سالار عقیلی: موسیقی اصیل ایرانی می تواند جهانی شود

اصفهان -ایرنا- سالار عقیلی خواننده سبك سنتی گفت: با معرفی و تبلیغ فراگیر می توان موسیقی اصیل ایرانی را همچون آثار تاریخی كشورمان، جهانی كرد.

به گزارش ایرنا، این خواننده سبك سنتی روز شنبه در اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: ایرانیان در معرفی و تبلیغ هنر خود ضعیف عمل كرده اند، برای مثال یك خواننده معروف و محبوب ایرانی فقط در ایران شناخته شده است، اما در كشورهای دیگر او را نمی شناسند.
عقیلی خاطرنشان كرد: موسیقی سنتی مانند سی و سه پل اصفهان یا تخت جمشید ارزش ماندگار دارد و از بین رفتنی نیست.
وی موسیقی اصیل را بدون تاریخ انقضا خواند و تصریح كرد: شنونده هیچگاه از تصنیف
'مرغ سحر' و 'به اصفهان رو' خسته نمی شود و این چنین اثرهایی همواره طراوت، زیبایی و ماندگاری خود را در اعصار مختلف حفظ كرده اند.
عقیلی، پیشرفت هنر موسیقی ایرانی و بسط آن در جهان را نیازمند حمایت بیشتر دولت و دستگاه های مرتبط دانست.
وی اظهار كرد: همه سبك های موسیقی در جهان و تمام آهنگسازان، نوازندگان، خوانندگان قابل جهان قابل احترامند.
این خواننده اضافه كرد: موسیقی به استقبال مردم بستگی دارد، موسیقی در ایران از دیرباز دچار نوسان بوده و در دوره های مختلف فراز و فرود داشته است.
عقیلی همچنین گفت: شادی و اقبال عمومی تاثیر مستقیم بر پیشرفت موسیقی یك كشور دارد و بطوركلی نشاط اجتماعی و پیشرفت موسیقی با یكدیگر ارتباط مستقیم دارند.
عقیلی گفت: ایرانیان بسیاری از موسیقیدانان و خوانندگان دیگر ملل را می شناسیم ، برای مثال 'پاواروتی' در ایران شناخته شده است.
'لوچانو پاواروتی' ایتالیایی از خواننده‌ هایگروه موسوم به تِنور(نام بازه‌ای از صدا در موسیقی و گونه‌ ای از صدای مردانه در خوانندگی و اپُرا) بسیار مشهور اُپرا بود.
او درسال ۲۰۰۷ درگذشت و مراسم بزرگداشت او در تهران نیز برگزار شد. این نخستین بار بود كه درایران پس از مرگ یك موسیقیدان معاصر خارجی برای او مراسم بزرگداشت برپا می‌ شد.
پاواروتی در سال ۱۹۹۰ همراه با 'خوزه كارراس' و 'پلاسیدو دومینگو'، دو خواننده تنور اسپانیایی گروهی را تحت عنوان 'سه تنور' تشكیل داد كه این تیم محبوبیت زیادی یافت و در مناسبت های مختلف از جمله مراسم فینال جام جهانی فوتبال آمریكا در ۱۹۹۴، فرانسه در ۱۹۹۸ و ژاپن در ۲۰۰۲ برنامه اجرا كردند و این سه آلبوم از پرفروش ترین آثار كلاسیك جهان به شمار می آید.
عقیلی همچنین در باره تلفیق موسیقی پاپ و سنتی خاطرنشان كرد: این موضوع نیازمند شناخت و درك كافی از هر دو حوزه موسیقی است.
او اضافه كرد: تلفیق این دو موسیقی در آهنگ هایی كه برای سریال های تلویزیونی ساخته می شود، مطلوب است زیرا مخاطبان پرشمار فیلم ها متنوع هستند.
وی در باره برخی نظرها كه موسیقی اصیل را غمناك می دانند، گفت: این نوع موسیقی غمناك نیست و حتی آن غمی كه در آن است، نوعی 'غم مثبت و زیبا' محسوب می شود.
عقیلی اضافه كرد: برای مثال غم از دست دادن یكی از اعضای خانواده غمی منفی و دردناك است، اما حتی اشك ریختن با یك موسیقی، امری منفی و تاثربرانگیز نیست و تاثیری بد در عمر انسان نخواهد داشت.

* اصفهان مهد موسیقی سنتی ایران
این خواننده سنتی با بیان اینكه اصفهان مهد موسیقی سنتی ایران است، اظهار كرد: كودكان در اصفهان از دوران كودكی موسیقی سنتی و كلاسیك گوش می‌دهند و بشدت به این نوع موسیقی علاقه ‌مندند و اصفهان بدلیل بافت اصیل ایرانی خود به موسیقی سنتی نیز علاقه دارد.
همچنین امین بیات تنظیم كننده و آهنگساز 'آلبوم قصه باران' جدیدترین كار مشترك با عقیلی گفت: اشعار شعرای نامی و قدیمی شعرای معاصر در این اثر استفاده شده است.
وی تصریح كرد: در ایران دانلود غیرمجاز آلبوم و همچنین انتشار آن در شبكه‌های مجازی به كار فرهنگی ضربه می زند كه مردم باید از چنین كارهایی پرهیز كنند.
عقیلی پنجشنبه و جمعه گذشته به همراه اُركستر ملی اصفهان در سالن رودكی این شهر به روی صحنه رفت و ۱۱ قطعه موسیقی را اجرا كرد.
اُركستر ملی اصفهان به رهبری مرتضی شفیعی شامل ۱۹ ویولن، سه ویولن‌ سل، دو فلوت، دو ترومپت، دو تار و یك سنتور، عود، تنبك، دف، تیمپانی، گیتار و پیانو بود.
عقیلی در كنسرت جمعه شب خود آهنگ 'ساغرم شكست ای ساقی' را به مرحوم مهران قاضی هنرمند نی نواز اصفهانی و شاگرد استاد كسایی تقدیم كرد و همچنین از حضار خواست كه ۳۰ ثانیه به احترام او سكوت كنند.
قاضی كه عنوان نوازنده برتر جشنواره موسیقی جوان كشور را در كارنامه هنری خود ثبت كرده بود، بامداد جمعه در اصفهان درگذشت.
'از خون جوانان وطن'، 'خاك مهرآیین'، 'بهار دلكش' و 'خوشه‌چین' نیز از دیگر آهنگ های اجرا شده در این كنسرت بود.
عقیلی خواننده موسیقی سنتی ایرانی و دانش‌ آموخته هنرستان موسیقی سوره دارای مدرك كارشناسی در رشتهٔ بازیگری تئاتر است. 
وی كه خوانندهٔ ثابت اُركستر موسیقی ملی ایران است، سرود 'ایران جوان' را با اُركستر ملل نیز اجرا كرده است.
گ / ۶۰۲۷/۶۰۲۰ /۱۵۹۶

 

 

انتهای پیام /*

بازدیدها: 53

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *