورد ترکیب جنسیتی نمایندگان منتخب مردم در دهمین دوره مجلس پیش بینی هایی را انجام داد.

در حالی که رکورد تعداد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی تاکنون در اختیار مجلس پنجم با ۱۴ نماینده زن بوده است، به نظر می رسد شرایط برای شکسته شدن این رکورد در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی فراهم است. در مجلس فعلی (مجلس نهم) نیز ۹ زن بر کرسی نمایندگی مردم نشسته اند.

تاکنون حضور زنان در برخی حوزه های انتخابیه به قطعیت رسیده و در تعدادی نیز زنان به دور دوم انتخابات راه یافته اند. آنچه از اخبار رسمی و غیر رسمی شمارش آرا اعلام شده است؛ تا این لحظه زهره سالاری از حوزه انتخابیه کرمان، سیده حمیده زرآبادی از حوزه انتخابیه قزوین، هاجر چنارانی از حوزه انتخابیه نیشابور، سکینه الماسی از حوزه انتخابیه کنگان و زهرا سعیدی از حوزه انتخابیه مبارکه موفق به کسب اعتماد مردم و راهیابی به مجلس شورای اسلامی شده اند.

همچنین شهلا میرگلوبیات (نماینده فعلی مجلس) از حوزه انتخابیه ساوه، خدیجه ربیعی از حوزه انتخابیه بروجن، سارا فلاحی از حوزه انتخابیه ایلام و معصومه آقاپور از حوزه انتخابیه شبستر به دور دوم انتخابات مجلس راه یافته اند.

با توجه به حضور حداقل ۵ زن در هر یک از فهرست های ۳۰ نفره، می توان انتظار داشت این تعداد نیز از حوزه تهران به مجلس دهم راه یابند. همچنین از آنجا که در فهرست پیشتازان حوزه انتخابیه مشهد نام یک زن دیده می شود، می توان احتمال داد که مردم مشهد نیز پس از دوره نهم که تمامی منتخبان مرد بودند، بار دیگر به یک زن اعتماد کرده اند. مشهدی ها در دوره پنجم مجلس با حضور ۲ نماینده زن بیشترین حضور زنان در این حوزه انتخابیه را داشتند. همچنین براساس اخبار غیررسمی ۲ زن در فهرست پیشتازان اصفهان قرار دارند. 

بر پایه قطعیت حضور ۵ زن در مجلس دهم و احتمال حضور ۵ زن اعم از اصولگرا یا اصلاح طلب در فهرست نهایی منتخبان تهران، جلوس ۱۰ زن در دهمین دوره خانه ملت تقریبا قطعی است که همین تعداد هم از زنان مجلس نهم بیشتر است. از سوی دیگر با توجه به حضور دست‌کم ۴ زن در دور دوم انتخابات مجلس و احتمال حضور زنانی از حوزه های انتخابیه مشهد و تبریز در میان منتخبان، می توان پیش بینی کرد که تعداد نهایی زنان منتخب مردم در مجلس دهم عددی بین ۱۲ تا ۱۸ خواهد بود که در یک تحلیل منطقی پیش بینی حضور ۱۳ تا ۱۵ زن در فهرست نهایی راه یافتگان به مجلس دهم دور از ذهن نیست. بر این اساس در صورتی که شرایط بر هیمن منوال پیش رود احتمال شکسته شدن رکورد حضور زنان در مجلس بسیار زیاد است.

FacebookTwitterGoogle+ارسال به

 

بازدیدها: 48

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *