تب جذب گردشگر در ایران بالا می گیرد؛ خانه های ایرانی میزبان گردشگران خارجی

گروه درنگ-زهرا داستانی: آمارها نشان می دهد که قطار صنعت گردشگری با تدبیر دولت یازدهم به سرعت بر روی ریل پیشرفت می تازد و دولت نیز برای سرعت بخشیدن به آن برنامه هایی دارد. براساس آخرین آمارها ایران در سال ۲۰۱۵ میزبان حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است. گردشگری در حالی گام هایش را به سمت پیشرفت بر می دارد که درهای باز سبب شده است تا ایرانیان خود برای توسعه صنعت گردشگری دست و آستین بالا بزنند. صنعت گردشگری در ایران در حال تجربه نوع جدیدی از جذب گردشگر است که سال‌هاست در سایر کشورها مرسوم شده است. شیوه ای جدید به نام کوچ‌سرفینگ یا مهمان‌نوازی رایگان. 
برای درک این موضوع که صنعت گردشگری چقدر توانسته است در کوتاه ترین مدت پله های ترقی را طی کند به هوش بالایی نیاز نیست. کافی است با چشمان بازتری از عرض خیابان گذر کنید یا عابرانی که کمی به چشمتان غریبه می‌آیند را با دقت بیشتری تماشا کنید. صنعت گردشگری در طول سه سال گذشته رشد بی شماری داشته است. براساس آماری که رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است، ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر داشته است. درآمد به‌دست آمده از گردشگران ورودی در سال۹۴، ۸میلیارد و ۹۷۷میلیون دلار و بر مبنای میانگین ۱۵۰۰دلار به ازای هر گردشگر برآورد شده است. 
آمارها نشان می دهد که قطار صنعت گردشگری با تدبیر دولت یازدهم به سرعت بر روی ریل پیشرفت می تازد و دولت نیز برای سرعت بخشیدن به آن برنامه هایی دارد. آن طور که رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری خود با رسانه های خارجی بیان کرده است: دولت برنامه ۱۰ ساله ای را برای رشد صنعت گردشگری در کشور تدوین کرده است که براساس آن تعداد گردشگران تا افق سال ۲۰۲۵ میلادی باید به حدود ۲۰ میلیون نفر برسد. او با بیان اینکه اکنون محدودیت هایی که در اثر فشارها و تحریم ها به کشور وارد شده بود، برطرف شده، گفت: اعتقاد داریم که در عرض ده سال طی دو برنامه ۵ ساله می توانیم از۲/۵ میلیون گردشگر به بیست میلیون گردشگر دست پیدا کنیم.
کوچ‌سرفینگ صنعت گردشگری یکی از صنایع مهم و درآمدزا در هر کشوری محسوب می شود و کشورها از طریق گسترش آن سود بالایی را به درآمد ملی خود تزریق می کنند. صنعت گردشگری در ایران گرچه در سال های گذشته حال و روز خوبی نداشته اما امروز به مدد تلاش های دولت توانسته کمی بهبود یابد. با این حال ایرانیان دست و آستین بالا زده اند تا دولت را در رسیدن به افق و چشم انداز مطلوب گردشگری یاری کنند. مذاکرات ایران با کشورهای جهانی بابی برای ورود ایرانیان به عرصه گردشگری باز کرده است تا بتوانند برای تغییر دیدگاه های ملت های جهان نسبت به ایران تلاش کنند. ایرانیان امروز طرفدار شیوه ای جدید برای جذب گردشگر در کشور شده اند. شیوه ای به نام کوچ سلفینگ که از طریق آن گردشگران خارجی را به کشور خود دعوت کنند و آنها را در منزل خود میهمان کنند. 
کوچ‌سرفینگ چیست؟ 
کوچ‌سرفینگ یک شبکه اجتماعی «مهمان‌نوازی رایگان» است. افراد با عضو شدن در این سایت و مشخص‌کردن محل سکونت‌ خود، اعلام آمادگی می‌کنند که جای خواب رایگانی را برای یک یا چند نفر در خانه‌شان آماده کنند. میزبانان موظف به انجام کارهایی از قبیل درست کردن غذا، دادن حوله‌ی تمیز و خدماتی از این دست نیستند. اگر میزبان مهمانان خود را به گردش دور شهر ببرد یا برای آن‌ها صبحانه درست کند، تنها از روی میل شخصی است و در اصل نوعی لطف کردن در حق آن‌هاست. براساس آنچه که یکی از میزبان ها می گوید: گردشگرانی از کشورهای آسیای میانه، آسیای شرقی و اروپا عموما از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند. عموما کسانی از این نوع گردشگری استفاده می کنند که بخواهند هزینه سفرشان را کاهش دهند بنابراین به خانه های افراد و شهروندان آن کشور سفر می کنند و به جای سکونت در هتل خانه افراد بومی و شهروندان آن شهر را انتخاب می کنند. او در ادامه می گوید: توریست ها اکثرا قبل از دولت روحانی ذهنیت مثبتی به ایران نداشتند. بعد از آمدن دولت یازدهم و مشاهده مذاکرات جهانی و تغییر شیوه برخورد جهانی در رابطه با ایران دیدگاه بخش کثیری از گردشگران نسبت به ایران تغییر کرد. 
آسیایی ها برای کار، اروپایی ها برای خوش گذرانی 
آن طور که این میزبان از تجربیات خود با گردشگران خارجی در منزلش می‌گوید: معمولا کم و بیش توریست های آسیایی همچون گردشگران چینی و هندی بیشتر برای کار به ایران سفر می کنند و اروپایی ها مانند فرانسه و آلمان بیشتر علاقه مند به دیدن جاذبه گردشگری ایران هستند. فرانسوی ها از برخورد ایرانی ها بسیار لذت می برند و در صحبت کردن و اخلاق و رفتار احساس نزدیکی با ایرانیان دارند.‌ سلیقه های اروپایی ها به ایرانی ها نزدیک است و برخلاف آنها گردشگران کشورهای آسیایی به خصوص چینی ها با غذا و آداب و رسوم ایرانی در تضاد هستند. او ادامه می دهد: آسیایی ها انسان هایی فرد گرا تر از اروپایی ها هستند. اروپایی ها تفکر جمعی تری دارند و عموما افراد خون گرم تری هستند. بیشتر ارتباط بر قرار می کنند و بیشتر صحبت می کنند. اما آسیایی ها منزوی تر هستند. ارتباط بین ایرانی ها و آسیایی ها کمتر برقرار می شود. 
آموزش زبان بخشی از انگیزه ایرانیان برای میزبانی 
او در رابطه با انگیزه ایرانی ها برای میزبانی از گردشگران در منزل خود می گوید: ایرانی ها تمایل دارند که با مردم کشورهای دیگر و فرهنگ کشورهای دیگر آشنا شوند. بخشی از میزبانان ایرانی این کار را برای تقویت زبان خود انتخاب می کنند و کمتر کسی برای کسب درآمد به این کار روی می ‌آورد. 
آن طور که این میزبان می‌گوید: ایرانی ها وقتی با توریست ها روبرو می شوند سعی می کنند تا از کشور خودشان وجهه خوبی بسازند و تصور منفی از ایران را از ذهن گردشگران خارجی دور کنند. از طرف دیگر گردشگران عموما به خاطر دیدن جاذبه های تاریخی برای اولین بار به ایران می آیند ولی با برخورد با ایرانیان ذهنیت متفاوت تری از ایرانیان پیدا می کنند. آنها ایران را کشوری توسعه یافته و تا حدودی غربی می دانند. کسی نیست گلایه ای کند و اعلام کند که برخورد زننده ای از یک ایرانی دیده است.
او ادامه می دهد: ایرانیان فکر می کنند از سایر مردم جهان دور مانده اند و در این دور ماندن حرف های ناگفته ای وجود دارد. مردم دوست دارند که سوالاتی را درباره امکانات یا شیوه های زندگی و آداب و رسوم ملت های دیگر بپرسند. توریست ها هم متقابلا به دنبال این هستند که به جای جدیدی آمده باشند و فرهنگ جدیدی را تجربه کنند. 
از دعوت تا میزبانی 
این میزبان می گوید: پیشنهاد میزبانی از سوی توریست یا فرد میزبان در سایت ارائه می شود و هر دوطرف براساس رزومه که در سایت نوشته شده و نظرات افراد در رابطه با آنها یکدیگر را برای میزبانی یا میهمانی انتخاب می‌کنند و آنهایی که کارنامه خوبی را در سایت داشته باشند، توریست بیشتری را به خود جذب می کنند. 
‌ توریست ها معمولا وقتی به هتل مراجعه می کنند به این نتیجه می رسند اسکان در هتل هزینه بیشتری برای آنها دارد. به همین خاطر تمایل زیادی به سکونت در هتل نشان نمی دهند. اسکان در خانه شهروندان هزینه کم تری دارد بنابراین هر فردی متناسب با اوضاع اقتصادی خود در نظر می گیرد که در کجا اقامت کند. علاوه بر آن اسکان در خانه افرادی که رزومه خوبی داشته باشد و قابل اعتماد باشد، بهترین راه برای آشنایی با فرهنگ ایرانی هاست.

بازدیدها: 44

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *