مولاوردی: روز جهانی زن در ایران چه خبر؟

 

مهدخت قویدل  – همزمان با روز جهانی زن برای اولین بار در یکی از شهرهای اسپانیا به صورت نمادین، تصویر یک زن به جای آدمک مرد در چراغ  راهنمایی خیابان ها درج شد. نشانه ای برای حرکت به سمت برابری و برخورداری از حقوق عادلانه بین زنان و مردان.  رادیوی زنان هم در افغانستان دوباره شروع به فعالیت کرد. در ایران اما چه خبر است؟ طبق اخبار رسمی و غیر رسمی، چند همایش علمی در مورد روز جهانی زن و حقوق زنان لغو شده است. صدای گوینده زن به دلایل جالبی در برخی از خطوط متروی تهران مردانه شده است.بنرها و استندهای تبلیغاتی فیلم "من سالوادور نیستم" به بهانه تصویر یک بازیگر زن خارجی تخریب شده و از سر در سینماها پایین کشیده شده است؛ در حالی که تصویربرداری این فیلم هم در خارج از کشور بود اما باز هم عده ای را دلواپس کرد.
چند روز قبل هم یکی از نمایندگان مجلس به نام نادر قاضی پور، با بیان اظهاراتی سخیف و توهین آمیز در مورد زنان ایرانی که حتما تا الان آنها را خوانده اید، گفته که مجلس مردانه است. وی با تعابیر زننده گفته است: مملکت را آسان به دست نیاورده ایم که هر روباه و بچه و کره الاغی را بفرستیم آنجا. مجلس جای کره الاغ نست… مجلس جای زنان نیست؛ مجلس جای مردان است. بفرستید سرشان بلا بیاورند؟" دیدگاه متحجرانه نماینده ضد زن مجلس که هنوز در قرن ۲۱ به زن مثل یک موجود طفیلی نگاه می کند. البته این اظهارات با واکنش فراکسیون زنان مجلس مواجه شد و از این نماینده به  به دادستان کل کشور شکایت کرده اند. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم در واکنش به این صحبت ها گفته است:"جامعه مدنی آن را پیگیری می‌کند و پاسخ لازم را خواهد داد."
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده روز گذشته در صحبت هایی بیان کرده است که "تحقق عدالت جنسیتی یکی از آرمان های انقلاب اسلامی ایران است." وی وعده داده است که به زودی تحولاتی جدی در انجام ماموریت های این معاونت رخ می دهد. تحولاتی که به اعتقاد مولاوردی، شرایط  کشور را به سمت تحقق عدالت جنسیتی  در تمام جنبه های زندگی پیش می برد. وی در جمع مدیران کل امور بانوان دستگاه‌های اجرایی،  با بیان اینکه اگر پول، منابع مالی و منابع انسانی وجود داشته باشد مدیریت کاری ندارد، گفت: بعضاً‌ مطرح می‌شود که چرا معاونت امور زنان و خانواده بر روی مسائل و آسیب‌ها متمرکز شده و موضوعاتی را مطرح می‌کند که به نوعی سیاه‌نمایی است؛ البته این رویکردی است که منتقدان آن را مطرح می‌کنند؛ در حالی که ما معتقدیم اولین مأموریت ما شناسایی خلأ‌ها و آسیب‌ها است تا بتوانیم جلب توجه کنیم و حساسیت لازم را ایجاد کنیم تا برای پر کردن شکاف‌ها اقدامات مؤثری صورت گیرد.
یکی از طرح های معاونت زنان که اخیرا مطرح شده، طرح تجرد دختران است. به نقل از خبرگزاری فارس، مولاوردی درباره این طرح توضیحاتی را در این نشست ارائه کرد. به گفته وی این طرح از سوی کارگروه تعمیق باورهای دینی ارائه شده است. طرحی که قرار است بین مردم این موضوع را جا بیندازد که "مجرد ماندن دختران رسیدن به آخر دنیا نیست." مولاوردی اظهار داشت: البته این به آن معنا نیست که ما سایر کارها را رها کرده‌ایم؛  در حقیقت با این طرح می‌خواهیم بگوییم مجرد ماندن دختران برای آنها رسیدن به آخر دنیا نیست و می‌توانند در این دوران بهترین استفاده را ببرند. معاون رئیس جمهور همچنین در ادامه به موضوع دختران بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: باید ما نیز به این موضوع ورود پیدا کنیم و با توجه به وضعیتی که وزارت آموزش و پرورش دارد، برای غلبه بر مشکلات و برون‌رفت از وضعیت موجود با سایر نهادها هماهنگ شویم.
مولاوردی همچنین در مورد "روز جهانی زن" که هشتم مارس برگزار می شود، گفت:  روزهای جهانی فرصتی برای ایجاد حساسیت برای بیان دستاوردها و چالش‌هایی است که با آن روبه‌رو هستیم. هر کشوری به روز جهانی زن با توجه به دیدگاه‌های فرهنگی خود می‌نگرد؛ این روز فرصتی برای بیان دغدغه‌ها و دردهای مشترک زنان دنیا و زنان جهان اسلام است. روزی برای همبستگی با دردهای زنان  و تلاش مضاعف برای تامین جایگاه شایسته آنها.

 

بازدیدها: 44

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *