نگاه‌ها به انتخاب رئیس‌خبرگان

آرمان: اين روزها بحث رياست مجلس خبرگان در محافل سياسي و البته حوزوي مطرح مي‌شود. اما اين موضوع به دليل حساسيت بالا نيازمند مراقبت‌هایي هم هست، چنان كه آيت‌ا… بطحايي نماينده دور پنجم مجلس خبرگان با بيان اينكه در انتخاب رئيس مجلس خبرگان بايد از تاريخ عبرت بگيريم گفت: آنهايي كه در گذشته بر خط منافع شخصي و جناحي حركت كردند، نه تنها سودي نبردند، بلكه خسران دنيا و آخرت نيز نصيبشان شد و وظيفه ماست كه در انتخاب مان رضايت خدا را در نظر بگيريم. به هر حال اكنون با در نظر گرفتن تمام اين ملاحظات نخستين نامي كه براي رياست به ذهن مي‌رسد، آيت‌ا… هاشمي است به دليل تجربه او و اينكه گنجينه اسرار نظام است، لذا باید منتظر ماند تا هاشمي تصميم قطعي خود را اعلام كند، چون تجربه شده كه او سال‌ها بار مسئوليت هاي مختلف را با هدف اعتلاي كشور و آرامش جامعه به دوش كشيده و هر مسئوليتي كه به او واگذار شده را به نحو احسن به انجام رسانده است. آيت‌ا… هاشمي در ادواري كه آيت‌ا… مشكيني رداي رياست خبرگان را بر دوش داشت، به عنوان نائب رئيس اين مجلس مشغول به كار بود و پس از رحلت ايشان از مجموع چهار انتخابات برگزار شده براي تعيين رئيس و هيات رئيسه خبرگان، سه بار براي رياست اين مجلس نامزد شد كه در بار اول توانست آيت‌ا… جنتي و در نوبت دوم آيت‌ا… يزدي را شكست دهد. او يك بار هم به دليل نامزدي آيت‌ا… مهدوي كني از نام‌نويسي براي رياست خبرگان خودداري كرد و در انتخابات بعدي هيات رئيسه كه بعد از فوت آيت‌ا… مهدوي كني بود، اين‌بار عرصه را به آيت‌ا… يزدي واگذار كرد تا رياست مجلس خبرگان در دو سال پاياني دوره چهارم مجلس خبرگان را بر عهده بگيرد.

هاشمي گزينه نخست رياست

در روزهاي ارديبهشت سال جاري بود كه آيت‌ا… هاشمي درباره رياست بر مجلس خبرگان گفت: «هرچه كه نمايندگان خبرگان تصميم بگيرند، انتخاب خواهد شد. اوّلا فضاي خبرگان در آينده با تغيير چند‌نفر مثل سابق خواهد بود كه سالي دوبار اجلاس رسمي و در هر اجلاس چند سخنراني داشتند. درباره رياست خبرگان هم هرگونه كه نمايندگان خبرگان تصميم بگيرند، انتخاب خواهد شد. من كه فعلاً بنا ندارم خودم را براي رياست مطرح كنم. براي اينكه الان در همين‌جا كار‌هاي زيادي داريم. در آنجا نياز نيست كه انسان رئيس باشد و همين كه در خبرگان باشم، خوب است. » بنابراين آيت‌ا… اكبر هاشمي‌رفسنجاني اعلام كرده كه فعلا قصد كانديداتوري براي رياست خبرگان را ندارد. البته بايد در نظر داشت از ليست خبرگان مردم با سرليستي آيت‌ا… هاشمي، ۵۵ نفر توانستند در انتخابات خبرگان پيروز باشند كه از اين ميان ۱۶ نفر آن نامزد اختصاصي اين ليست بودند و مابقي نيز مشترك با ليست‌هاي ديگر بودند. اين امر موجب شده تا شخص آيت‌ا… هاشمي يا افرادي كه او از آنها حمايت خواهد كرد، بتوانند در انتخاب رئيس و هيات رئيسه نقش مهمي ايفا كنند. ياسر هاشمي فرزند كوچك آيت‌ا… هاشمي گفته بود: «در صورتي كه افراد معتدل، متعهد و دلسوزي براي رياست خبرگان نام نويسي كند، اين احتمال وجود دارد كه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از او حمايت كند. » حجت‌السلام والمسلمين محمدتقي فاضل ميبدي معتقد است كه در صورت عدم كانديداتوري آيات هاشمي و اميني، آيت‌ا… امامي كاشاني كانديداي رياست خبرگان خواهد شد. اين استاد حوزه اظهار داشت: آقاي هاشمي در تهران در راس ليست مردم قرار گرفت و راي اول را آورد. اگر ايشان آنجا يك فرد عادي تلقي بشود و كساني ديگر در راس جريان خبرگان رهبري قرار بگيرند اين يك نوع کم نوجهی به راي مردم خواهد بود. البته فاضل ميبدي اين موضوع را فراموش نكرد كه به نظرمن، آيت‌ا… هاشمي اصلا كانديداي رياست خبرگان نمي‌شود. آقاي هاشمي هم در بدنه روحانيت سنتي نفوذ و طرفدار دارد و هم در مراجع قم. آنها، ايشان را به عنوان كسي كه در كنار امام و در تاريخ انقلاب بوده قبولش دارند. آقاي هاشمي، فردي است كه ارزش‌هاي ذاتي خودش را دارد و نمي‌توان به اين سادگي حذفش كرد.

اصولگرايان در چه فكري هستند؟

گروه اصولگرا هم بي‌ميل نيست رياست مجلس خبرگان را از آن خود كنند و گزينه‌هايي را معرفي كنند، چرا كه ۶۶ نفر از نامزدهاي مورد حمايت جامعتين به دور پنجم مجلس خبرگان راه پيدا كردند. بنابراين گزينه نخست اصولگرايان براي رياست آيت‌ا… موحدي كرماني است كه رياست جامعه روحانيت را بر عهده دارد. آيت‌ا… هاشمي شاهرودي و حتي آيت‌ا… علم‌الهدي از سوي طيف هايي از اصولگرايان براي رياست مجلس خبرگان مطرح مي‌شوند. سیداحمد خاتمي بر اين باور است كه رئيس خبرگان پنجم دست كم در دو سال اول از جنس آيت‌ا… مشكيني، آيت‌ا… مهدوي كني، آيت‌ا… يزدي و امثال اينها خواهد بود. حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي عضو جامعه روحانيت مبارز گفت كه آيت‌ا…‌ شاهرودي و آيت‌ا… موحدي كرماني براي رياست خبرگان اصلح هستند. در اين ميان برخي هم هستند كه طرح اسامي مختلف جهت تصدي رياست خبرگان را عجولانه مي‌دانند. آيت‌ا… عباس كعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم مطرح‌شدن نام همه افرادي كه به عنوان رئيس احتمالي و آتي مجلس خبرگان رهبري از آنها در رسانه‌ها نام برده مي‌شود را صرفا گمانه زني مي‌داند.

عزم جزم جنتي براي رياست

از سوي ديگر زماني كه نام آيت‌ا… جنتي به عنوان گزينه‌اي براي جلوس بر كرسي رياست مطرح شد، برخي آن را تكذيب کردند و از بي‌ميلي او براي حضور در اين جايگاه سخن گفتند، اما ديروز سايت رسا نوشت؛ در حالي كه برخي از جريان‌هاي سياسي با انتشار شايعات و خبر‌سازي‌هاي مغرضانه درصدد ايجاد اختلاف بين نيروها و جريان انقلابي خبرگان هستند، يك منبع آگاه در گفت‌وگو با رسا به اين موضوع واكنش نشان داد و از قطعي بودن كانديداتوري آيت‌ا… جنتي براي رياست مجلس خبرگان در دوره پنجم خبر داد. اين منبع آگاه صحبت‌هاي مطرح شده افرادي كه مسئوليتي هم در مجلس خبرگان ندارند مبني بر عدم تمايل آيت‌ا… جنتي به كانديداتوري براي رياست مجلس خبرگان رهبري را تكذيب كرد. در حالي كه برخي از جريان‌هاي درون خبرگان از رياست خبرگان پنجم مايوس شده‌اند، اين جريان تمام تلاش خود را براي ايجاد تفرقه بين جريان انقلابي خبرگان به‌كار بسته است.

بازدیدها: 41

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *