طعنه قاليباف به روحاني « كليدشان مشكل كشور را حل نكرده قفل ساخته‌اند»

 درست همسن دولت يازدهم هستند. اين همزماني اصلا عجيب و اتفاقي نيست. تولد دولت حسن روحاني، موتور محرك خيلي‌ها بود تا در اين سه سال گذشته كار سياسي را در قالب فعاليت فرهنگي جلو ببرند. آن هم در نقد تمام‌عيار دولت و سياست‌هاي دولت. سه سال است كه كليپ‌ها و پوسترها و ترانه‌هاي‌شان پاستور را نشانه گرفته و روز پنجشنبه اين سه سالگي به پايان رسيد تا مجموعه «دكتر سلام» وارد چهارمين سال فعاليت خود شود. سه سالگي آنها اما قدري متفاوت بود. حالا در تركيب مهمانان و هواداران آنها چهره‌هاي سنتي و حتي متمايل به معتدل اصولگرايان هم به چشم مي‌خورند. تا سال‌هاي قبل تاييد‌كنندگان آنها بيشتر بدنه ستاد انتخاباتي سعيد جليلي در خرداد ٩٢ بودند. اما گويا باز هم خاصيت نزديكي به رقابت‌هاي رياست‌جمهوري است كه امثال محمدباقر قاليباف را هم به جشن تولد «دكتر سلام» كشانده است. قاليباف البته فقط آنجا نرفته بود تا ناظر يك مراسم و جشن باشد. او حرف‌هايي هم داشت تا بلكه بعد از سه سال پاسخي به جدال‌هاي لفظي رقيب ديروز و رييس‌جمهور امروز بدهد.

قاليباف در فضاي رقابت
سخنان محمدباقر قالباف، شهردار تهران شايد قابل توجه‌ترين بخش مراسم جشن سه سالگي دكتر سلام بود. او در اين مراسم البته جايزه «نقد‌پذيري» را هم دريافت كرد. قاليباف در سخنان خود خشنودي‌اش از حضور در اين مراسم را اين‌گونه بيان كرد: «طنز از شوخي و نشاط برخوردار بوده و در عين حال در دل خود نوعي از تعليم و تربيت و تذكر را نيز به همراه دارد و طنز مقوله‌اي تاثيرگذار است و من در اين سه دوره افتخار همكاري با اين مجموعه را داشته‌‌ام.» وي به ذكر خاطره‌اي ديگر از خود در شهرداري تهران پرداخت و افزود: «من در جمع برخي از جوانان حضور داشتم، يكي از آنها از من پرسيد زماني كه شما در پرواز هستيد و در شهر حضور نداريد چطور مسائل را كنترل و اداره مي‌كنيد. من به وي گفتم از طريق گوشي همراه و تماس با دفترم مسائل را زير نظر دارم.» اما در ادامه همه اين سخنان، يك جمله محمدباقر قاليباف به تيتر اصلي سخنان او تبديل شد. شهردار تهران آن حرف‌ها را زده بود تا به اينجا برسد كه «اگر برخي با كليدشان نتوانستند مشكلات كشور را حل كنند، براي كليدشان قفل درست نكنند.» كنايه سنگين او به دولت حسن روحاني پايان بخش سخنان شهردار تهران بود. قاليباف بعد از انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم تا چيزي حدود دو سال هيچ موضع‌گيري عليه دولت حسن روحاني نداشت تا اينكه تابستان سال گذشته در آخرين روزهاي مردادماه، يعني همان زمان كه در تهران موضوع تصويب برجام داغ بود و موضع‌گيري‌هاي مخالف و موافق آن در اوج، شهردار تهران در اختتاميه ششمين اجلاس مجمع عمومي مجمع جهاني اهل بيت(ع) موضع‌گيري انجام داد كه بوي مخالفت با دستاورد سياست خارجي دولت از آن به مشام مي‌رسيد. او در روزهايي كه تازه يك ماه از توافق هسته‌اي گذشته بود، گفت: «به چه كس ديگري مي‌خواهيم خودمان را بفروشيم؟ مگر مي‌شود با شيطان معامله كرد و رستگار شد و به بهشت رفت؟ مگر مي‌شود با شيطان بازي برد- برد كرد؟ يعني نه تو هزينه بدهي و نه او و هر دو برنده شويد؟! مگر مي‌شود با عافيت‌طلبي به مقصد سعادت رسيد؟ » قاليباف در آن زمان هر چند به طور روشن رودرروي برجام به عنوان دستاورد دولت قرار نگرفت اما تلاش كرد تا‌ آن را اقدامي «ناكافي» براي كشور نشان دهد و در همان فضا همچنان از مشكلات كشور بگويد. چنانچه بعد از آن هم از «برجام» اقتصادي سخن گفت. جمله او در مراسم جشن سه سالگي «دكتر سلام» اما جنس متفاوتي داشت. او به روشني اين‌بار سراغ شخص رييس‌جمهور، يعني رقيب اصلي انتخاباتي خود در سال ٩٢ رفته و اصلي‌ترين نماد انتخاباتي وي را براي يك حمله سياسي مورد اشاره قرار داده است. اين رفتار در فاصله يك سال تا انتخابات سال ٩٦ نمي‌تواند بدون معنا و هدف باشد. مخصوصا اينكه قاليباف تا سال ٩٤ مي‌كوشيد تا راه خود را از اصولگرايان منتقد و مخالف دولت متفاوت نشان دهد و در فضاي سياسي اصولگرايي معتدل محسوب شود. اما او پنجشنبه هفته گذشته در مراسمي حضور پيدا كرد و تبديل به چهره خبرساز آن مراسم شد كه صف آن را جدي‌ترين منتقدان و مخالفان سياسي دولت حسن روحاني اشغال كرده بودند.
يك لاريجاني عليه برجام
اما سخنران ديگر اين مراسم كه سخناني پرحاشيه را مطرح كرد، جواد لاريجاني بود. برادر وي در راس قوه مقننه از جدي‌ترين حاميان سياست‌هاي دولت حسن روحاني، خصوصا در موضوع برجام است اما او نظر كاملا متفاوتي در اين باره دارد. لاريجاني هم در مراسم جشن سه سالگي «دكتر سلام» مقداري تند و تيزتر از هميشه سخن گفت. سخناني كه از نقد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تا زير سوال بردن برجام را در آن مي‌شد يافت. وي با اشاره به اينكه هاشمي‌رفسنجاني از انقلابي بودن مفهوم تاريخي در ذهن دارد، گفت: به تعبير آقاي هاشمي كساني كه از سال ٤٢ تا پيروزي انقلاب با انقلاب همراه بودند انقلابي هستند كه الان همه بالاي ٦٠ سال سن داشته و نسل‌شان در حال انقراض است؛ لذا درباره جوانان انقلابي مي‌گويد كه برخي تازه به دوران رسيده‌ها انقلابي شده‌اند. وي در بخش ديگري از سخنان خود به مذاكرات هسته‌اي اشاره كرد و گفت: مذاكرات هسته‌اي يا در حقيقت تهاجم هسته‌اي براي آن بود كه قد  ما در تكنولوژي بلند شده بود و دشمن نمي‌توانست اين قد بلند را ببيند اما دشمنان بايد بدانند كه فرزندان اين مرز و بوم و پيروان مكتب اهل‌بيت(ع) و مريدان سيدعلي نمي‌گذارند كه قد انقلاب كوتاه شود. لاريجاني گفت كه دو استدلال درمورد برجام مذموم است؛ اول استدلال «استيصال» به اين معنا كه نفت ما را نمي‌خريدند و الان در نتيجه برجام نخ سوزني باز شده است؛ اين تئوري خطرناك است و مي‌تواند همه‌چيز را با خود ببرد. دبير ستاد حقوق ‌بشر قوه قضاييه تصريح كرد: استدلال مذموم دوم «برهان اندراج» است يعني اگر مي‌خواهيم در دنيا قوي شويم بايد در نظام غربي مندرج شويم؛ كه بايد اين كژراهه‌ها را روشن كنيم.
جايزه عليه دولت
جشن سه سالگي دكتر سلام البته امسال جوايز ويژه‌اي هم داشت. مخالفان دولت جايزه‌هايي را به اسم دولتي‌ها نامگذاري كرده بودند. از جمله جايزه «نوبخت‌ترين نوبخت سال» كه به بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي داده شد. يا جايزه «فريدون» كه اعلام شد به فائزه هاشمي داده مي‌شود. در قسمت ديگري از برنامه هم برگزاركنندگان جشن سه سالگي «دكتر سلام»، يك چهره رسانه‌اي معروف به «آقاي دوربيني» را به روي صحنه دعوت كردند تا درباره حضور حسين فريدون، دستيار ويژه رييس‌جمهوري در موقعيت‌هاي مختلف نظر دهد. البته كنايه‌ها به دولت و رييس‌جمهوري در اين مراسم بسيار بيش از اينها بود. مديرعامل خبرگزاري دانشجو به عنوان باني اين مراسم در سخنان خود گفت كه «اجازه نمي‌دهيم كسي سرنوشت كشور را معامله كند؛ چه كت و شلواري باشد چه روحاني.» پرويز داوودي، معاون اول احمدي‌نژاد در دولت نهم هم به كنايه درباره دولت گفت: «آقايان خودشان را به نفهمي زده‌اند.»

دیدگاه‌ها(۰)

بازدیدها: 48

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *